Iranian Agriculture News Agency

طرح احیای رودخانه‌ها



طرح «احیای رودخانه‌ها» با اشاره به وضعیت نامناسب رودکنارهای شهری در نتیجه ساخت بی‌رویه سدها، تولید پسماندهای کشاورزی و مهار نکردن آنها و ورودشان به رودخانه‌های کشور و آلوده‌شدن رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و مرگ تالاب‌ها تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سیزدهمین جلسه شورا در رابطه با اهمیت رودخانه‌های شهری(رودکنارها)، گفت: به نظر می‌رسد فرآیند شهرسازی در توجه جدی به مباحث مهمی همچون هوا و شرایط اقلیمی نیازمند بازنگری بنیادین است. عباس آخوندی افزود: گزارش وضعیت رودخانه‌های شهری(رودکنارها) در سراسر ایران و به ویژه در کلان‌شهرها وضعیت نامناسب و تکان‌دهنده‌ای دارد و این وضعیت کل تمدن ایران را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی به وضعیت اقلیمی و همچنین آب و توجه به رودخانه‌های شهری (رودکنارها) نیازمند اجماع کلی در تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی، نهادها و سازمان‌ها و مردم هستیم. آخوندی طرح ارائه شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، با موضوع رودخانه‌های شهری را طرحی قابل دفاع و مهم دانست و بر پیگیری آن از سوی شورای‌عالی و سایر دستگاه‌هایی که دست‌اندرکار آن هستند، تاکید کرد.

محمدسعید ایزدی، معاون معماری و شهرسازی و همچنین دبیر شورای‌عالی نیز در جلسه فوق بر اهمیت ارائه طرح‌های کاربردی در رابطه با توجه به محیط‌ زیست تاکید کرد و گفت: چالش شهرهای امروز بحران آب و شرایط اقلیمی است که ارائه طرح‌هایی همه‌جانبه در رابطه با این موضوعات مهم و پیگیری آنها به حل چالش‌های شهرهای امروزی در میان‌مدت و بلندمدت خواهد انجامید. در این نشست همچنین اعلام شد: بر اساس آمار، تنها ۴ درصد از سیل‌ سال‌های گذشته از عوامل طبیعی نشات گرفته و بقیه نیز به دلیل تجاوز به رودخانه‌ها و توسعه نامتوازن شهرها رخ داده‌اند؛ متاسفانه در این سال‌ها، رودخانه‌ها نقش خود را در کاهش دمای هوا از دست داده‌ و دریاچه ارومیه، بی‌آبی زاینده‌رود و دیگر رودخانه‌ها و تالاب‌های کشور موید آن است. همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تلاش کرده است تا به بهره‌مندی از رودخانه‌های شهری در توسعه شهری توجه داشته باشد که این توجه خود موجب کاهش ۲ تا ۵ درجه‌ای دما و کاهش گازهای‌گلخانه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید