محققان دانشگاه کپنهاک: سیر گیاهی سودمند در برابر عفونت‌های مزمن است/ توانایی سیر در مقابله با زخم‌های مبتلایان به دیابت

تحقیقات انجام شده توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کپنهاگ (دانمارک) نشان داد، سیر توانایی مبارزه با باکتری های مقاوم را دارد و می تواند برای مبارزه با عفونت های مزمن مانند فیبروز کیستیک (1) یا زخم های مبتلایان به دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از "فرش پلازا"، این تحقیق توسط تیمی تحت رهبری مایکل گیوسکوف، انجام شده، دانشمندی که از سال 2005 تاکنون اثرات سیر را بر روی باکتری ها بررسی کرده است.

به طوری که این محققان ترکیب کاملی را برای اثر ضد باکتریایی سیر در سال 2012، شناسایی کردند. این یک ترکیب گوگردی فعال است که به نام
ajoene نامیده شده و قادر به از بین بردن اجزای مهم سیستم های ارتباطی باکتری ها که در ارتباط با مولکول های تنظیم کننده RNA (2) است.

مطالعه جدید، منتشر شده در مجله Scientific Reportsmagazine ، در زمینه ajoene و اسناد مربوط به مهار باکتری های مولکول های کوچک تنظیم کننده RNA ، به نام استافیلوکوکوس اورئوس ( staphylococcus aureus ) و سودوموناس آئروژینوزا ( pseudo-monasaeruginosa ) بررسی می کند. این درحالی است که سیر همزمان با هر دو باکتری مبارزه می کند، بنابراین می تواند به عنوان تقویت کننده آنتی بیوتیک ها مورد استفاده قرار گیرد.

تیم هولم، یکی از محققان، گفت: "ما معتقدیم که این روش می تواند منجر به درمان بیماران شود. همچنین ما دانش کافی برای ادامه توسعه داروهای مبتنی بر سیر و آزمایش در بیماران را داریم".

چنانچه آزمایش های بالینی نتایج خوبی در پی داشته باشد، آن ها فروش و عرضه دارو را آغاز خواهند کرد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- فیبروز کیستیک ( Cystic fibrosis یک بیماری ژنتیکی است که در آن سلول های پوششی که مسئول ساختن موکوس، مایع گوارشی و عرق هستند، دچار اختلال می شوند.

2- اسید ریبونوکلئیک یا آران‌ای (به انگلیسی: Ribonucleic acid ) همراه با دی‌ان‌ای و پروتئین ها، سه مولکول درشت اصلی هستند که برای همهٔ گونه‌های شناخته شدهٔ زیستی، ضروری است.