Iranian Agriculture News Agency

بهای خوراکی‌ها در پاییز



دنیای اقتصاد : بررسی گزارش‌های بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در شهر تهران نشان می‌دهد که بیشترین افزایش تورم فصل پاییز در اقلامی مانند هندوانه و تخم‌مرغ با تورم فصلی، به ترتیب ۲۵۰ درصد و ۲/ ۴۴ درصد بوده است. در مقابل بیشترین کاهش در اقلام خوراکی به نارنگی با افت ۷/ ۴۰ درصد بوده است.

بانک مرکزی گزارش خرده‌فروشی برخی از اقلام خوراکی در هفته منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری را منتشر کرد. بررسی آمار منتشر شده نشان می‌دهد در فصل پاییز برخی اقلام خوراکی با تورم قابل تاملی رو‌به‌رو بوده‌اند که در مقایسه با فصل پاییز سال قبل تفاوت چشمگیری داشته‌اند. در گروه لبنیات پنیر غیر‌پاستوریزه در سه ماهه فصل پاییز سال‌جاری تورم ۴/ ۱ درصد را پشت سر گذاشته در حالی که تورم سه ماهه پاییز سال گذشته این خوراکی ۷/ ۰ درصد بوده است. علاوه‌بر این شیر پاستوریزه نیز پاییز امسال با رشد متوسط قیمت ۷/ ۱ درصدی مواجه بوده است.

افزایش دو برابری در قیمت تخم‌مرغ

در گروه تخم‌مرغ قیمت این خوراکی پر مصرف از شانه‌ای حدودا ۱۱ هزار تومان در شهریورماه سال‌جاری به شانه‌ای حدود ۱۶ هزار تومان در پایان آذرماه رسیده که رشدی حدود ۲/ ۴۴ درصد داشته است. این در حالی است که تورم قیمتی تخم‌مرغ در فصل پاییز سال گذشته ۶/ ۸ درصد و تقریبا همگام با شاخص تورم کل در سال ۹۵ رشد داشته است. قیمت تخم‌مرغ در یک ماه منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری نیز با رشد ۲۳ درصدی همراه بوده است. افزایش قیمت تخم‌مرغ در سه ماه گذشته به علت شیوع آنفلوآنزای مرغی و انهدام حدود ۱۱ میلیون قطعه مرغ بوده است. انهدام این تعداد مرغ سبب کاهش تولید۶۰۰ تن تخم‌مرغ در روز است که سبب کاهش عرضه این محصول خوراکی و در نهایت افزایش قیمت شده است. براساس گزارش منتشر شده در هفته منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری، قیمت متوسط هر عدد تخم‌مرغ در شهر تهران حدودا ۵۳۰ تومان قابل محاسبه است در حالی که قیمت متوسط هر عدد تخم‌مرغ در هفته منتهی به سه دی‌ماه سال گذشته حدود ۳۴۵ تومان بوده است.

جایگزینی برنج خارجی با برنج داخلی

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه ماه سوم سال‌جاری، در گروه برنج، برنج وارداتی غیرتایلندی ۳/ ۶ درصد افزایش، برنج داخله درجه یک ۴/ ۰ درصد افزایش و برنج داخله درجه دو، یک درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده، با تورم ۳/ ۶ درصدی برنج وارداتی متوسط قیمت این گروه غذایی به نصف قیمت برنج داخله درجه یک رسیده است. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنج وارداتی در فصل پاییز سال گذشته با افت ۷ درصدی متوسط قیمت مواجه بوده است. اما تورم برنج داخله درجه یک در مدت مذکور سال گذشته، ۸/ ۰ درصد مثبت و تورم برنج داخله درجه دو ۹ درصد مثبت بوده است. اگر رشد تورمی این گروه را ملاک نظر قرار دهیم می‌توان نتیجه گرفت که در فصل پاییز امسال به نسبت فصل پاییز سال گذشته، تقاضا از مصرف برنج داخلی به سمت برنج خارجی سوق پیدا کرده که یکی از دلایل آن قیمت بالای برنج داخلی است. کل گروه برنج نیز در یک سال منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری با تورم ۲/ ۲ درصدی رو‌به‌رو بوده است.

تورم منفی در دو گروه خوراکی

گروه حبوب و گروه قند و شکر دو گروهی از میان یازده گروه مواد خوراکی مورد بررسی بوده‌اند که همه اقلام آن در سه ماه سوم سال‌جاری کاهش داشته‌اند. این کاهش در وهله اول شبهه اثر فصلی بر این گروه خوراکی را به ذهن می‌رساند. اما بررسی قیمت اقلام گروه حبوب در سه ماه سوم سال گذشته نشان می‌دهد که در فصل پاییز ۹۵، همه اقلام این گروه تورم مثبت را تجربه کرده‌اند. در نتیجه به‌نظر می‌رسد که اقلام این گروه در فصل پاییز ۹۶ با کاهش تقاضا مواجه بوده‌اند که می‌تواند به دلیل تغییر سبد خانوار‌های تهرانی باشد. در این گروه عدس، لپه نخود و نخود بیشترین کاهش تورم را در سه ماه منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری تجربه کردند و به ترتیب ۷/ ۴ درصد، ۴ درصد و ۳/ ۳ درصد از متوسط قیمت خود را از دست داده‌اند. در حالی که در فصل پاییز سال گذشته همین اقلام افزایش تورم به ترتیب ۸/ ۳ درصد، ۸/ ۱۷ درصد و ۷/ ۱۴ درصد را ثبت کرده‌اند. در گروه قند و شکر نیز تورم فصل پاییز قند و شکر به ترتیب منفی ۲/ ۲ درصد و منفی ۵/ ۲ درصد بوده است. این در حالی است که تورم فصل پاییز قند در سال گذشته منفی ۲/ ۰ درصد و شکر منفی ۵/ ۶ درصد بوده است؛ بنابراین مقایسه پاییز امسال با پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت قند با کاهش و متوسط قیمت شکر با کمی افزایش همراه بوده است.

بررسی گزارش بانک مرکزی از گروه‌های خوراکی نشان می‌دهد که برخی اقلام گروه میوه‌های تازه با تورم چشمگیر سه ماهه مواجه بوده‌اند. به‌عنوان مثال قیمت متوسط هر کیلو هندوانه در هفته منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری به حدود ۲۷۰۰ تومان رسیده است و به نسبت آخر تابستان رشد ۳/ ۲۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. این افزایش در حالی رخ داده است که در پاییز سال گذشته تورم قیمتی هندوانه حدود ۱/ ۸۷ درصد بوده است. علاوه براین، قیمت متوسط هر کیلو موز در سه ماه سوم سال‌جاری به حدود ۵۴۵۰ تومان رسیده که به نسبت آخر تابستان ۱/ ۲۵ درصد تورم داشته است. این در حالی است که این قلم خوراکی در پایان فصل پاییز سال گذشته قیمتی حدود ۴۵۸۰ تومان را تجربه کرده بود که تورم فصلی آن منفی ۷/ ۲۰ درصد ثبت شده است. اما در مقابل نارنگی با کاهش تورم ۷/ ۴۰ درصدی مواجه بوده است. گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه گروه میوه‌های تازه ۳/ ۲۴ درصد و تورم ماهانه آن ۸/ ۱۶ درصد بوده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، همه اقلام گروه سبزی‌های تازه تورم فصلی مثبت داشته‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که در سه ماه منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری، گوجه فرنگی تورم فصلی ۹۵ درصد، خیار ۶۲ درصد، کدوسبز ۴۵ درصد و لوبیا سبز ۷/ ۳۷ درصد را ثبت کرده‌اند که به نسبت تورم فصلی همین محصولات در سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته‌اند. اما محصولاتی مانند سیب‌زمینی، بادمجان و سبزی‌های برگی با کاهش تورم فصلی پاییز سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌اند. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در یک ماه منتهی به اول دی‌ماه سال‌جاری، تورم گروه سبزی‌های تازه ۱/ ۱۰ درصد و نقطه به نقطه این گروه ۴۲ درصد بوده است.

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم گروه‌های خوراکی مانند گوشت قرمز، چای و روغن نباتی در فصل پاییز سال‌جاری به نسبت فصل پاییز سال گذشته کاهش داشته است. براساس گزارش‌های منتشر شده، تورم سه ماه سوم سال‌جاری گوشت گوسفند با استخوان ۸/ ۲ درصد، گوشت گوساله بدون استخوان ۱/ ۰ درصد، چای خارجی ۲/ ۲ درصد، روغن نباتی جامد ۴/ ۰ درصد و روغن نباتی مایع صفر بوده در حالی که تورم تمامی این اقلام در سه ماه سوم سال گذشته بالای سه درصد بوده است.

تورم گروه گوشت مرغ

بررسی آمارهای منتشرشده در گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در گروه گوشت مرغ، قیمت متوسط هر کیلو مرغ در انتهای فصل پاییز به حدود ۷۴۰۰ تومان رسیده است که تورم فصلی ۶/ ۱ درصد را ثبت کرده است. این در حالی است که تورم فصل پاییز سال گذشته این گروه غذایی منفی ۲/ ۸ درصد بوده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد هرچند گوشت مرغ تورم فصلی کمتر از ۲ درصد داشته است، اما به نسبت فصل مشابه سال گذشته افزایش تورم قابل‌توجهی داشته است. علاوه‌بر این، براساس آخرین گزارش بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه گوشت مرغ ۵/ ۷ درصد بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید