Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات، در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

کاهش تعرفه واردات سموم کم‌خطر به پنج درصد/ ثبت سم به‌صورت دائم نداریم/ مرجع رسمی و ملی ارگانیک تشکیل می‌شود

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در راستای ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، تعرفه واردات سموم کم‌خطر کاهش و سموم پرخطر افزایش یافته است.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در راستای ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، تعرفه واردات سموم کم‌خطر کاهش و سموم پرخطر افزایش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در حاشیه دهمین نمایشگاه ارگانیک در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر چگونگی ثبت سموم کشاورزی گفت: ما سموم کشور را به سه گروه تقسیم‌بندی کردیم؛ پرخطر، متوسط خطر و کم‌خطر.

محمدعلی باغستانی افزود: ملاک‌های در نظر گرفته شده برای تشخیص سموم، از محیط زیست آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و شاخص LD50 گرفته شده است؛ بنابراین بر اساس شاخص‌های موجود، تعرفه انواع سموم نیز وضع شد که در این راستا سموم کم‌خطر دارای تعرفه صفر یا پنج درصد هستند و سموم پرخطر تعرفه‌ای بین 24 تا 26 درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته وی، پیش از این هر سمی که توسط یک شرکت به ثبت می‌رسید، تولیدکننده‌های بعدی نیز می‌توانستند با کپی‌برداری از آن، خط تولید همان سم را راه‌اندازی کنند. این در حالی است که اکنون هر خط تولیدی نیاز به یک گواهی از سازمان دارد و تولیدکننده‌های بعدی نمی‌توانند بدون اخذ مجوز این کار را انجام دهند.

باغستانی عنوان کرد: تاکنون یک‌هزار برند سم به سازمان حفظ نباتات معرفی شده برای انجام آزمایشات مربوطه به مؤسسه گیاه‌پزشکی رفته است. از این تعداد پاسخ آزمایشگاهی حدود 300 نوع محرز شده که در مجموع بین 15 تا 20 درصد آن‌ها مورد تأیید قرار نگرفته‌اند. البته تاییدها دائمی نیست و سم مورد نظر همیشه پایش می‌شود؛ بنابراین اگر کیفیت لازم را از دست بدهد، جلوی تولید آن را خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: سمومی که رد شده‌اند مجوز تولید نگرفته و از آنجا که ماده موثره عمده سموم از خارج وارد می‌شود، مجوز واردات تکنیکال به آن شرکت نخواهیم داد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان حفظ نباتات، در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: فردا با حضور وزیر جهاد کشاورزی، جلسه‌ای درباره شورای راهبردی محصولات ارگانیک در وزارتخانه انجام می‌شود که ابتدا باید مرجع رسمی مورد قبول همه دستگاه‌ها در این حوزه ایجاد شود؛ بنابراین با شکل‌گیری این مرجع، نظارت‌ها و ارائه آمار و ارقام از کانالی رسمی منتشر خواهد شد. این گروه، باید به عنوان مرجع رسمی ملی ارگانیک فعالیت کرده و مورد قبول همگان باشد.

باغستانی درباره استفاده از مواد غیرشیمیایی در مزارع اظهار کرد: در سال 95 حدود هفت تن آفت‌کش میکروبی، 20 هزار لیتر ماده مخصوص برای کنترل مگس زیتون، حدود 400 هزارتن فرومن‌های مختلف، 1.5 میلیون عدد نوارهای رنگی، پنج تن انواع آفت‌کش‌های گیاه پایه، نزدیک به 50 تن صابون حشره‌کش و 2.5 تن پودر کائولن که همگی جزو مواد غیرشیمیایی هستند، در کشور مصرف شده است. بنابراین روند استفاده از ترکیبات غیرشیمیایی رو به رشد است و همین مسئله، پایه کشاورزی غیرارگانیک را تشکیل می‌دهد.

وی در پایان تأکید کرد: برای تولیدکنندگان مواد غیرشیمیایی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. به عبارتی 65 درصد هزینه‌ای که قرار است به عنوان تسهیلات به متقاضی ارائه شود، از محل حذف یارانه سموم پرداخت می‌شود و 35 درصد هم آورده تولیدکننده است./

V-960925-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید