Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیته تخصصی طیور جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با ایانا:

نمایشگاه ارتباطی با شیوع آنفلوآنزای پرندگان ندارد

در حالی که فعالان بخش خصوصی طیور کشور، برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در فصل سرد را عاملی مهم برای انتقال ویروس آنفلوآنزا می‌دانند، اما دامپزشکان نظر دیگری در این ارتباط دارند.

در حالی که فعالان بخش خصوصی طیور کشور، برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در فصل سرد را عاملی مهم برای انتقال ویروس آنفلوآنزا می‌دانند، اما دامپزشکان نظر دیگری در این ارتباط دارند.

نایب‌رئیس و دبیر کمیته تخصصی طیور جامعه دامپزشکان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان از طریق برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان را بسیار ضعیف دانست. امیرعلی امیری، معتقد است که رفت و آمد و معاشرت در نمایشگاهی مانند دام، طیور و آبزیان نمی‌تواند عاملی مهم برای انتشار ویروس آنفلوآنزای پرندگان باشد.

وی گفت: تاثیر چنین رویدادی به قدری کم اهمیت است که در مقابل رفت و آمدهای روزمره عادی، جلوه‌ای ندارد.

به گفته امیری، بیرون از حیطه نمایشگاه، آنقدر معاشرت دیده می‌شود که باید عامل اصلی انتشار ویروس را در آنها جست. به عوان مثال، یک مرغدار با پروازی یک ساعته از استانی به استان دیگر، ویروس را وارد منطقه جدید می‌کند. یا چسبیدن یک گرم کود آلوده به لاستیک یک کامیون که از بندرعباس بار ذرت را به مازندران می‌برد، می‌تواند کل استان را درگیر کند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

نایب رئیس و دبیر کمیته تخصصی طیور جامعه دامپزشکان، اظهار کرد: موضوع قرنطینه، مبحثی نیست که بتوان آن را در محدوده نمایشگاه خلاصه کرد. زیرا قرنطینه از درب مرغداری‌ها آغاز شده و چنانچه مرغداران نسبت به کسب و کار خود دلسوز باشند، نکات مهم را در این زمینه رعایت خواهند کرد.

این در حالی است که چندی پیش، نمایندگان بخش خصوصی با ابراز نگرانی از برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان طی هفته گذشته گفته بودند: "نباید با اقدامات نسنجیده، کاری کرد که بحران آنفلوآنزا و خسارت‌های چندین میلیارد تومانی دوباره به صنعت آسیب بزند. زیرا این نمایشگاه، فرصتی می‌شود برای جولان ویروس بیماری‌های خطرناک و خسارت‌آفرینی چون آنفلوآنزای پرندگان"./

V-960918-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید