Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران خبر داد:

اختصاص 500 میلیون تومان برای پروژه ترسیب کربن

در سال اول طرح پنج ساله ترسیب کربن در استان تهران 500 میلیون تومان اعتبار مصوب شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: مقابله با پدیده بیابان‌زایی در استان تهران از مواردی است که در دستور کار برخی از طرح‌های محوری قرار گرفته است.

غلامعباس عبدی‌نژاد افزود: بیابانی شدن اراضی علاوه بر آنکه به محیط زیست آسیب می‌رساند، موجب مخاطرات اجتماعی نیز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌ای با عنوان ترسیب کربن طراحی شده است که به‌صورت پایلوت در اراضی غربی استان تهران در حال انجام است که این پروژه برای مدت پنج سال در نظر گرفته شده است.

عبدی‌نژاد میزان اعتبارات مورد نیاز برای پروژه ترسیب کربن را حدود 2.5 میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود برای سال اول اجرای طرح‌، حدود 500 میلیون تومان اعتبار اختصاص یابد که با حمایت استانداری تهران و اعتبارات استانی تخصیص پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که مقابله با پدیده بیابان‌زایی علاوه بر آنکه جلوی فرسایش خاک را می‌گیرد، امنیت اقتصادی، توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را به‌خصوص در مناطق روستایی افزایش می‌دهد.

استفاده از درختان مقاوم به‌عنوان تثبیت‌کننده شن‌های بیابانی

این مقام مسئول یادآور شد: از تثبیت‌کننده‌های خاک برای مقابله با بیابانی شدن استفاده می‌شود که یکی از آنها کاربرد درختان مقاوم است.

عبدی‌نژاد تأکید کرد: تثبیت شن‌های روان از دیگر مواردی است که لازم است برای جلوگیری از بیابانی شدن بکار رود، زیرا شن‌های روان موجود در بیابان‌ها، تأسیسات کشور را نیز علاوه بر بخش کشاورزی تهدید می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: استفاده از عملیات آبخیزداری، عملیات بیولوژیک و مکانیکی از دیگر مواردی است که در استان تهران اجرایی شده است تا شاهد حداقل اراضی بیابانی طی سال‌های اخیر باشیم. به‌گونه‌ای که میزان بیابان‌های استان تهران در حال حاضر کاهش یافته و شرایط بحرانی در این استان نداریم./

خبرنگار: مژگان ستار

V-910402-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید