Iranian Agriculture News Agency

آغاز توزیع ۱۳۰ تن تخم‌مرغ در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از آغاز توزیع ۱۳۰ تن تخم‌مرغ در بازار خبر داد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از آغاز توزیع ۱۳۰ تن تخم‌مرغ از امروز (دوشنبه) در بازار خبر داد.

علی‌اکبر مهرفرد از آغاز توزیع ۱۳۰ تن تخم‌مرغ وارداتی از امروز (دوشنبه چهارم دی‌ماه 96) در بازار خبر داد و به مهر گفت: همین الان این میزان تخم‌مرغ در حال توزیع در بازار است.

وی با بیان اینکه محموله فعلی از کشور ترکیه وارد شده است، افزود: پاکی این محموله توسط سازمان دامپزشکی کشور تأیید شده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار به ۲۰ هزار تومان رسیده است، اضافه کرد: البته آمار، این اعداد را تأیید نمی‌کند، ضمن اینکه تخم‌مرغ‌های وارداتی که در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود، به‌صورت شیرینگ پک‌شده، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و بدون بسته‌بندی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

مهرفرد تأکید کرد: خارج از میادین میوه و تره‌بار، سازمان‌های نظارتی باید قیمت تخم‌مرغ را کنترل کنند و ما از عرضه‌کنندگان می‌خواهیم مسائل قیمتی را رعایت کنند تا نیازی به ورود سیستم‌های نظارتی نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلیل گرانی تخم‌مرغ در کشور، با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در بیشتر کشورهای دنیا شیوع پیدا کرده است، افزود: کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و چین نیز با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. سویه‌های این بیماری مدام در حال تغییر است و پرندگان مهاجر، علت شیوع آن هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این بیماری در کشور ما نیز شیوع یافته و باعث معدوم شدن مرغ تخمگذار شده است، در واکنش به اینکه ۱۵ میلیون مرغ تخمگذار بر اثر بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور از بین رفته است، تصریح کرد: عدد ۱۵ میلیون صحت ندارد، اما چند میلیون مرغ از بین رفته و تولید کاهش یافت.

مهرفرد با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با شرایط به وجود آمده، گفت: در مناطق پاک، جوجه‌ریزی در حال انجام است تا برای آینده تولید انجام شود و مشکلی برای تأمین پیش نیاید. ما به‌طور بالقوه ظرفیت صادرات ۲۰۰ هزار تن تخم‌مرغ از کشور را داریم. همچنین سه ماه است که صادرات تخم‌مرغ را از کشور قطع کردیم.

وی اظهار کرد: تعرفه صادرات تخم‌مرغ نیز از ۵۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته و اجازه واردات این کالا را صادر کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هر کسی مجاز است که تخم‌مرغ وارد کند، اما باید در شبکه‌ای که برای تنظیم بازار تعریف شده، آن را توزیع کند؛ بنابراین لازم است که با اتحادیه سراسری مرغداران میهن در این زمینه هماهنگ باشد. ضمن اینکه تمهیدات لازم اندیشیده شده تا این تخم‌مرغ‌ها در میادین میوه و تره‌بار توزیع شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید