Iranian Agriculture News Agency

فائو: 37 کشور همچنان برای تأمین غذا نیازمند کمک خارجی هستند

تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز محصولات و وضعیت غذایی» سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که علی‌رغم فراوانی عرضه جهانی غذا، عواملی همچون بروز خشکسالی، سیل و مناقشات مداوم داخلی ناامنی غذایی را تشدید و طولانی کرده است.

فائو: 37 کشور همچنان برای تأمین غذا نیازمند کمک خارجی هستند


تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز محصولات و وضعیت غذایی» سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که با وجود فراوانی عرضه جهانی غذا، عواملی همچون بروز خشکسالی، سیل و مناقشات مداوم داخلی ناامنی غذایی را تشدید و طولانی کرده است.

به گزارش ایانا از دفتر نمایندگی فائو در ایران، این سازمان اعلام کرده است که همچنان 37 کشور جهان، شامل 29 کشور آفریقایی، برای تأمین غذا به کمک‌های خارجی نیاز دارند.

تدام مناقشات و جنگ‌ها یکی از عوامل کلیدی ناامنی شدید غذایی بوده و منجر به پیدایش شرایط مشابه قحطی در شمال نیجریه، سودان جنوبی، یمن و همچنین گرسنگی گسترده در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و سوریه شده است.

شرایط نامناسب اقلیمی به ویژه خشکسالی در شرق آفریقا و سیل در بخش‌هایی از آسیا تولید غذا در مزارع این مناطق را با بحران جدی مواجه ساخته است.

بر اساس گزارش فائو، 37 کشور نیازمند کمک‌های غذایی خارجی عبارتند از: افغانستان، بورکینافاسو، بروندی، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو، جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی)، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گینه، هائیتی، عراق، کنیا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، میانمار، نیجر، نیجریه، پاکستان، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوازیلند، سوریه، اوگاندا، یمن و زیمبابوه.

گزارش فائو ضمن هشدار درباره وضعیت بنگلادش می‌افزاید این کشور در سال جاری شاهد سه سیل بوده که آسیب شدیدی به محصول برنج وارده کرده است. انتظار می‌رود برداشت محصول برنج در بنگلادش به کمترین میزان در پنج سال اخیر برسد.

فائو در این گزارش اعلام کرده که مناقشات و جنگ‌ها به عنوان مانعی فراروی فعالیت تولیدی و دسترسی به غذا، باعث تشدید ناامنی غذایی شده است. این وضعیت با توجه به افزایش تعداد آوارگان در داخل کشورها به سمت وخامت بیشتر گرایش دارد. به عنوان مثال، هم‌اکنون 50 درصد از مردم جمهوری آفریقای مرکزی آواره شده اند و تقریبا یک سوم از جمعیت (1.1 میلیون نفر) نیز نیازمند کمک‌های فوری غذایی هستند.

حدود 7.7 میلیون نفر از مردم جمهوری دموکراتیک کنگو دچار ناامنی غذایی شدید هستند. این کشور میزبان 200 هزار پناهنده از کشورهای همسایه بوده و 4 میلیون شهروند آن نیز در داخل آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش فائو، بیش از 3 میلیون نفر در شمال نیجریه نیازمند اقلام ضروری برای ادامه زندگی و حفاظت از معیشت بوده و در سودان جنوبی نیز 4.8 میلیون نفر (45 درصد جمعیت) دچار ناامنی غذایی هستند.

تعداد گرسنگان در سومالیا نسبت به سال گذشته سه برابر شده و اکنون 3.1 میلیون نفر در معرض ناامنی غذایی شدید قرار دارند.

گزارش فائو در ادامه اعلام می‌کند که در یمن، 60 درصد جمعیت (17 میلیون نفر) نیازمند کمک‌های بشردوستانه فوری هستند. اگر محاصره بنادر دریایی این کشور به مانند ماه گذشته میلادی تکرار شود، خطر بروز شرایط قحطی افزایش خواهد یافت.

در کشورهای جنگ‌زده همچون افغانستان گرسنگی مزمن ادامه دارد. در این کشور تعداد افرادی که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند افزایش یافته و اکنون 7.6 میلیون نفر با خطر ناامنی غذایی شدید یا متوسط مواجه هستند. در عراق 3.2 میلیون نفر نیازمند کمک‌های غذایی بوده و در سوریه نیز 6.5 میلیون نفر گرسنه هستند.

هم‌اکنون خشکسالی تبدیل به مسأله اصلی در آفریقای شرقی شده است. در حدود 8.5 میلیون نفر در اتیوپی و بالاخص در منطقه سومالی دچار ناامنی غذایی هستند. در کنیا نیز به دلیل بارش‌های فصلی نامناسب که تولیدات دامی و محصولات کشاورزی را مختل ساخته، 2.6 میلیون نفر با ناامنی غذایی شدید مواجه شده‌اند.

با وجود وضعیت منفی داخلی در برخی کشورها، تولید مجموع جهانی غذا در حال افزایش است. علاوه بر این، تولید در برخی کشورهای با درآمد پایین و دچار کمبود غذا بهبود یافته و پیش‌بینی می‌شود برداشت غلات در سال جاری میلادی رشد 2 درصدی تجربه کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید