Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش قیمت تکنولوژی‌های جدید آغاز شد/ زیرساخت نداریم که ادوات مکانیزه هایتک تولید کنیم

با وجود آنکه تولید بخشی از ادوات مکانیزه در داخل کشور انجام می‌شود، اما به‌دلیل آن که زیرساخت‌های لازم برای تولید تکنولوژی‌های هایتک را نداریم، نمی‌توان انتظار داشت که ادواتی در حد تکنولوژی‌های هایتک در کشور تولید شود.

با وجود آن که تولید بخشی از ادوات مکانیزه در داخل کشور انجام می‌شود، اما به‌دلیل آنکه زیرساخت‌های لازم برای تولید تکنولوژی‌های هایتک را نداریم، نمی‌توان انتظار داشت که ادواتی در حد تکنولوژی‌های هایتک در کشور تولید شود.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت حوزه مکانیزاسیون با قطع ارز مبادله‌ای برای واردات ماشین‌آلات کشاورزی گفت: امکان تولید ماشین‌آلاتی که برای بخش کشاورزی نیاز است، تا حدی در کشور وجود دارد، اما به‌طور قطع نمی‌تواند جای انواع وارداتی را بگیرد.

حمیدرضا نامی افزود: ماشین‌هایی که وارد می‌شد، از انواع تکنولوژی‌های هایتک بوده که دانش فنی برای تولید این محصولات در کشور فراهم نیست.

وی بیان کرد: در شرایط حاضر بهره‌برداران بخش کشاورزی با مشکلی برنمی‌خورند، بلکه شرکت‌هایی که قرار بود این ادوات را وارد کنند، با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو هستند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: طی 10 تا 15 سال اخیر که تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم، توانستیم بخشی از نیاز کشور به انواع ماشین‌آلات کشاورزی را برآورده کنیم، اما از آنجا که زیرساخت‌های لازم برای تولید انواع ماشین‌آلات هایتک نداریم، نمی‌توان انتظار داشت که ادوات تولیدشده کیفیت‌های لازم را داشته باشند.

نامی عنوان کرد: اتفاق وحشتناکی در حوزه مکانیزاسیون نخواهد افتاد، تنها ممکن است توسعه مکانیزاسیون و به‌دنبال آن توسعه تولید در بخش کشاورزی با کندی روبه‌رو شود.

وی یادآور شد: آزادسازی قیمت‌ها باعث شفافیت بیشتر نیز شده و ممکن است کیفیت کالاهای تولیدشده در کشور در مقایسه با انواع خارجی آن اندکی پایین‌تر باشد؛ بنابراین باید تلاش کنیم با وضعیت فعلی بتوانیم تولیدات مناسبی را رقم بزنیم.

نامی در پایان تأکید کرد: کشاورز مجبور است از کالاهایی که در بازار است، استفاده کند و از این پس دیگر حق انتخاب ماشین‌های برتر با تکنولوژی‌های پیشرفته را ندارد؛ مگر آنکه وسع مالی بالایی داشته باشد و بتواند ادوات فوق که دارای قیمت بالایی هستند را در بازار آزاد تهیه کنند.

گفتنی است، زمانی که بودجه دولت ناچیز می‌شود، تنها برای امور واجب همچون دارو و درمان ارز مبادله‌ای تعلق خواهد گرفت و ماشین‌آلات بخش کشاورزی از این نوع ارز بی‌نصیب می‌شوند./

M-961004-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید