Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

آغاز تشکیل نظام‌های بهره‌برداری در پایاب اراضی تحت پوشش سد خداآفرین

تشکیل نظام‌های بهره‌برداری در پایاب اراضی تحت پوشش سد خداآفرین آغاز شده است و عشایر نهایت همکاری و هماهنگی را با مسئولان و دست‌اندرکاران دارند و تلاش بر این است که قبل از آغاز سال زراعی جدید بهره‌برداران بتوانند عملیات آماده‌سازی بستر بذر و کاشت را آغاز کنند.

تشکیل نظام‌های بهره‌برداری در پایاب اراضی تحت پوشش سد خداآفرین آغاز شده است و عشایر نهایت همکاری و هماهنگی را با مسئولان و دست‌اندرکاران دارند و تلاش بر این است که قبل از آغاز سال زراعی جدید بهره‌برداران بتوانند عملیات آماده‌سازی بستر بذر و کاشت را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایانا از استان اردبیل، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه هماهنگی نظام بهره‌برداری از اراضی پایاب سدخداآفرین که امروز با حضور معاونان ذی‌ربط وزیر جهاد کشاورزی در محل این سازمان تشکیل یافته بود با اعلام این خبر گفت: شورای سیاستگزاری در نظام وزارت جهاد کشاورزی و کمیته پایش در استان با یک خروجی مهم و هدف مشترک برای کار مهم واگذاری و نظام بهره‌برداری با جدیت هرچه تمام‌تر نشست‌های تخصصی تصمیم‌گیری برگزار می‌شود و در این میان همکاری عشایر منطقه مهم‌ترین رکن و اساس کار را تشکیل می‌دهد.

عدیل سروی با قدردانی از زحمات مقام عالی وزارت و حضور معاونان تلاشگر در استان و بازدید از عملیات اجرایی اراضی پایاب سد خداآفرین افزود: تشکیل نظام‌های بهره‌برداری در پایاب اراضی تحت پوشش سد خداآفرین آغاز شده است و عشایر نهایت همکاری و هماهنگی را با مسئولان و دست‌اندرکاران دارند و تلاش بر این است که قبل از آغاز سال زراعی جدید بهره‌برداران بتوانند عملیات آماده‌سازی بستر بذر و کاشت را آغاز کنند. تعداد این تشکل‌ها 49 فقره است که با یک مدیریت نظامند مراحل نهای ثبت خود را سپری می‌کند.

وی بیان کرد: تعداد پرونده‌هایی که درباره واگذاری اراضی به عشایر تشکیل شده است دوهزار و 144 پرونده است که در کمیته‌های پالایش با عضویت دستگاه‌های اجرایی به دقت تشکیل شده و این پرونده‌ها برای واگذاری در اختیار هیأت هفت‌نفره قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: کلیه اقدامات مربوط به نظام‌های بهره‌برداری تا بهار سال 97 به اتمام خواهد رسید. میزان شش هکتار مبنای کار واگذاری اراضی به عشایر ملحوظ شده است که یک تا سه برابر عرف منطقه است. با این توضیح که هر کسی که 10 واحد دامی پروانه چرا داشته باشد شش هکتار زمین زراعی که به یکی از سیستم‌های نوین آبیاری بارانی تجهیز شده است به وی واگذار خواهد شد و هر کسی هم که 130 واحد دامی داشته باشد حداکثر حق بهره‌برداری از 18 هکتار زمین زراعی آبی را خواهد داشت.

سروی عنوان کرد: یکی از اولویت‌های مهم و اساسی در اجرای پروژه ملی شبکه‌گذاری اراضی پایاب سد خداآفرین رفع تداخلات اراضی کشاورزی با منابع طبیعی است، با شروع بهره‌برداری از این پروژه عظیم استانی و ملی باید کلیه اختلافات مربوط به اراضی کشاورزان با دولت حل و فصل شود؛ زیرا ادامه‌دار بودن مشکل تداخل امنیت تولید و موفقیت‌آمیز بودن نظام بهره‌برداری را به مخاطره می‌اندازد‌.

وی یادآور شد: مساحت تحت پوشش سیستم‌های آبیاری طرح جامع و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی در ناحیه عمرانی یک دشت فتحعلی یک‌هزار و 100 هکتار در ناحیه عمرانی یک شرق دره‌رود و بخشی از خلیل‌لو سه‌هزار و 900 هکتار و در ناحیه عمرانی دو و بخشی از خلیل‌لو 10 هزار و 500 هکتار و در ناحیه عمرانی سه، 11 هزار و 500 هکتار ‌و ناحیه عمرانی چهار، 9 هزار و 700 هکتار‌، شبکه آبیاری و زهکشی سد احمد بیگلو دوهزار و 35 هکتار‌، شبکه آبیاری و زهکشی عمارت سه‌هزار و 700 هکتار است، به عبارت دیگر در مجموع 42 هزار و 435 هکتار از این اراضی تحت پوشش انواع سیستم‌های آبیاری تحت فشار قرار خواهد گرفت‌.

در این جلسه اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، اورنگی رئیس سازمان امور اراضی کشور، قندالی رئیس سازمان امور عشایری ایران و معاونان سازمان‌های جنلگل و مراتع و آبخیزداری کشور و نیز سازمان تعاون روستایی ایران حضور داشتند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید