Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن علمی خاک در مراسم روز جهانی خاک:

بهبود مدیریت خاک از هدررفت آب جلوگیری می‌کند

اگرچه در حال حاضر موضوع کمبود منابع آبی به‌طور جدی توسط مسئولان مطرح می‌شود، اما با بهبود مدیریت خاک می‌توان بسیاری از شاخه‌های هدررفت آب را قطع کرد.

بهبود مدیریت خاک از هدررفت آب جلوگیری می‌کند

اگرچه در حال حاضر موضوع کمبود منابع آبی به‌طور جدی توسط مسئولان مطرح می‌شود، اما با بهبود مدیریت خاک می‌توان بسیاری از شاخه‌های هدررفت آب را قطع کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس انجمن علمی خاک امروز در مراسم روز جهانی خاک با اعلام این خبر گفت: می‌توان با کمی بازنگری و اصلاح در امور مدیریتی خاک بسیاری از مسیرهای هدر رفتن آب را مسدود کرد.

منوچهر گرجی با اشاره به اینکه طبقه گفته آدام اسمیت، بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور خاک آن است، افزود: در 10 گرم خاک به اندازه کره زمین موجود زنده وجود دارد، به همین دلیل ضرورت حفظ و صیانت از این سرمایه ملی، از واجبات است.

به گفته وی، اگرچه امروز در کشور مشکل کمبود آب وجود دارد، اما نباید مدیریت آب و خاک را از هم جدا کرد؛ زیرا نقطه قوت کشاورزی در هر مملکتی در خاک نهفته است. در حال حاضر نیز مساحت زمین‌های کشاورزی قابلیت توسعه نداشته و بر این اساس باید از اراضی کنونی حفاظت کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس انجمن علمی خاک عنوان کرد: اگر خاک از بین رود، آب‌های زیرزمینی به مقدار مناسب تغذیه نشده، سیل‌ها افزایش یافته و چشمه‌ها خشک می‌شوند، زیرا تنظیم‌کننده و توزیع‌کننده آب همین خاکی است که توازن آن در بسیاری مناطق به‌هم خورده است.

گرجی ادامه داد: این در حالی است که کشور مانند هلند حتی برای ساختمان‌سازی خود از خارج کشور خاک وارد می‌کند، اما در کشور ما به این سرمایه بزرگ چندان اهمیتی داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: 1.2 درصد حجم کل آب‌های موجود در جهان را آب‌های شیرین سطحی تشکیل می‌دهد؛ در حالی که میزان رطوبت خاک هشت برابر آب رودخانه‌هایی است که جاری هستند. ضمن اینکه از 400 میلیارد مترمکعب آب موجود، حدود 300 میلیارد مترمکعب تبخیر و تعرق می‌شود.

گرجی خاک کشور را دارای مزیت‌های نسبی دانست و یادآور شد: خاک کشور به‌گونه‌ای است که در تابستان پنج تا شش درجه سردتر و در زمستان تا 20 درجه گرم‌تر است. این موارد برای جلوگیری از تبخیر و یخ‌زدگی مؤثر بوده و افزایش محصول را در اراضی کشاورزی در پی خواهد داشت؛ بنابراین می‌توان با بهبود مدیریت، هم وضعیت خاک و هم وضعیت آب را از حالت بحرانی خارج کرد.

تقویت تشکیلات اجرایی متولی مدیریت پایدار خاک، تصویب و اجرای قانون حفاظت از خاک و ساماندهی مسائل قانونی و حقوقی، مطالعه و شناسایی خاک‌ها و تهیه نقشه مدیریت‌پذیر، اجرای برنامه پایش مستمر کیفیت منابع خاک و راه‌اندازی بانک اطلاعات خاک کشور و نیز ایجاد دفتر مستقل خاک در معاونت مربوطه از مهم‌ترین راهکارهایی بود که این نماینده بخش خصوصی به آن اشاره کرد./

V-960919-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید