Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری عنوان کرد:

انتخاب 153 کشاورز نمونه در سطح کشور/ اضافه شدن 51 رشته جدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از انتخاب 153 نفر به عنوان کشاورز نمونه خبر داد.

انتخاب 153 کشاورز نمونه در سطح کشور/ اضافه شدن 51 رشته جدید

معاون وزیر جهاد کشاورزی، از انتخاب 153 نفر به عنوان کشاورز نمونه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، امروز در نشستی خبری گفت: امسال 153 نفر از کشاورزان به عنوان افراد نمونه در سطح ملی انتخاب شده‌اند که نسبت به سال گذشته 51 رشته جدید اضافه شده است.

اسکندر زند با اشاره به اینکه برای بررسی نمونه‌ها کمیته‌های استانی و ملی تشکیل شده بود، بیان کرد: در مجموع یک‌هزار و 336 پرونده از کشاورزان مطرح کشور تشکیل شد که از این تعداد 87 درصد یعنی یک‌هزار و 170 نفر مرد و حدود 13 درصد یعنی 166 نفر زن هستند. در نهایت 153 نفر حائز شرایط انتخاب نمونه‌ها بودند.

به گفته وی، امسال 20 رشته در زراعت، 27 رشته در باغبانی، 19 رشته در دام و عشایر، هفت رشته در شیلات، 28 رشته در آب و خاک و صنایع، 13 رشته در ترویج، 10 رشته در تشکل‌ها، 15 رشته در منابع طبیعی و آبخیزداری و سه رشته در امور اراضی انتخاب شده‌اند.

زند تعداد افراد منتخب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا را 75 درصد دانست و عنوان کرد: 6 درصد یا به عبارتی 9 نفر از این تعداد دارای مدرک دکترا هستند. البته 25 درصد کشاورزان نمونه امسال، مدرک ابتدایی و راهنمایی دارند.

وی ادامه داد: حدود 50 درصد منتخبان، بالای 50 سال سن دارند و 25 درصد نیز زیر 40 سال هستند. همچنین جوان‌ترن آنها یک نفر است که کمتر از 30 سال سن دارد و پیرترین‌شان 86 ساله است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره تفکیک رشته‌های جدید تأکید کرد: در آب و خاک و صنایع 16 رشته جدید، در دام و عشایر 13 رشته جدید، در منابع طبیعی و آبخیزداری پنج رشته جدید، در زراعت 10 رشته جدید، در ترویج سه رشته جدید و در بیمه و زکات نیز دو رشته جدید در سال جاری ایجاد شده است.

زند درباره سطح عملکرد مزارع افزود: به‌عنوان مثال، اگرچه در گندم آبی میانگین کشوری حدود 3.5 تن در هکتار است، اما کشاورز نمونه امسال توانسته با رقم داخلی پیشگام، 13 تن در هکتار برداشت کند؛ آن هم با رعایت تمام اصولی که شرط لازم برای نمونه شدن است. همچنین جو کار نمونه با استفاده از ارقام داخلی بهمن و سرارود، حدود هشت تن و 800 کیلوگرم عملکرد را به ثبت رسانده است.

وی اضافه کرد: در سیب درختی 168 تن برداشت صورت گرفته، در حالی که میانگین عملکرد کشور بین 16 تا 17 تن برآورد می‌شود. تولیدکننده انار نیز با هفت برابر متوسط عملکرد کشور، توانسته 95 تن در هکتار برداشت کند. برنجکار و کلزاکار نمونه هر کدام به ترتیب، 11 و 6.3 تن عملکرد در هر هکتار داشته‌اند.

زند یادآور شد: امسال یک نفر نمونه تولیدکننده سیب‌زمینی ارگانیک از استان اردبیل خواهیم داشت که توانسته 30 تن در هکتار تولید کند.

وی با بیان اینکه از سال 92 بحث کانون‌های یادگیری مطرح شد، اظهار کرد: این موضوع به کشاورزان نمونه و مزارع آنها مرتبط است. در حال حاضر 260 کانون در سطح کشور وجود دارد که تعداد آنها اندک است. البته تلاش می‌شود که در سال‌های آینده این تعداد به مقدار قابل توجهی افزایش یابد. همچنین در کنار این کانون‌ها یک‌هزار و 700 سایت الگویی نیز برای ارتقای سطح علمی کشاورزان تدارک دیده شده است. همین کانون‌ها و سایت‌ها جهت انتخاب مجدد کشاورزان نمونه برای دوره‌های بعدی امتیاز محسوب می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان ساخت: اجر نهادن به تلاش کشاورزان، ایجاد فرصت برای طرح مسائل و مشکلات کشاورزان با مسئولان، ایجاد زمینه برای تبادل تجربیات، جلب نظر مسئولان به بخش کشاورزی، ترغیب بیشتر به سرمایه‌گذاری در این بخش و بهره‌گیری از تجربه‌های کشاورزان نمونه از مهم‌ترین اهداف انتخاب سالانه کشاورزان نمونه تلقی می‌شود.

رعایت اصول فنی در فرایند تولید، مصرف بهینه انرژی، رعایت کامل جنبه‌های زیست محیطی، کمیت و کیفیت محصول، مشارکت در انتقال دانش، توجه به کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، رعایت استانداردهای تولید و رعایت اصول بهره‌وری از شرایط عمومی و تخصصی بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در راستای انتخاب نمونه‌ها به آن اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مراسم تقدیر از کشاورزان نموهه 11 دی‌ماه (دوشنبه هفته جاری) در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد./

V-961009-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید