Iranian Agriculture News Agency

برداشت تـُرب 8 کیلوگرمی در شهرستان نی‌ریز

یک کشاورز نی‌ریزی در زمین زراعی خود ترب‌هایی برداشت کرد که وزن برخی از آن‌ها به بیش از 8 کیلوگرم می‌رسد.

برداشت تـُرب 8 کیلوگرمی در شهرستان نی‌ریز


یک کشاورز نی ریزی در زمین زراعی خود ترب هایی برداشت کرد که وزن برخی از آن ها به بیش از 8 کیلوگرم می رسد.

به گزارش ایانا از جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز، علی عبدی، کشاورز منطقه مشکان با تشریح وضعیت کشت این محصول گفت: هیچ نوع کود و سمی در مرحله ی داشت استفاده نکرده و این پدیده تعجب اهالی و کارشناسان را برانگیخته است.

وی افزود: وزن برخی از این ترب ها حتی به 10 کیلوگرم هم رسیده که اهالی روستا اقدام به برداشت آن ها کرده اند.

مجتبی شعاع مسئول واحد زراعت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز در این باره گفت: سبزیجات در سبد غذایی خانوارهای روستایی جایگاه ویژه ای دارد و اغلب سعی می کنند خود به تولید سبزی مورد نیاز خانواده اقدام نمایند که ترب سفید و سیاه بخاطر طبیعت گرم و خشک و کم کالری بودن آن و موثر در دفع سنگ های صفراوی و خاصیت برگ ها در هضم سریع غذا دارای اهمیت ویژه ای است.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی منطقه مشکان شهرستان نی ریز و خاک مرغوب این منطقه باعث افزایش ارزش غذایی محصول ترب می شود که این بار در پدیده ای نادر شاهد رشد بیش از اندازه این محصول که حتی غده هایی بالغ بر 8 کیلوگرم هم برداشت شده است.

شعاع همچنین گفت: وزن یک ترب معمولی حدود 400 گرم است، اما در شرایط اقلیمی و محیطی مناسب، این گیاه می تواند به رشد بالاتری برسد البته تولید ترب هایی با وزن های 6 تا 9 کیلوگرم، تعجب برانگیز است .

وی در پایان گفت: متاسفانه ترب های بزرگ بازار پسندی چندانی ندارد، اما نشان دهنده مهیا بودن شرایط منطقه ی مشکان برای پرورش این نوع سبزیجات است.

نی‌ریز یکی از شهرهای استان فارس در ایران است و جمعیت این شهرستان بر اساس سرشماری سال 1395، برابر با 113291 نفر بوده‌است. نی‌ریز در جنوب دریاچه بختگان و ارسنجان و در مغرب سیرجان و شهربابک در استان کرمان و در مشرق استهبان و جنوب غربی شهرستان خاتم در استان یزد و در شمال داراب، حاجی‌آباد استان هرمزگان واقع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید