Iranian Agriculture News Agency

تکلیف جدید مجلس برای بازسازی و نوسازی قنوات به‌منظور مقابله با بحران کم‌آبی

نمایندگان مردم در مجلس، جزئیات و کلیات اصلاح بندی در قانون برنامه ششم توسعه را به تصویب رساندند که به موجب آن، دولت مکلف به انجام بازسازی قنوات و احداث سدهای انتقال آب برای مقابله با کم‌آبی شد.

تکلیف جدید مجلس برای بازسازی و نوسازی قنوات به‌منظور مقابله با بحران کم‌آبی

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جزئیات و کلیات اصلاح بندی در قانون برنامه ششم توسعه را به تصویب رساندند که به موجب آن، دولت مکلف به انجام بازسازی قنوات و احداث سدهای انتقال آب برای مقابله با کم آبی شد.

به گزارش ایانا از خانه ملت، براساس این طرح مجلس به دولت به منظور مبارزه با کم آبی به بازسازی و نوسازی قنوات و... تکلیف کرد.

براساس ماده 35 قانون مذکور و بند اصلاح شده آن؛ دولت مکلف است به‌ منظور مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حقآبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‏‌وری و جبران تراز آب، به‌ میزانی که در سال پایانی برنامه یازده‌ میلیارد متر مکعب شود، اقدامات زیر را به‌ عمل آورد:

الف-افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی با اولویت محصولات دارای مزیت نسبی و ارزش صادراتی بالا و ارقام با نیاز آبی کمتر و سازگار با شوری، مقاوم به خشکی و رعایت الگوی کشت مناسب با منطقه.

ب-توسعه روش‌های آبیاری نوین با بازسازی و نوسازی قنوات، احداث سدهای معیشتی انتقال آب از طریق لوله به مزارع ، اجرای عملیات آب و خاک (سازه‌ای و غیر سازه‌ای)، توسعه آب‌بندها و سیستم‌های سطوح آبگیر حداقل به میزان (۶۰۰.۰۰۰) هکتار در سال


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید