Iranian Agriculture News Agency

مجری برنامه چغندرقند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی به ایانا پیش‌بینی کرد:

امسال هفت میلیون تن چغندرقند تولید می شود/ کاهش واردات شکر در سال جاری

تاکنون 5.5 میلیون تن چغندرقند تحویل کارخانه‌های استحصال قند شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت این عدد به هفت میلیون تن برسد.

تاکنون 5.5 میلیون تن چغندرقند تحویل کارخانه‌های استحصال قند شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت این عدد به هفت میلیون تن برسد.

مجری برنامه چغندرقند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره میزان چغندرقند تحویل‌شده به کارخانه‌ها گفت: تاکنون بیش از 5.5 میلیون تن چغندرقند تحویل کارخانه‌ها شده است که در مقایسه با مدت مشابه گذشته از افزایش 10 درصدی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت به هفت میلیون تن برسد؛ این در حالی است که در سال گذشته در مجموع شش میلیون تن چغندرقند تحویل کارخانه‌ها شد.

علیرضا یزدانی افزود: افزایش تولید در سال جاری مرهون استفاده از ارقام مناسب بذری و بذور جدید، تغذیه مناسب، افزایش عملکرد در واحد سطح و در برخی مناطق به‌دلیل اقبال کشاورزان به کشت چغندرقند است.

وی بیان کرد: کشت چغندرقند در تناوب زراعی باعث افزایش عملکرد محصول بعدی شده و از نظر اقتصادی نیز مزایای مناسبی را عادی بهره‌برداران می‌کند.

یزدانی ادامه داد: با افزایشی که در سال جاری در محصول چغندرقند خواهیم داشت، میزان تولید شکر قابل استحصال نیز 100 هزار تن بیشتر از سال گذشته خواهد شد و بدین‌ترتیب میزان شکر تولیدشده در کشور از محصول چغندرقند و نیشکر بیش از یک میلیون و 750 تا یک میلیون و 850 هزار تن پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: از آنجا که سطح تولید نیشکر ثابت است، حدود 760 هزار تن از شکر تولیدشده مربوط به نیشکر و مابقی را چغندرقند تشکیل می‌دهد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


ضریب خوداتکایی شکر 74 درصد است

مجری برنامه چغندرقند و نیشکر وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: نیاز کشور به محصول شکر دو میلیون و 200 هزار تن در سال محاسبه شده است که در صورت تحقق تولید یک میلیون و 850 هزار تنی، به حدود 400 تا 450 هزار تن شکر وارداتی نیاز داریم.

یزدانی درباره خوداتکایی محصول شکر تأکید کرد: در حال حاضر ضریب خوداتکایی شکر 74 درصد است که با توجه به افزایش سطح چغندرقند پاییزه و ایجاد کارخانه‌های استحصال قند در خوزستان و ایلام، پیش‌بینی می‌شود که تا سه سال آینده خوداتکایی کامل در این محصول شکر حاصل شود.

وی خاطرنشان ساخت: پایین بودن ظرفیت استحصال کارخانه‌های قند یکی از مشکلات هرساله چغندرکاران محسوب می‌شود که آن‌ها را مجبور می‌کنند ساعت‌های طولانی در صف برای تحویل محصول خود به کارخانه‌ها منتظر بمانند که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و افزایش دوره بهره‌برداری کارخانه‌های استحصال قند و ایجاد کارخانه‌های جدید، تلاش می‌شود این مشکل مرتفع شود.

یزدانی در پایان مطالبات کارخانه‌های قند را یکی دیگر از مشکلات فعلی این بخش برشمرد و اظهار کرد: پرداخت مطالبات کارخانه‌های قند که به تبع آن پرداخت به چغندرکاران بوده، در شرایط حاضر به تعویق افتاده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این پرداخت که مربوط به مابه‌التفاوت شکر است، انجام شود.

بابت مابه‌التفاوت مطالبات کارخانه‌های قند حدود 500 تا 600 میلیارد تومان دولت باید پرداخت کند تا آن‌ها بتوانند بهای چغندرقند دریافت‌شده از کشاورزان را پرداخت کنند./

M-960919-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید