Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی:

میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در ایران بیش از ۷۰ درصد است

میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در جهان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، در حالی که این آمار در ایران بیش از ۷۰ درصد است.

میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در ایران بیش از ۷۰ درصد است

میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در جهان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است، در حالی که این آمار در ایران بیش از ۷۰ درصد است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در بحث اهمیت و ضرورت احداث گلخانه‌ها گفت: امروز راهی جز اجرای طرح احداث گلخانه‌ها نداریم و امروز گلخانه یک انتخاب نیست یک ضرورت است.

غلامرضا تقوی با تأکید بر اینکه ما مجبوریم به این سمت برویم افزود: میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در دنیا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است و این در حالی است که این آمار در ایران بیش از ۷۰ درصد است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در این راستا بیان کرد: گلخانه‌های ما مبتنی بر تولید سنتی است و نتوانستیم دانش فنی تولید گلخانه را به سمت محصولات گلخانه‌ای نشر دهیم.

تقوی با بیان اینکه تک‌کشتی مهم‌ترین معضل ما در بحث کشت گلخانه‌ای است، ادامه داد: بیش از ۸۳ درصد از تولید ما در حوزه خیار است و سیستم گلخانه‌ای ما تک‌کشتی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از سطح زیر کشت اراضی کشور در حوزه خیار است، اعلام کرد: ما گلخانه را در تولید محصول خیار تعریف کردیم و این اشتباه بزرگی است که امروز آسیب‌های جدی ای را در این بخش وارد کرده است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: برنامه تولید ما را تعدادی بارفروش با پرداخت مساعده تعیین می‌کنند و ما مجبوریم برنامه خود را تغییر دهیم.

تقوی یادآور شد: اگر بتوانیم گلخانه‌های جدید و متقاضیان احداث گلخانه را به‌گونه‌ای سامان‌دهی کنیم که به وضع موجود ما لطمه‌ای وارد نکنند گامی مثبت برداشته‌ایم.

وی ایجاد تنوع در کشت محصولات گلخانه‌ای را مهم‌ترین رویکرد این سازمان دانست و اظهار کرد: برنامه‌هایی تحت عنوان طرح ایجاد تنوع در محصولات گلخانه‌ای تدوین شده و تا به امروز ۲۳ هکتار در کشور محصولات دیگری کشت می‌کنند که به‌تازگی شناسایی شده است.

به گفته تقوی، تاکنون ۱۳ طرح توجیهی در بخش اقتصاد برای این واحدها آماده شده است که در مرحله ویراستاری و بازنویسی قرار دارند.

وی در پایان مهم‌ترین رویکرد این سازمان را تنوع در کشت گلخانه‌ای دانست و اضافه کرد: بحث‌های آموزشی،تأمین منابع و صدور مجوزها از دیگر اقداماتی است که در راستای این طرح انجام می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید