Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم روز جهانی خاک:

منابع آب و خاک موجود، ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد/ وزیر جهاد کشاورزی و همکارانش برای تأمین غذای 80 میلیون نفر تحت فشار هستند

معاون رئیس جمهوری از محدودیت منابع برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز خبر داد.

معاون رئیس جمهوری از محدودیت منابع برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در مراسم روز جهانی خاک گفت: نباید واقعیت‌ها را از مردم کتمان کرد، زیرا در حال حاضر اگرچه از کشور بزرگی برخورداریم، اما ظرفیتی برای افزایش جمعیت به‌دلیل محدودیت در منابع تأمین غذا وجود ندارد.

عیسی کلانتری با اشاره به اینکه پوشش گیاهی، مواد ژنتیکی، جنگل و مواردی از این دست برای کشورهای جهان سوم واژگانی غریبه هستند، افزود: وقتی قدر منابع طبیعی را ندانیم، با مشکلاتی مانند امروز روبه‌رو می‌شویم و آن‌وقت خواهیم فهمید که چه نعمت بزرگی را از دست داده‌ایم.

به گفته وی، بیشتر منابعی که از دست رفته‌اند یا در حالت بحرانی قرار دارند، جزو منابع برگشت‌ناپذیر بوده و هنوز هم فکری اساسی برای نجات آن‌ها اندیشیده نشده است؛ به‌عنوان مثال موضوع آب در ایران از حد بحران عبور کرده و درباره خاک نیز در حالت بحرانی قرار داریم.

کلانتری عنوان کرد: در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی و همکارانش برای تأمین غذای 80 میلیون نفر تحت فشار هستند؛ این در حالی است که محدودیت در منابع و استفاده بیش از ظرفیت از برخی سرمایه‌ها موضوع را بسیار پیچیده کرده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال برای تأمین گوشت نخستین راهی که به ذهنمان می‌رسد، افزایش تعداد دام است، اما متوجه نیستیم که این موضوع پوشش گیاهی را از بین برده و فرسایش خاک را تسریع می‌کند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: وقتی اقدامات نادرست انسان‌ها نفوذپذیری خاک را در مقابل آب کاهش می‌دهد، جنگل‌ها ضعیف و درخت‌ها رو به خشکی می‌روند؛ بنابراین محیط زیست تحت تأثیر قرار گرفته و به تبع آن حیواناتی مانند یوزپلنگ نیز از بین می‌روند. بر همین اساس زمانی که اصول اولیه را زیر پا می‌گذاریم، تا همیشه متضرر خواهیم بود؛ اصول نادرستی مانند مصرف بی‌رویه مواد شیمایی یا ریختن پسماندها روی خاک از این موارد هستند.

کلانتری یادآور شد: اگرچه به وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان تولید غذا فشار وارد می‌شود، اما هیچ کس نمی‌پرسد که این افزایش به چه قیمت و با چه ظرفیتی انجام خواهد شد. این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا محیط زیست و منابع طبیعی را نابود کند؛ در حالی که سرمایه‌های نامبرده امانتی است که باید آن را برای نسل‌های آینده حفظ کرد. به جرأت می‌توان ادعا کرد نسل حاضر بدترین امانت‌دار تاریخ این سرزمین به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز انسان‌ها بیشتر از طبیعت خاک را فرسوده می‌کنند، تأکید کرد: به جای اصرار بر تشکیل وزارت جنگل، محیط زیست یا آب باید فرهنگ لازم در این زمینه را در میان مردم افزایش دهیم و بر افزایش جمعیت تأکید نکنیم، زیرا این موضوع منوط به افزایش میزان تولید مواد غذایی است که در حال حاضر ظرفیت آن در کشور وجود ندارد.

کلانتری در پایان هزینه برای آموزش عموم مردم و فرهنگ‌سازی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کرد و خاطرنشان ساخت: لازم است که مسائل مهمی مانند آب، خاک و محیط زیست در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرد./

V-960919-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید