Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای کشور به ایانا خبر داد:

پرداخت 80 درصد بدهی چایکاران/ بهره‌برداری 4650 چایکار از تسهیلات

تاکنون 161 میلیارد و 200 میلیون تومان که بیش از 80 درصد بدهی چایکاران بوده، پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود مابقی آن نیز به مرور به حساب چایکاران واریز شود.

تاکنون 161 میلیارد و 200 میلیون تومان که بیش از 80 درصد بدهی چایکاران بوده، پرداخت شده است و پیش‌بینی می‌شود مابقی آن نیز به مرور به حساب چایکاران واریز شود.

رئیس سازمان چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از پرداخت بیش از 80 درصد از بهای برگ سبز چای خبر داد و گفت: تاکنون 161 میلیارد و 200 میلیون تومان از بدهی چایکاران پرداخت شده است و به مرور مابقی آن به حسابشان واریز می‌شود.

محمدولی روزبهان بیان کرد: 33 کارخانه چایکاری به‌صورت کامل بهای برگ سبز تحویل‌گرفته را تسویه کرده‌اند و مابقی نیز به مرور آن را تسویه می‌کنند.

وی درباره وام‌های پرداخت‌شده از سوی صندوق حمایت از صنعت چای کشور افزود: به چهارهزار و 650 بهره‌بردار چایکار تاکنون مبلغ پنج میلیارد و 900 میلیون تومان برای انجام عملیات بهزراعی و امور جاری، وام‌های با سود کم پرداخت شده است.

روزبهان عنوان کرد: قرار است این صندوق مبلغ 30 میلیارد تومان برای عملیات فوق به چایکاران تسهیلات پرداخت کند؛ علاوه بر این اعتبار قرار است اعتبار دیگری با بهره زیر پنج درصد به چایکاران اختصاص یابد که در حال رایزنی با بانک‌ها درباره نحوه اختصاص آن هستیم.


دیگر چای سنواتی نداریم

رئیس سازمان چای کشور درباره وضعیت چای‌های سنواتی در کشور ادامه داد: از سال 1382 به بعد دیگر چای سنواتی نداریم که بخواهیم به فکر تبدیل آن باشیم، زیرا تمام چای‌های تولیدشده در همان سال به فروش رفته است.

وی تأکید کرد: چای‌های سنواتی مربوط به سال‌های 1388 به قبل بر اثر انحلال سازمان چای، طرح‌های لحظه‌ای و سیاست‌های نادرست بود که پس از آن اصلاحات لازم انجام و چای‌های تولیدشده در همان سال به فروش رفت.

روزبهان یادآور شد: در برنامه داریم که باغ‌های بیشتری را احیا کرده و به باغ‌های فعال اضافه کنیم، زیرا طی دو سال اخیر چهارهزار هکتار از باغ‌های متروکه احیا شد و بدین‌ترتیب در حال حاضر بیش از 210 هزار هکتار باغ فعال در سطح استان‌های شمالی وجود دارد؛ در حالی که سال‌های گذشته سطح فعال باغ‌های چای 17 هزار و 500 هکتار بود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


انواع هرس در 8000 هکتار از باغ‌های چای

رئیس سازمان چای کشور درباره انواع هرس در باغ‌ها اظهار کرد: عملیات بهزراعی باعث می‌شود باغ‌هایی که اقتصادی نیست، وارد چرخه تولید شود و در این راستا تاکنون در هشت‌هزار هکتار باغ‌های چای، انواع هرس طی چند سال اخیر به انجام رسیده است که بدین‌ترتیب کیفیت و کمیت محصول تولیدی را افزایش داده است.

وی خاطرنشان ساخت: مقدار باغ‌هایی که بر اثر تنش‌های خشکی در سال جاری از بین رفته بودند، در مقایسه با سال‌های گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بود که دلیل آن رسیدگی چایکاران به باغداران بوده است.

روزبهان در پایان اضافه کرد: برای توسعه صنعت چای کشور و برای روزی که بتوانیم تمامی چای مصرفی کشور را از تولید داخل تأمین کنیم، بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌ها و باغداران اختصاص خواهد یافت تا بدین‌ترتیب بتوانند با اقتصادی کردن و افزایش تولید، میزان تولید را بالا ببرند؛ زیرا در تولید چای ایرانی از هیچ سمی استفاده نمی‌شود و مردم می‌توانند با خیال راحت از این نوشیدنی در طول روز استفاده کنند./

M-961004-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید