Iranian Agriculture News Agency

طراحی یک سیستم کارآمد کشاورزی برای ذخیره غلات اختصاصی

تقاضا برای کشاورزی هرگز پایان نمی یابد. مخاطرات پیش رو در این عرصه نیز چشمگیر و قابلتوجه هستند. کشاورزان به منظور کاهش این مخاطرات باید از سیستم هایی استفاده کنند که میزان تولید را افزایش داده و هدر رفت زمان را تا حد ممکن محدود نماید.
هنگام برنامه ریزی برای راهاندازی یک سیستم ذخیره غلات در مزرعه، یکی از مهم ترین اقدامات، در نظر گرفتن موقعیت، دسترسی و توسعه آتی است. همیشه باید امکان توسعه و گسترش مزرعه را فرض نمود و به این ترتیب، داشتن یک برنامه همه جانبه که تغییر و رشد تکنولوژی های پیش رو در آن لحاظ شده باشد، امری ضروری و اساسی است. هنگام انتخاب مکان راه اندازی سیستم مزرعه، دسترسی به جاده های اصلی بسیار اهمیت دارد. در شرایط ایده آل، سیستم مزرعه باید در نزدیکی یک بزرگراه قرار گرفته و به گاز طبیعی دسترسی داشته باشد.

دسترسی به بزرگراه یا جاده اصلی این امکان را برای شما فراهم میآورد که در سریع ترین زمان ممکن غلات خود را انتقال دهید. در غیر این صورت، با مشکلات عدیده ای مواجه خواهید شد. دسترسی به گاز طبیعی نیز می تواند هزینه های مربوط به خشک کردن غله را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هنگام برنامه ریزی برای سیستم خود، همیشه باید این نکته را مد نظر قرار دهید که امکان گسترش انبارهای ذخیره غلات چندان دور از انتظار نیست. پس همیشه فضایی اضافی را برای این احتمال و امکان نصب سیلوهایی دیگر در آینده در نظر داشته باشید. زمانی که میزان غلات برداشت شده نسبت به میزان پیش بینی شده افزایش یافت، به فکر احداث یک سیلو در حجم بزرگ تر باشید. همیشه این نکته را مد نظر قرار دهید که ظرفیت نگهداری دانه های تازه و مرطوب همواره مناسب نخواهد بود. زمانی که تصمیم به خشک کردن غلات بیشتری می گیرید، افزایش ظرفیت نگهداری محصول مرطوب یک ضرورت خواهد بود. برای جداسازی ایستگاه های انبساط و بارگیری به منظور افزایش کارایی سیستم، یک الگوی ترافیکی را ایجاد نمایید. توانایی بارگیری و بارگذاری همزمان غله، زمان کل برداشت محصول را کاهش داده و به این ترتیب در پول شما صرفه جویی خواهد شد.نوع غله ای که قصد ذخیره سازی آن را دارید، تعیین کننده تعداد سیلوهای مورد نیاز خواهد بود. اگر قصد دارید سه نوع غله مختلف را ذخیره نمایید که از نظر سایز با هم تفاوت داشته باشند، حداقل به سه انبار مجزا نیاز خواهید داشت. اگر قصد کاهش ریسک های پیش رویتان را دارید، هرگز غلات مختلف را با یک کامیون انتقال ندهید. برای مثال، اگر ۹۰ هزار بوشل ذرت دارید، همه آن را در یک انبار ذخیره نکنید. به جای آن، محصول را در دو یا سه انبار کوچک تر جای دهید. در این صورت، اگر قسمتی از محصول فاسد شد، به جای کل محصول تنها بخشی از آن را از دست داده اید.
وجود یک سیستم خشک کننده مناسب، یک ضرورت است. انتخاب سیستمی که بتواند محصولی با کیفیت و بر اساس ظرفیت برداشت را انتخاب نموده و زمان دقیق برداشت محصول را تعیین نماید، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. در چنین سیستمی، خشک کننده بخش مهمی در حفظ رطوبت مناسب برای ذخیره سازی محسوب می شود. انتخاب یک سیستم خشک کننده که منطبق با نیازهای مزرعه بوده و احتمال گسترش ذخیره سازی خشک و تر را در نظر گرفته باشد، باید در مراحل ابتدایی طراحی، مد نظر قرار گیرد. به یاد داشته باشید، خشک کردن غله تا زمان رسیدن به رطوبت مناسب ذخیره سازی، یک عنصر کلیدی برای ذخیره سازی امن است. طول عمر ذخیره سازی متأثر از دمای غله است اما رطوبت غله همچنان اولین فاکتور تأثیرگذار بر طول عمر محسوب می شود. در صورتی که حفظ بهداشت و شیوه های صحیح بارگیری رعایت نشده باشد، سیستم ذخیره سازی ارزش چندانی نخواهد داشت. استفاده از اطلاعات نزدیک ترین دانشکده های کشاورزی می تواند بهترین منبع برای بررسی این فاکتورها باشد. هنگام طراحی سیستم ذخیره سازی خود، همواره مطمئن شوید که تدابیری را برای رشد و تغییرات آتی تکنولوژی ها در نظر گرفته باشید. طراحی ضعیف یک سیستم می تواند بسیار زیان بارتر از نداشتن آن باشد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید