Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

استفاده از آب تصفیه‌خانه بالادست دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا/ بانک زیست‌مند آرتمیا راه‌اندازی می‌شود

با وجود آن که اعتبارات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه و موجودات آبزی آن به تصویب رسیده است، اما تغییرات مدیریتی در حوزه استانداری باعث شده که اعتبارات هنوز به این بخش نرسد.

با وجود آنکه اعتبارات خوبی برای احیای دریاچه ارومیه و موجودات آبزی آن به تصویب رسیده است، اما تغییرات مدیریتی در حوزه استانداری باعث شده که اعتبارات هنوز به این بخش نرسد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره اقدامات اخیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تأمین اعتبار برای احیای این دریاچه با موافقت ریاست جمهوری انجام شده و منتظر ابلاغ آن هستیم.

علی نکویی‌فرد افزود: در حال حاضر به‌دلیل تغییرات مدیریتی در حوزه استانداری و سایر زیربخش‌های موجود، اعتبارات با کندی به این حوزه گسیل می‌شود که امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم اقدامات لازم را با اولویت‌هایی که ستاد دریاچه ارومیه به تصویب رسانده است، به انجام برسانیم.

وی بیان کرد: انتقال آب، جلوگیری از طوفان‌های شن و الگوی کشت از اولویت‌های این دریاچه محسوب می‌شود و در مرحله بعدی جانداران زیست‌بوم مورد تأکید هستند که آرتمیا جزو این بخش است.

نکویی‌فرد ادامه داد: تاکنون برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه که در جهان منحصر به فرد بوده، اتفاق خاصی نیفتاده است، اما امیدواریم که بتوانیم با طرح‌هایی که در برنامه داریم، برای این آبزی شناسنامه صادر کنیم تا در آینده با پرآب شدن دریاچه ارومیه بتوانیم احیای آن را از سر بگیریم.


راه‌اندازی استخرهای بانک زیست‌مند پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور عنوان کرد: راه‌اندازی بانک ژن آرتمیا، بانک زیست‌مند آرتمیا در دستور کار است و بخشی از اقدامات مربوط به راه‌اندازی بانک سیست آرتمیا نیز انجام شده، به‌گونه‌ای که محل آن مشخص شده و جمع‌آوری نمونه‌ها نیز به انجام رسیده است، اما اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم سایر اقدامات را در این حوزه به انجام برسانیم.

وی یادآور شد: جمع‌آوری سیست آرتمیای دریاچه ارومیه با شناسنامه‌دار کردن آرتمیای مناطق 18 گانه کشور توسط این مرکز در حال انجام است که برای این منظور به اعتبارات خاص نیاز داریم.

نکویی‌فرد تأکید کرد: در برنامه داریم در بستر پارک ملی ارومیه، استخرهایی را راه‌اندازی کنیم و آرتمیا را در آن پرورش دهیم تا به محض پرآب شدن دریاچه این استخرها به دریاچه پیوسته و این جانداران آبزی رشد خود را از سر گیرند.

وی از استفاده فاضلاب تصفیه‌خانه شهرک گلمکان در بالادست دریاچه ارومیه برای پرورش آبزیان خبر داد و خاطرنشان ساخت: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه فاضلاب، آب‌های غنی‌شده می‌تواند برای پرورش آرتمیا و سایر آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

نکویی‌فرد اضافه کرد: تخم آرتمیا بسیار مقاوم بوده و در صورت نگهداری در خلاء می‌تواند تا سال‌های طولانی زنده بماند و در شرایط حاضر نیز تلاش شده سیست‌های آرتمیا را از نقاط مختلف دریاچه جمع‌آوری و نگهداری کنیم تا در صورت مساعد شدن شرایط رشد، از آن‌ها بهره ببریم.


زنده ماندن آرتمیا ارومیانا به‌صورت سیست در حال حاضر

به گفته رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، امیدواریم هرچه سریع‌تر اعتبارات لازم برای شناسنامه‌دار کردن آرتمیا ارومیانا و سایر آرتمیاهای کشور اختصاص یابد تا بتوانیم به‌طور قطع بگوییم گونه‌هایی که در آینده در دریاچه ارومیه خواهد بود، از این نوع است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها، 90 درصد دریاچه ارومیه خشک است، مگر آن که بارندگی‌های فصل زمستان به کمک این دریاچه بیاید و بخشی از مناطق خشک را سیراب کند و تغییر رنگی نیز در دریاچه در نقاطی که آب وجود دارد نداریم.

نکویی‌فرد در پایان ارزیابی ذخایر شاه‌میگوی آب شیرین، ارزیابی ذخایر ماهیان رودخانه ارس، ارزیابی بیماری‌های ویروسی ماهیان قزل‌آلا و سایر ماهیان و رصد ماهیان پرورشی در قفس را از دیگر وظایف این مرکز دانست و گفت: علاوه بر آنکه تحقیقات آرتمیا در این مرکز انجام می‌شود، اعتبار لازم برای بررسی سایر موارد اختصاص یابد./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

M-960929-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید