Iranian Agriculture News Agency

اینفوگرافیک عملکرد جهاد کشاورزی در دولت یازدهم

با وجود اینکه هم‌اکنون در زمانه استقرار دولت دوازدهم هستیم، اما نگاهی به کارنامه دولت یازدهم در بخش کشاورزی با وزارت محمود حجتی که به همین مناسبت تحریریه خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مبادرت به طراحی اینفوگرافیک اختصاصی برای نشان دادن آن در قالب یک تصویر نیز کرده است، نشان می‌دهد...

اینفوگرافیک عملکرد جهاد کشاورزی در دولت یازدهم

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا):

با وجود اینکه هم‌اکنون در زمانه استقرار دولت دوازدهم هستیم، اما نگاهی به کارنامه دولت یازدهم در بخش کشاورزی با وزارت محمود حجتی که به همین مناسبت تحریریه خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) مبادرت به طراحی اینفوگرافیک اختصاصی برای نشان دادن آن در قالب یک تصویر نیز کرده است، نشان می دهد؛ محمود حجتی یکی از پرتلاش‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین وزرای دولت یازدهم بوده است و اعتقاد زیادی به ضرورت اجرای مداوم قانون انتزاع برای مدیریت بهینه بخش کشاورزی کشور داشت؛ کمااینکه در نیمه دوم دولت تدبیر و امید موفق شد این قانون را نیز اجرایی کند.

حجتی با استفاده از این قانون توانست "تمرکز بر خودکفایی" را سرلوحه تلاش‌های خود قرار دهد و دروازه واردات را بر برخی محصولات اساسی کشاورزی ببندد تا شاهد رونق تولید داخل آن محصولات باشیم.

خودکفایی مجدد کشور در تأمین گندم در سال ۹۵ و کاهش چشمگیر واردات غذاهای اساسی از جمله ثمرات اجرای قانون فوق بود. البته با وجود تلاش‌های موفق حجتی و همکارانش برای مدیریت واردات محصولات کشاورزی، بازار این محصولات در دولت نخست روحانی روزهای تلخی هم داشت؛ از اخبار ناخوشایند بازار شب عید گرفته تا نوسانات قیمت شکر و برخی کارشکنی‌ها در بازار برنج.

مرور این اتفاقات نشان می‌داد که راهکار جلوگیری از گرانی‌ها و مقابله با نابه‌سامانی در بازار، توجه به "حمایت از افزایش تولید" و "تنظیم بازار" در کنار مدیریت واردات بود؛ اما این دو ابزار به صورت کامل در اختیار وزیر کشاورزی دولت یازدهم قرار نداشت و همین امر باعث برخی ناهماهنگی‌ها و متعاقباً نوسانات در بازار می‌شد. البته وزیر موفق دولت تدبیر و امید نقاط منفی مهمی هم در کارنامه خود داشت؛ از جمله عدم حمایت از تولید داخلی نهاده‌ها و تداوم واردات آن‌ها. همچنان این موضوع مشابه سدی زمخت سر راه خودکفایی قرار دارد و باعث شده است که محصولات خارجی همچنان بر سر سفره‌های غذایی مردم جا خوش کنند!

وزیر کم‌حاشیه دولت یازدهم و همکارانش تلاش‌های زیادی در راستای مدیریت بحران کمبود آب انجام دادند و در راستای کاهش مصرف بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان آب کشور، توجه ویژه‌ای به تولید محصولات کم‌آب کردند و کشت پاییزه برخی محصولات کشاورزی را توسعه دادند.


اقدامات شاخص

۱ - التزام به اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی

۱-۱- قطع واردات گندم و خوداتکایی در تولید آن


جدول ۱- میزان تولید گندم طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵۲-۱- حمایت از تولید دانه‌های روغنی در کشور

جدول ۲- میزان واردات دانه‌های روغنی در بازه زمانی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ (میلیون دلار)

جدول ۳- میزان واردات روغن در بازه زمانی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ (میلیون دلار) ۳ـ۱- حمایت از تولید شکر


۴-۱- ساماندهی وضعیت بازرگانی کشاورزی با اجرای سیاست "بازار در ازای بازار"

۲ - حمایت از پرورش ماهی در قفس و تولید ماهی تیلاپیا

۳ - پیگیری اجرای طرح احیای 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام

۴ - امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی/

V-960922-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید