Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی خاک:

سه‌چهارم نزولات آسمانی در ایران تبخیر می‌شود/ نگذاریم وضعیت آب و خاک ایران از این بدتر شود

اگرچه طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی مقدار بسیار زیادی از بارش‌ها در کشور تبخیر می‌شود، اما با آبخیزداری اصولی می‌توان جلوی آن را گرفت.

اگرچه طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی مقدار بسیار زیادی از بارش‌ها در کشور تبخیر می‌شود، اما با آبخیزداری اصولی می‌توان جلوی آن را گرفت.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم روز جهانی خاک وضعیت آب‌های زیرزمینی را نگران‌کننده خواند و گفت: با اینکه سه‌چهارم نزولات آسمانی در ایران تبخیر می‌شود، اما با آبخیزداری اصولی می‌توان از هدررفت آب‌ها جلوگیری کرد.

محمود حجتی افزود: خاک پایدار و پوشش گیاهی به‌دلیل بهره‌برداری‌های غیرفنی از بین رفته و خاک را در معرض هجوم باد و سیلاب‌ها قرار داده است.

به گفته وی، بازنگری در مصرف سم و کود، کشاورزی حفاظتی، رعایت اصول فنی کشت، حفظ منابع خاک، جلوگیری از سوداگری و دور زدن قوانین و نیز جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها در دستور کار قرار گرفته و باید برای آن‌ها فکری اساسی کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر نارسایی‌هایی که در میزان تخصیص اعتبارها و بودجه‌ها وجود دارد، از رهبر انقلاب و شخص رئیس جمهوری به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ‌شان از پروژه‌های آب و خاک قدردانی کرد و ادامه داد: دو طرح بیابان‌زدایی و آبخیزداری از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود که حفاظت از خاک و بهبود پوشش گیاهی از مهم‌ترین خروجی‌های آن است.

به گفته حجتی، اگر بتوان در حوزه آبخیزداری اقدامات صحیح انجام داد و از تبخیر بی‌رویه آب جلوگیری کرد، این منبع حیات می‌تواند به‌طور طبیعی با نفوذ در خاک وارد سفره‌های زیرزمینی شده و در نهایت نیاز بهره‌برداران را تأمین کند.

وی اظهار کرد: اگرچه در بخش مربوط به بیابان‌زدایی، حفظ پوشش گیاهی و کنترل ریزگردها منابع خوبی در اختیار دستگاه‌های متولی قرار گرفته است، اما نباید نقش مشارکت عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد را در این زمینه فراموش کرد.

حجتی در پایان با تأکید بر حفظ توأم منابع آبی و خاکی خاطرنشان ساخت: باید از شرایط موجود درس بگیریم و نگذاریم وضعیت از این بدتر شود، زیرا این سرمایه‌ها مانند امانتی در دست ما است و باید آن را به آیندگان تحویل دهیم./

V-960919-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید