Iranian Agriculture News Agency

مهرفرد:

قیمت هر شانه تخم‌مرغ حداکثر ۱۲۵۰۰ تومان است/ به تولیدکنندگان متضرر از آنفلوآنزا، سریعاً خسارت پرداخت می‌شود/ دست دلالان تخم‌مرغ را از بازار کوتاه کردیم

در چند روز اخیر، مساله افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، دولت را بر آن داشته تا با تدابیر لازم مثل واردات این محصول از خارج کشور، قیمت‌ها را به سمت نقطه تعادلی شیفت دهد.

با برنامه‌ریزی صحیح برای واردات، قیمت تخم‌مرغ به تعادل خواهد رسید.

به گزارش ایانا،در چند روز اخیر، مساله افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار، دولت را بر آن داشته تا با تدابیر لازم مثل واردات این محصول از خارج کشور، قیمت‌ها را به سمت نقطه تعادلی شیفت دهد. پایگاه اطلاع رسانی دولت برای بررسی برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی جهت تنظیم بازار تخم‌مرغ و حمایت توامان از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، با علی اکبر مهرفرد، "معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی" وزارت جهاد کشاورزی گفتگویی انجام داده که در ادامه از نظر می‌گذرد.


با واردات تخم‌مرغ، آیا قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند؟

ازآنجایی که واردات برنامه‌ریزی شده است و شروع هم شده اگر به همان شکل که ما پیش بینی کردیم، کار واردات انجام شود، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد. همان طور که می‌دانید تخم‌مرغ کالایی نیست که واردات و صادرات آن در دنیا متداوم باشد چرا که کالایی آسیب پذیر محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر طبق برنامه‌ای که پیش بینی کردیم واردات صورت بگیرد، قیمت‌ها قطعاً کاهش می‌یابد و بازار به سمت قیمت تعادلی پیش خواهد رفت.


در حال حاضر بیشینه قیمت هر شانه تخم‌مرغ چقدر است و مردم حداکثر چه مبلغی را باید پرداخت کنند؟

در حال حاضر در خصوص قیمت هرشانه تخم‌مرغ در مغازه‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست. در بحث خرده فروشی ممکن است مغازه داری، تخم‌مرغ را با قیمت بالایی بفروشد و فروشگاهی دیگر، جانب انصاف را رعایت کند. این امر به نرخ نامه اصناف بر میگردد که در جریان قیمت گذاری‌ها هستند. منتهی آن چیزی که بنا بر تصویب کارگروه تنظیم بازار در میادین عرضه می‌شود اجازه فروش و عرضه تخم‌مرغ بسته‌بندی شده، بیشتر از۱۲۵۰۰تومان (دوازده هزار و پانصد تومان) را نمی‌دهد.


آنفلوآنزا برای قیمت تخم‌مرغ در بسیاری از کشورها مشکلاتی ایجاد کرده است و فقط ایران درگیر آن نیست؛ در کوتاه‌مدت چه روشی می‌تواند برای مقابله با این مشکل، مؤثر باشد؟

بله، در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر این بیماری برای صنعت طیور خود هستند. پیش از افزایش قیمت ها، علاوه بر مصرف خودمان صادرات تخم‌مرغ را در دستور کار داشتیم؛ منتهی آنفلوآنزا حادثه‌ای است غیر قابل پیش بینی مثل آفت‌های خاص، زدن سموم و سرما یا موارد دیگری که برای محصولات کشاورزی رخ می‌دهد با این حال، شیوع آنفلوآنزا ازطریق پرندگان مهاجر است که متاسفانه ابتدا به سراغ پرندگان و مرغ‌های روستایی رفته و سپس حتی با وجود تلاش‌ها و نظارت‌های مربوطه بخش صنعتی آلوده شده است.

البته جدای از آنفلوآنزا چندین اتفاق به موازات هم پیش می‌رود؛ یکی اینکه اتحادیه مرغ‌های تخم گذار تعهدکرده اند عرضه مستقیم به همین قیمتی که گفته شد در میادین و شبکه توزیع صورت بگیرد. دوم اینکه اجازه واردات داده شده که حداکثر فعلا تاپایان فروردین ماه این امر کنترل می‌شود و مطلب دیگر اینکه برنامه‌ها در خصوص موضوع مبارزه با بیماری‌های طیور گسترش پیدا می‌کند.و همچنین در مناطق پاک، جوجه ریزی جدیدی صورت میگیرد. با این چهار، پنج اقدامی که اتحادیه بصورت مستقل انجام می‌دهد، قطعا قیمت‌ها کاهش می‌یابد. البته دقت شده است که واردات نیز از لیست کشورهای پاک، انجام شود.


وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان تخم‌مرغ دارد؟

برنامه وزارت جهادکشاورزی، پرداخت خسارات مرغ‌های معدوم شده بخاطر آنفلوآنزا به صاحبان مرغداری‌ها در سراسر کشور است که در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن، انجام خواهد شد. دولت خوشبختانه کمک‌های سازنده‌ای را به این بخش داشته است و همچنان این کمک‌ها از طرق مختلف ادامه دارد. همچنین برای تجهیز کردن و افزایش عمر ماندگاری طیور در نظر گرفته ایم که تخم‌مرغ مثل سابق به میزانی عرضه شود که شرایط به حالت طبیعی برگردد.

همان طور که سال گذشته۵۰هزارتن صادر کردیم و سال۹۴نیز،۱۰۰هزارتن صادرات تخم‌مرغ داشتیم. این برنامه را ادامه خواهیم داد تا در کنار حمایت توامان از مصرف‌کننده و تولیدکننده، با کنترل و فعالیت دستگاه‌های نظارتی جلوی سواستفاده دلالان گرفته شود. برنامه‌ریزی‌ها بر این منوال است تا دراین شرایط و مشکلات پیش آمده، دلالان از بازار خارج شوند تا نه مصرف‌کننده متضرر شود و نه تولیدکننده./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید