Iranian Agriculture News Agency

گزارش بنیاد غذا و تغذیه باریلا (BCFN) نشان داد؛

فرانسه، در صدر شاخص پایداری مواد غذایی 2017 قرار گرفت/ واپسین جایگاه به امارات متحده عربی رسید

گزارش بنیاد غذا و تغذیه باریلا نشان داد، با بررسی پایداری سیستم غذایی 34 کشور، فرانسه جایگاه نخست شاخص پایداری غذایی (Food Sustainability Index (FSI) ) 2017 را از آن خود کرد.

فرانسه، در صدر شاخص پایداری مواد غذایی 2017 قرار گرفت/ واپسین جایگاه به امارات متحده عربی رسید



گزارش بنیاد غذا و تغذیه باریلا Barilla Centre for Food & Nutrition Foundation (BCFN) (1) نشان داد، با بررسی پایداری سیستم غذایی 34 کشور، فرانسه جایگاه نخست شاخص پایداری غذایی (Food Sustainability Index (FSI) ) 2017 را از آن خود کرد.


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) از " African Farming " ، این در حالی است که این کشورها بیش از 85 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
بنا به گزارش BCFN، فرانسه در زمینه پایداری مواد غذایی به عنوان رهبر جهانی شناخته شده، چراکه این کشور در سه بخش FSI که شامل هدررفت و زباله مواد غذایی، کشاورزی پایدار و چالش های تغذیه ای است، بیشترین امتیاز را به دست آورده، به طوری که عملکرد فرانسه در بخش مواد غذایی و زباله ها بسیار قوی بوده است.
باید اشاره کرد که در جهان که یک سوم مواد غذایی تولید شده از بین رفته یا خراب می شوند، اما در این مسیر فرانسه با پیشبرد سیاست ها و اقدامات برای کاهش چنین تلفاتی به خوبی عمل کرده است.
همچنین در ادامه این فهرست کشورهای دارای بالاترین عملکرد FSI: ژاپن، آلمان، اسپانیا، سوئد، پرتغال، ایتالیا، کره جنوبی و مجارستان قرار دارند. به طوری که این کشورها سیاست های دولتی موثر در زمینه زباله و هدررفت مواد غذایی، حفاظت از محیط زیست در شیوه های کشاورزی، نوآوری در کشاورزی و آموزش تغذیه را در پیش گرفته اند.
با توجه به FSI، اگر چه کشورهای دارای درآمد بالا در FSI خوب عمل کرده اند، اما کشورهایی با درآمد بالا در این فهرست، نتوانستند جایگاه خوبی را به دست بیاورند.که از آن جمله می توان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد، که به رغم داشتن بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی، آخرین رتبه را به خود اختصاص داد، در حالی که اتیوپی، فقیرترین کشور در فهرست FSI، رتبه 12 را از آن خود کرد.

این درحالی است که امارات متحده عربی به همراه سایر کشورهای جهان عرب دارای سطوح بالای زباله های مواد غذایی، افزایش سطح چاقی و دارای امتیاز پایینی برای کشاورزی پایدار هستند. همچنین ایالات متحده توانست رتبه بیست ویکم FSI و رتبه سی و یکم را در زمینه کشاورزی پایدار به دست آورد.
مارتین کوهرینگ، مدیر رسانه ای Economist Intelligence Unit (2)، گفت: "سیستم های غذایی پایدار در دستیابی به هفده هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد حیاتی هستند. با این حال، تحولات جهانی مانند تغییرات آب و هوا، شهرنشینی سریع، گردشگری، جریان های مهاجرت و تغییر در جهت رژیم های غربی، سیستم های غذایی را تحت فشار قرار می دهد."
وی یادآور شد:" FSI یک ابزار مهم برای کمک به سیاستگزاران و دیگر ذی نفعان مرتبط است تا سیاست های موثر برای بهبود پایداری سیستم غذایی را طراحی کنند. "گفتنی است، شاخص پایدار غذایی( FSI) توسط واحد Economist Intelligence Unit به همراه مرکز بنیاد غذا و تغذیه باریلاBCFN) )به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی توسط BCFN تهیه شده است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت: 1-Barilla Centre for Food & Nutrition Foundation (BCFN): این بنیاد ایتالیایی، رابطه بین غذا، تغذیه و پایداری را با رویکرد چند رشته ای بررسی می کند. این در حالی است که فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی که بر روی غذا تأثیر می گذارند، در خدمت فعالیت های بنیاد قرار دارد، در عین حال با پیوند علم، سیاست و جامعه مدنی، به مردم اجازه می دهد انتخاب های آگاهانه در مورد غذا و تغذیه، سلامتی و پایداری برای دستیابی به اهداف تعیین شده برنامه 2030 توسعه پایدار سازمان ملل متحد داشته باشند.

2- Economist Intelligence Unit: کسب و کار بریتانیایی که در گروه اکونومیست (Economist Group): شرکت رسانه های چند ملیتی بریتانیایی که مقر آن در لندن است قرار دارد و خدمات پیش بینی و مشاوره را از طریق تحقیق و تجزیه و تحلیل مانند گزارش های ماهانه، پیش بینی های اقتصادی پنج ساله، گزارش خدمات ریسک و ... ارائه می دهد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید