Iranian Agriculture News Agency

انار و موز سوگلی‌های یلدای امسال/ وفور هندوانه در بازار

از بین رفتن بخشی از انارستان‌ها در سال گذشته و مشکل تعرفه‌ای که برای محصول موز وجود دارد باعث شده قیمت این دو میوه شب یلدایی از افزایش برخوردار باشد.

انار و موز سوگلی‌های یلدای امسال/ وفور هندوانه در بازار

از بین رفتن بخشی از انارستان‌ها در سال گذشته و مشکل تعرفه‌ای که برای محصول موز وجود دارد باعث شده قیمت این دو میوه شب یلدایی از افزایش برخوردار باشد.

به گزارش خبرنگار ایانا، هرساله در آخرین روز فصل پاییز که مصادف با شب یلدا است، دورهمی خانواده‌ها، افزایش قیمت برخی محصولات غذایی پرمصرف را نیز دربر دارد. در حالی که مسئولان و کارشناسان این حوزه معتقدند تولید به اندازه کافی و تنها به‌دلیل خاص بودن این ایام است که نظم طبیعی بازار بر هم می‌خورد. امسال نیز از سال‌های گذشته جدا نبوده و با وجود اینکه تولید پرتقال، سیب و هندوانه به اندازه نیاز و حتی بیش از آن بوده است، اما محصولات دیگری چون انار دستخوش قهر طبیعت شده و برخی از انارستان‌های کشور در سال گذشته خشکیده و بدین‌ترتیب تولید این محصول را برای سال جاری کم کرده است و در پی این کاهش، افزایش قیمت‌ها در بازار حکم‌فرمایی می‌کند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این باره معتقد است: به‌دلیل خشکسالی حادث‌شده از سال گذشته تعدادی از باغداران انار شروع به بریدن نهال‌های خشک کردند که بدین‌ترتیب تولید امسال با کاهش روبه‌رو شد.

سیدرضا نورانی افزود: در حالی که قیمت این محصول در بازارهای جهانی 70 تا 90 سنت عرضه می‌شود، در حال حاضر برخی فروشندگان ایرانی این محصول را در بازارهای خرده‌فروشی با قیمت شش تا هفت‌هزار تومان به فروش می‌رساند.

وی بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود از آنجا که سایر میوه‌های مصرفی برای این روز به مقدار زیاد وجود دارد، از خرید بیش از نیاز این محصول خودداری کنند تا قیمت‌ها سیر صعودی به خود نگیرد.

نورانی ادامه داد: تولید مرکبات نیز در سال جاری به مقدار کافی وجود دارد؛ بنابراین مردم می‌توانند نارنگی، پرتقال، کیوی و سایر مرکبات را با قیمت مناسب از بازار خریداری کنند.

وی از افزایش قمیت موز در این روزها خبر داد و عنوان کرد: موز محصولی وارداتی است که برای واردکنندگانی که در مقابل واردات موز، سیب صادر می‌کنند، تعرفه پنج درصدی و برای سایر واردکنندگان تعرفه 20 درصدی وجود دارد؛ بنابراین قیمت موز در بازار عمده‌فروشی چهارهزار و 200 تا چهارهزار و 300 تومان است.


مشکلات سلیقه‌ای در صادرات سیب، بازار موز را متورم کرده است

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی یادآور شد: در حال حاضر سیب صادراتی دارای مشکلات سلیقه‌ای است که باعث شده تورم در بازار موز به‌وجود آید، زیرا ملاک صادرات سیب در شرایط حاضر درجه یک و درجه دو بودن است؛ به‌گونه‌ای که سیب درشت درجه یک و سیب متوسط درجه دو نامیده می‌شود. اما در بازارهای جهانی این درجه‌بندی غلط بوده و درست بودن ملاک مناسبی نیست.

نورانی تأکید کرد: در بازارهای جهانی سالم و بدون لک بودن یک محصول ملاک درجه‌بندی محسوب می‌شود، اما متأسفانه در گمرک بندرعباس شاهد آن هستیم که این ملاک‌ها رعایت نمی‌شود و برای سیب درجه دو، صادرکنندگان باید مدت 10 روز منتظر بمانند تا نتایج آزمایش‌ها برسد که امید می‌رود مسئولان برای این مسئله راه‌حل مناسبی اتخاذ کنند.

وی درباره بازار هندوانه نیز خاطرنشان ساخت: هندوانه جیرفت نو در بازار میوه و تره‌بار با قیمت یک‌هزار و 500 تا یک‌هزار و 800 تومان به فروش می‌رسد و قیمت هندوانه کهنه نیز معادل یک‌هزار تومان است.

نورانی اضافه کرد: خرمالو و سایر میوه‌های مصرفی مردم سردخانه‌ای بوده و تابع عرضه و تقاضا است و با توجه به اتمام دوره تولید ممکن است نوساناتی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی به همزمانی برگزاری هفتمین جشنواره ارگانیک در بوستان گفت‌وگوی تهران با ایام یلدا اشاره کرد و افزود: مردم می‌توانند مرکبات، انار و سایر مایحتاج خود را از این نمایشگاه با قیمت مناسب وجود دارد خریداری کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


پیش‌بینی تولید بیش از 137 هزار تن هندوانه در فصل پاییز

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایانا درباره تولید هندوانه گفت: بیشترین هندوانه‌های مورد عرضه برای بازار شب یلدا، محصول تازه بوده و تنها 10 هزار تن آن هندوانه انباری از استان‌های فارس و خوزستان به بازار عرضه می‌شود.

حسین اصغری بیان کرد: در فصل پاییز در سطحی معادل چهارهزار و 987 هکتار در چهار استان هرمزگان، فارس، بوشهر و خوزستان هندوانه کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود که از این سطح، 137 هزار تن تولید داشته باشیم که طی فصل پاییز به بازار عرضه شود و پیش‌بینی می‌شود حدود 110 هزار تن نیز در آذرماه از این محصول تولید و به بازار عرضه شود؛ بنابراین اگر از لحاظ اقلیمی مشکل خاصی وجود نداشته باشد، برای هندوانه شب یلدا افزایش قیمت نداشته و میزان تولید نیز به اندازه نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: هندوانه در بازار عمده‌فروشی با قیمت یک‌هزار تومان به وفور یافت می‌شود، بنابراین مشکلی از لحاظ کمبود و نبود این محصول در بازار وجود ندارد.

اصغری در پایان عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با برنامه‌ها و سیاست‌های خاصی که دنبال می‌کند، در تلاش است تا تولید حداکثری محصول هندوانه با کمترین میزان مصرف آب را رقم بزند./

M-960927-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید