Iranian Agriculture News Agency

در هشت ماهه ابتدای سال جاری صورت گرفت:

صادرات ۸۶۷ میلیون دلاری محصولات دام و طیور در هشت ماهه نخست سال/ اعتراض معاون امور دام به افزایش ۱۰ درصدی سود نامتعارف قیمت نهاده‌ها

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در هشت‌ماهه نخست سال جاری 867 میلیون دلار انواع محصولات حوزه دام و طیور کشور صادر شده است.

صادرات ۸۶۷ میلیون دلاری محصولات دام و طیور در هشت ماهه نخست سال/ اعتراض معاون امور دام به افزایش ۱۰ درصدی سود نامتعارف قیمت نهاده‌ها
در هشت‌ماهه نخست سال جاری 867 میلیون دلار انواع محصولات حوزه دام و طیور کشور صادر شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها در برخی مواقع باعث کاهش سود یا متضرر شدن مرغداران می‌شود، در نهایت روی قیمت محصولات نهایی (گوشت مرغ و تخم‌مرغ) اثر منفی می‌گذارد.

حسن رکنی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت مرغ در میدان بهمن تهران حدود شش‌هزار و 400 تومان به فروش می‌رسد، افزود: این قیمت گوشت مرغ با 800 تومان افزایش به دست مصرف‌کننده می‌رسد، این در حالی است که گوشت مرغ یک‌هزار تومان کمتر از قیمت واقعی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به‌دنبال گران‌فروشی یا افزایش قیمت نیستند، عنوان کرد: اختصاص ارز مبادله‌ای و تأمین آن به میزان وسیع برای نهاده‌ها، نشان‌دهنده حمایت‌های لازم از سوی دولت است؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید در بهای کارشناسی قیمت تمام‌شده نهاده‌های طیور دقت لازم را داشته باشند تا با تعدیل قیمت نهاده‌ها، تولیدکنندگان متضرر نشوند.

رکنی ادامه داد: ایجاد وقفه‌ای کوتاه در عرضه نهاده‌ها توسط تأمین‌کنندگان در مقطعی باعث بی‌نظمی در چرخه عرضه و تقاضا شد، اما هم‌اکنون کمبودی در بخش نهاده‌های دام و طیور وجود ندارد و واردات به‌صورت مستمر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی نهاده‌های دام و طیور به اندازه کافی انجام شده است، تأکید کرد: در صورت نبود کنترل و نظارت روی قیمت نهاده‌ها، واردکنندگان منافع خود را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین به‌منظور ایجاد شرایط مناسب برای تولیدکنندگان، نظارت بر این موضوع توسط سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده ضروری است. همچنین نظارت و کنترل نه‌تنها شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، بلکه تولید مواد پروتئینی که از بخش‌های ارزشمند سبد غذایی مردم است، روند رو به رشدی خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اشاره به اینکه سرانه مصرف گوشت مرغ برای هر نفر 27 کیلوگرم در سال است، یادآور شد: تأمین نهاده‌های دام و طیور تحت حمایت جدی دولت در برنامه‌های بلندمدت است.

رکنی بیان کرد: بخش قابل توجهی از نهاده‌های دام و طیور، از طریق واردات تأمین می‌شود، به‌طوری که سالانه واردات پنج تا شش میلیون تن ذرت برای تأمین این نهاده‌ها به کشور صورت می‌ گیرد، همچنین قسمتی از نیاز به نهاده‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و یکی از برنامه‌های بلندمدت دولت تولید غلات و دانه‌های روغنی برای تأمین بخشی از نیاز نهاده‌های دام و طیور است.

وی خاطرنشان ساخت: مشکلی بابت تأمین نهاده‌ها از خارج کشور وجود ندارد و دانه غلات و کنجاله از کشورهایی که مازاد تولید دارند تأمین خواهد شد.

رکنی اضافه کرد: گاهی اوقات حلقه‌هایی بین تولیدکننده و مبادی ورودی ایجاد می‌شود که انتفاع برخی افراد باعث نادیده گرفته شدن سبد غذایی مردم و در نتیجه متضرر شدن تولیدکنندگان می‌شود.

وی با اشاره به وقفه کوتاهی که برای تخصیص ارز مبادله‌ای در گذشته به‌وجود آمده بود، اظهار کرد: به واسطه توجه دولت و اهمیت سبد غذایی مردم، تخصیص ارز مبادله‌ای برای نهاده‌های دام و طیور در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفت و تخصیص ارز مبادله‌ای همچنان ادامه دارد؛ بنابراین در تأمین ارز مبادله‌ای برای تأمین نهاده‌ها خلائی وجود ندارد.

به گفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای برای نظارت بر قیمت تمام‌شده نهاده‌های دام و طیور و رصد آن توسط کارشناسان به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده ارسال و رسیدگی و کنترل این قیمت‌ها درخواست شده است.

رکنی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در مجموع 15 درصد از نهاده‌های دام و طیور را برای تولیدکنندگان تأمین می‌کند، گفت: 85 درصد نیاز نهاده‌ها توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود و به‌تازگی تصمیمی برای تقویت تشکل‌ها اتخاذ شده، مبنی بر اینکه بخشی از نیاز تشکل‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام به‌صورت مستقیم تأمین می‌شود تا پس از در اختیار قرار دادن نهاده‌ها به تشکل‌ها نیاز استان‌های مختلف برطرف شود؛ بنابراین بخشی از این نیازها از بازار خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واردکنندگان علاوه بر سود منطقی تعیین‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی، 10 درصد سود نامتعارف به قیمت نهاده‌های دام و طیور اضافه کردند، افزود: دستگاه‌های نظارتی سودی منطقی را برای واردکنندگان در نظر می‌گیرند و نهاده‌های این بخش باید با قیمتی تعیین‌شده و مصوب به دست تولیدکنندگان برسد؛ این در حالی است که افزایش نامتعارف 10 درصدی قیمت نهاده‌های دام و طیور که بیش از سود منطقی تعیین‌شده توسط دستگاه‌های نظارتی است، باید بررسی شود.

رکنی با بیان اینکه در هشت‌ماهه نخست سال جاری 867 میلیون دلار انواع محصولات حوزه دام و طیور کشور صادر شده است، عنوان کرد: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 810 میلیون دلار بوده، هفت درصد رشد داشته است. همچنین صادرات برخی محصولات مثل انواع شیر، لبنیات، پودر شیر، پنیر، دوغ و ماست به کشورهای مختلف رشد چشم‌گیری داشته است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات دام و طیور 690 هزار تن در هشت ماهه ابتدایی سال جاری بوده، ادامه داد: با ادامه این روند، دستیابی به صادرات یک میلیون تنی انواع محصولات دام و طیور دور از انتظار نیست.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


صادرات 2000 رأس گاو شیری و تلیسه با ژنتیک ممتاز به کشورهای همسایه برای نخستین‌بار

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، از ابتدای سال جاری تاکنون 30 هزار تن مرغ و حدود هشت‌ هزار تن تخم‌مرغ از کشور صادر شده است، همچنین برای نخستین بار ۲ هزار راس گاو شیری و تلیسه با ژنتیک ممتاز به کشورهای همسایه صادر شده که در مقایسه با سال قبل، پنج برابر افزایش یافته است.

رکنی با اشاره به اینکه صادرات دام و طیور 25 درصد میزان صادرات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده، بیان کرد: ورود به بازارهای صادراتی سخت و سخت‌تر از آن حفظ بازارهای صادراتی است؛ چرا که رقبای ایران با تجار در حال رقابت تنگاتنگ هستند.

وی یادآور شد: برای پایداری صادرات، شاخصه‌های بهداشتی، بسته‌بندی مناسب و قوانین پایدار صادراتی، حمل و نقل مناسب و خوش‌وعده بودن تجار از مهم‌ترین ویژگی‌های حفظ بازارهای صادراتی است.

رکنی تأکید کرد: بازارهای جدید مثل بازار روسیه به بازارهای صادراتی ایران پیوسته که در بخش لبنیات امکان صادرات بخش زیادی از مازاد محصولات و تولیدات دام و طیور وجود دارد. اگرچه شاخصه‌های سخت‌گیرانه‌ای در ورود مواد لبنی به کشور روسیه وجود دارد، اما تجار ایرانی توانستند محصولات تولید داخل را به بازار روسیه صادر کنند.

وی در پایان درباره سرنوشت وضع تعرفه 40 درصدی واردات محصولات دام و طیور ایرانی به عراق خاطرنشان ساخت: ابتدا ابهامی به‌وجود آمده بود که این تعرفه فقط مختص ایران است، اما با بررسی‌های وزارت امور خارجه و همکاران بخش بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد این تعرفه مربوط به همه کشورهایی است که به عراق لبنیات صادر می‌کنند؛ با این وجود قابلیت مذاکره برای تسهیل صادرات محصولات لبنی ایران به عراق وجود دارد، چرا که نزدیک بودن ایران به عراق و امکان واردات لبنیات، گوشت مرغ گرم و مواد پروتئینی در سطح وسیع از ویژگی‌های شرایط جغرافیایی ایران است./

H-960927-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید