Iranian Agriculture News Agency

فائو اعلام کرد:

اتلاف سالانه 1.3 میلیارد تن مواد غذایی در جهان

در حالی که حدود 795 میلیون نفر از جمعیت جهان از کمبود غذا رنج می‌برند، سالانه 1.3 میلیارد تن مواد غذایی در سراسر جهان از بین می‌رود یا تلف می‌شود.

در حالی که حدود 795 میلیون نفر از جمعیت جهان از کمبود غذا رنج می‌برند، سالانه 1.3 میلیارد تن مواد غذایی در سراسر جهان از بین می‌رود یا تلف می‌شود.

به گزارش ایانا، بر اساس آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سالانه 1.3 میلیارد تن انواع محصولات غذایی در جهان از بین می‌رود یا تلف می‌شود؛ این در حالی است که جمعیتی حدود 795 میلیون نفر در اقصی‌نقاط جهان با کمبود غذا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و می‌توان با جلوگیری از اتلاف و هدرروی مواد غذایی، نیازهای این افراد را برطرف نمود و امنیت غذایی را در جهان بهبود داد.

در راستای جلب توجه مردم و نهادهای مختلف به معضل هدرروی و اتلاف مواد غذایی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سال 2014 با همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد ( UNEP ) و تعدادی از سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد، یک طرح جهانی را تحت عنوان Save Food با هدف کمک به حفظ و ذخیره مواد غذایی در جهان راه‌اندازی کرده است.

فائو و سایر سازمان‌های و نهادهای همکار آن در طرح جهانی Save Food تلاش می‌کنند تا جلوگیری از هدرروی و اتلاف مواد غذایی را در بین مردم جهان ترویج نموده و فرهنگ پرهیز از اسراف را در سبک زندگی آنها بگنجانند. در چهارچوب این طرح، سطوح مختلف هدررفت و اتلاف مواد غذایی شناسایی و معرفی شده است:

- سطح برداشت و فرآوری مواد غذایی

- سطح حمل و نقل

- سطح خرده‌فروشی

- سطح مصرف‌کننده نهایی

کاهش اتلاف مواد غذایی و افزایش کارآیی در سرتاسر زنجیره تأمین غذا کمک شایانی به تحقق اهداف بانک جهانی برای افزایش سطح رفاه و ریشه‌کن‌سازی فقر مطلق در جهان در افق 2030 می‌کند و می‌تواند در دستیابی به اهداف تصریح‌شده در سند توسعه پایدار 2030 نیز مؤثر باشد.

اتلاف و هدرروی مواد غذایی نه‌تنها میلیون‌ها گرسنه در سراسر جهان را از تغذیه مناسب محروم می‌کند بلکه محیط زیست را تیز از اثرات منفی خود بی‌نصیب نمی‌گذارد؛ منابع ارزشمندی مانند آب، انرژی، نیروی کار، سرمایه و زمین را هدر می‌دهد و باعث انتشار حجم بیشتری از گازهای گلخانه‌ای می‌شود. از طرفی طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان زیر کشت محصولاتی هستند که درنهایت هیچ‌گاه مصرف نمی‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید