Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت گندمزارهای کشور؛

سطح کشت گندم به پنج میلیون و 700 هزار هکتار رسید/ افزایش نمک به بهانه پایین بودن گلوتن گندم مردود است

کشت گندم در 15 استان کشور خاتمه یافته و سطح زیر کشت این محصول استراتژیک به پنج میلیون و 700 هزار هکتار رسیده است و کشت همچنان ادامه دارد.

کشت گندم در 15 استان کشور خاتمه یافته و سطح زیر کشت این محصول استراتژیک به پنج میلیون و 700 هزار هکتار رسیده است و کشت همچنان ادامه دارد.

مجری طرح گندم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تاکنون عملیات کشت گندم در 15 استان خاتمه یافته است و در مابقی استان‌ها نیز کشت به‌زودی به پایان می‌رسد.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: تاکنون دو میلیون هکتار از اراضی آبی کشور به زیر کشت گندم رفته و سه میلیون و 700 هکتار نیز گندم دیم کشت شده است. یعنی در مجموع پنج میلیون و 700 هزار هکتار به کشت گندم اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: به گفته سازمان هواشناسی، پاییز امسال خشک‌ترین فصل در مقایسه با 67 سال گذشته بوده است، زیرا ارتفاع بارش از ابتدای مهر تا ابتدای دی‌ماه 28.5 میلی‌متر گزارش شده که در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ که 39.6 میلی‌متر و بلندمدت که 64.1 میلی‌متر بوده است، حدود 39 درصد از سال گذشته کمتر و 125 درصد در مقایسه با بلندمدت کاهش داشته است.

مجری طرح گندم ادامه داد: با وجود آنکه بارندگی‌ها کم بوده، اما سطح سبز مزارع مناسب است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون یک میلیون و 400 هزار هکتار از سطح کشت گندم آبی و دو میلیون هکتار از گندمزارهای دیم کشور سبز شده است و در مجموع سه میلیون و 400 هزار هکتار از سطح کشت گندم کشور در حال حاضر سبز است که می‌توان گفت 60 درصد مزارع سبز شده و در مرحله یک‌برگی تا شروع مرحله ساقه‌دهی است.

اسفندیاری‌پور عنوان کرد: تاکنون در یک میلیون و 570 هزار هکتار در کشور آبیاری نخست به انجام رسیده و در 726 هزار هکتار دیگر نیز آبیاری دوم انجام شده است؛ بنابراین با وجود خشکی هوا، آبیاری‌ها انجام شده که امیدواریم در فصل زمستان شاهد افزایش بارندگی‌ها باشیم.

وی یادآور شد: تدارکات لازم برای تأمین کودهای شیمیایی به اندازه کافی انجام شده است؛ به‌گونه‌ای که 430 هزار تن بذر مصرفی اصلاح‌شده در اختیار گندمکاران قرار گرفته است.

اسفندیاری‌پور تأکید کرد: 11 هزار تن دیگر موجودی بذر وجود دارد که در صورت نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


تعیین گلوتن تولیدی برای نخستین‌بار در کشور

مجری طرح گندم از انجام آزمایشی جدید در گندم کشور برای نخستین‌بار خبر داد و خاطرنشان ساخت: با همکاری سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی برای نخستین‌بار گلوتن و کیفیت گندم تولیدی برای تعیین انطباق آرد با استاندارد ملی کشور به انجام رسید که بر این اساس از 101 نمونه گرفته‌شده، 93 نمونه انطباق کامل و بیش از استاندارد را دارا بودند و تنها هشت نمونه گلوتنی کمتر از حد استاندارد داشت.

اسفندیاری‌پور اضافه کرد: نانوایان به بهانه پایین بودن گلوتن گندم تولیدشده در کشورمان به آرد نانوایی نمک اضافه می‌کردند که با انجام این آزمایش مشخص شد که این مسئله کاملاً مردود است و گندم تولیدی به هیچ عنوان نیاز به اضافه کردن نمک ندارد.

به گفته وی، گندم‌های کشور متناسب با نیازهای پخت نان انتخاب می‌شود و توصیه می‌کنیم که نانوایان به این مسئله دقت کنند.


تا پایان اسفندماه فرصت برای جبران عقب‌ماندگی باران وجود دارد

مجری طرح گندم درباره عقب‌ماندگی باران و تأثیر منفی آن در محصول گندم به ایانا اظهار کرد: تا پایان اسفندماه فرصت برای بارش باران و سبزی مناسب مزارع وجود دارد؛ بنابراین نگرانی در این حوزه نداریم.

اسفندیاری‌پور توصیه کرد که کشاورزان مناطق استان خوزستان، جنوب فارس و سایر مناطق گرمسیر در حال حاضر باید عملیات مقابله با علف‌های هرز را آغاز کند و با کارشناسان سازمان حفظ نباتات برای استفاده از نوع علف‌کش مصرفی مشاوره کنند.

وی همچنین گفت: برنامه‌های آموزشی جامعی برای کارشناسان پهنه و بهره‌برداران پیشرو در حال تدارک است که از 12 دی‌ماه در استان‌های کرمان، جیرفت و کهنوج آغاز خواهد شد.

اسفندیاری‌پور در پایان افزود: همچون سال‌های گذشته با برگزاری برنامه‌های آموزشی تلاش می‌کنیم که عوامل خسارت‌زا در محصول گندم را به حداقل ممکن رسانده و آمادگی کشاورزان و کارشناسان را در رویارویی با آفات و بیماری‌های مختلف افزایش دهیم./

M-961009-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید