Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در سی‌ودومین مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی عنوان کرد:

استفاده از نیروهای جوان در چارچوب شرکت‌های دانش‌بنیان/ تحویل 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان به کشاورزان تا پایان سال

وزیر جهاد کشاورزی ضمن حمایت از به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های علم و دانش کشاورزی، از تحویل بیش از 200 هزار هکتار اراضی خوزستان تا پایان سال به کشاورزان خبر داد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن حمایت از به‌کارگیری جوانان در عرصه‌های علم و دانش کشاورزی، از تحویل بیش از 200 هزار هکتار اراضی خوزستان تا پایان سال به کشاورزان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در سی‌ودومین مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی گفت: یکی از ارکان اساسی پیشرفت در کشاورزی، دانش‌بنیان بودن آن است که باید در این مسیر از نیروهای جوان تحصیل‌کرده در چارچوب تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه نمی‌توان نسبت به پیشرفت علم و دانش روز بی‌تفاوت بود، افزود: دستاوردهای بشر در علم و تکنولوژی تمامی نداشته و هر روز به مقدار آن اضافه می‌شود؛ بنابراین رسیدن به هر مرحله‌ای نباید ما را از تلاش مضاعف بازدارد. زیرا همیشه مراحل بالاتری نیز در تمام حوزه‌ها وجود دارد، البته باید در این مسیر تلاش محققان را نادیده نگرفت.

وی بیان کرد: نخستین و مهم‌ترین بحثی که در بخش کشاورزی باید رعایت کرد، تولید پایدار است، زیرا باید منابع گران‌بهای آب و خاک را حفظ کرده و به‌گونه‌ای با محیط زیست و منابع طبیعی رفتار نکنیم که برای آیندگان گرفتاری ایجاد شود. انتخاب نمونه‌های کشاورزی بر اساس همین شاخص‌ها صورت گرفته است.

به گفته حجتی، سومین اصل در تولید باید توجه به افزایش بهره‌وری باشد، زیرا در حال حاضر با تکنولوژی و ابزاری که در اختیار کشاورزان است، حتی با آب کمتر و محدودیت‌های پیش رو می‌شود تولید را افزایش داد و نهایتی در این حرکت وجود ندارد.

وی با عنوان مثال‌هایی مانند گلخانه و گیاهان دارویی، تأکید کرد: ظرفیت‌های مغفول زیادی در بخش کشاورزی به چشم می‌خورد که می‌توانند بخش عمده مشکلات را از سر راه این بخش بردارند. تنوع اقلیمی نیز امکانات زیادی را در اختیار ما می‌گذارد تا بتوانیم به شکل مناسب از ظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هیچ دوره‌ای به اندازه دوره فعلی در بخش آب و خاک به‌ویژه در مزرعه به این اندازه سرمایه‌گذاری نشده بود، ادامه داد: حتی وقتی اعتبارات کشور اندک بود، مسئولان ارشد نظام برای این بخش کم نگذاشتند و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی برای افزایش بهره‌وری آب و حفظ منابع طبیعی صورت گرفت.

حجتی عنوان کرد: به‌عنوان مثال طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام، 230 هزار هکتاری استان‌های غربی و شمال غربی و سطح 46 هزار هکتاری سیستان ازجمله این سرمایه‌گذاری‌ها است که تمام آن‌ها با سیستم‌های نوین آبیاری و زهکشی برای کشاورزان مهیا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق آخرین آمارها، 154 هزار هکتار از سطح 550 هزار هکتاری خوزستان تحویل کشاورزان شده و به‌نظر می‌رسد این عدد تا پایان سال جاری از 200 هزار هکتار نیز عبور کند.

حجتی اضافه کرد: از آذرماه 1392 تاکنون یک خط اعتباری پیوسته برای مکانیزاسیون زیربخش‌های کشاورزی ایجاد شده و امروز کشاورزی نیست که برای تهیه ابزار مورد نیاز خود با مشکل تأمین اعتبار روبه‌رو باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان ساخت: اقلیم ایران در گذشته‌های دور کم‌آب و خشک بوده و تاریخ کشور مملو از بحث‌های بی‌بارانی و قحطی است. با این حال اجداد ما با همین محدودیت‌های اقلیمی روزگار گذرانده و شرافتمندانه در این مملکت زندگی کرده‌اند. البته نباید دخالت‌های بی‌مورد انسان‌ها را در طبیعت نفی کرد و امید می‌رود که با تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، نسل بشر خسارت‌های عرصه طبیعی را به حداقل برساند./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-961011-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید