Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی مؤسسه آب و خاک کشور در سمنان:

۱٫۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشاورزی کشور بدون محدودیت است

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱٫۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشاورزی کشور بدون محدودیت است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱٫۲ میلیون هکتار از اراضی آبی کشاورزی کشور بدون محدودیت است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدرضا بلالی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: از مجموع هشت میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود در کشور، تنها ۱٫۲ میلیون هکتار آن بدون محدودیت ‌است.

وی با اشاره به مهم‌ترین محدودیت‌ها و مشکلات اراضی کشاورزی کشور عنوان کرد: شوری، عمق خاک، داشتن سنگ‌ریزه ازجمله چالش‌های حوزه خاک است که بیشتر اراضی کشاورزی کشور با آن روبه‌رو است.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز کشاورزان مستمر در شرایط خاصی مشغول به کار هستند، بیان کرد: خشکسالی موضوعی است که کشور ما با آن روبه‌رو است و البته باید گفت که از دیرباز این پدیده در کشورمان وجود داشته است.

بلالی با اشاره به اینکه نحوه مدیریت منابع آبی در ایران در قرون مختلف متفاوت بوده است، افزود: در یک بازه زمانی بشر می‌توانست بدون محدودیت از منابع آبی موجود به‌صورت متعادل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از یک زمان به بعد دچار نوعی جزئی‌نگری در مسئله مدیریت منابع آبی شدیم عنوان کرد: (متخصصان) هر رشته علنی برای خودشان شروع به کار برای حل مشکل کم‌آبی کرده و زحمات زیادی را در این راستا کشیدند؛ اما به‌دلیل جزئی‌نگری موجود، پیوند حاصل تلاش‌های آنان در علوم مختلف نتیجه دلخواه و مناسب را به دست نمی‌دهد.

بلالی با تأکید بر لزوم توجه به علوم بین رشته‌ای برای حل مشکلات کم‌آبی موجود اضافه کرد: برای مقابله با خشکسالی و منشأ پیدایش به اقدامات بین رشته‌ای نیاز داریم.

وی در پایان عنوان کرد: افراد باید از علوم مختلف کنار هم آمده و طراحی‌ها درست باشد و مدیریت کاربردی بر اساس این دیدگاه انجام شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید