Iranian Agriculture News Agency

انتقاد رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج/ جذب 502 میلیارد تومانی اعتبارات مکانیزاسیون

حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج که از آذرماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، به‌طور قطع به حوزه برنج لطمه خواهد زد.

انتقاد رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج/ جذب 502 میلیارد تومانی اعتبارات مکانیزاسیون

حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای نشاکارهای برنج که از آذرماه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، به‌طور قطع به حوزه برنج لطمه خواهد زد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود اهمیت بسزایی که تأمین نشاکارها در کشور دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای این ادوات کرده است.

کامبیز عباسی افزود: به‌کارگیری نشاکارهای برنج در فرایند تولید این محصول کشاورزی نقش بسزایی داشته، به‌گونه‌ای که کاهش مصرف آب هزینه‌های تولید را دربر دارد و از آنجا که این ادوات تولید داخل ندارد، تأمین آن‌ها عموماً به‌صورت وارداتی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در حوزه برنج این ماشین‌ها در اختیار کشاورزان خرده‌پا و کم‌زمین قرار می‌گیرد که با قطع شدن یکباره ارز مبادلاتی با افزایش حداقل 25 تا 30 درصدی قیمت این ادوات روبه‌رو خواهیم بود که این امر عدم به‌کارگیری و عدم رغبت کشاورزان را برای این کالای پراهمیت برای حوزه مکانیزاسیون منجر می‌شود.

عباسی ادامه داد: متأسفانه با وجود پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از حوزه صنعت، معدن و تجارت، کماکان این وزارتخانه اعلام کرده که به‌دلیل محدودیت‌های ارزی و وجود سایر اولویت‌ها ازجمله واردات دارو فعلاً ارزی به این ماشین‌آلات تعلق نخواهد گرفت؛ این در حالی است که این ماشین‌آلات در اختیار جامعه شالیکار کشور قرار گرفته بوده که جمعیتی حدود یک میلیون و 200 هزار بهره‌بردار و با احتساب اعضای خانوار آن‌ها حدود پنج میلیون نفر را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت نبود این ادوات برای نشاکاری، بهره‌برداران مجبور هستند عملیات نشا را با دست انجام دهند و تا زانو در گِل فرو روند که این امر عواقبی نظیر بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، پیری زودرس و... را دربر دارد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


حذف ارز مبادله‌ای با افزایش هزینه‌های درمان در برنج‌کاران مرتبط است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی یادآور شد: عدم توسعه مکانیزاسیون در محصول برنج در آینده منجر به ایجاد هزینه‌های هنگفت در حوزه درمان خواهد شد؛ بنابراین لازم است مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع‌بینانه‌تر به این مسئله نگاه کنند، زیرا پیشگیری بهتر از هزینه‌های هنگفت درمانی است که بعداً به این قشر وارد خواهد شد.

عباسی عنوان کرد: به‌طور قطع همه‌جانبه‌نگری در بخش تولید محصولات کشاورزی و عوامل و نهاده‌های مورد نیاز آن امری فرابخشی بوده و هرگونه تصمیم‌گیری ناگهانی توسط سایر بخش‌ها می‌تواند اختلال در توسعه محصولات کشاورزی به‌وجود آورد.

وی خاطرنشان ساخت: در دولت تدبیر و امید که توسعه در بخش مکانیزاسیون آغاز شد، در سطحی بیش از 350 هزار هکتار از اراضی شالیکاری توسط ادوات مکانیزه پوشش داده شد؛ در حالی که پیش از دولت یازدهم مکانیزاسیون این محصول استراتژیک در وضعیت اسف‌باری بوده است. بنابراین تقاضا داریم که این تصمیم به‌زودی تغییر کند تا روند توسعه مکانیزاسیون ادامه پیدا کند.

عباسی اضافه کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون انتقاد شدیدی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌خاطر این تصمیم عجولانه که از آذرماه سال جاری به‌وجود آمده است دارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر این مسئله حل و فصل شود.


ورود بیش از 6200 دستگاه تراکتور و کمباین به عرصه‌های کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره میزان جذب خطوط اعتباری مکانیزاسیون اظهار کرد: در خط شماره پنج مکانیزاسیون، 502 میلیارد تومان تاکنون جذب انجام شده است که بیش از شش‌هزار و 200 دستگاه انواع تراکتور و کمباین به عرصه‌های مزارع و باغ‌های کشور ورود پیدا کرده‌اند.

به گفته وی، حدود 11 هزار و 500 دستگاه ادوات کشاورزی تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

عباسی در پایان از مطلوبیت کمباین‌های غلات در کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته تعداد کمباین‌های غلات محدود بود، اما در سال جاری روزانه سه دستگاه کمباین تحویل می‌شود که تا این تاریخ بیش از 550 دستگاه کمباین غلات در داخل کشور تولید شده و 70 دستگاه نیز به کشور وارد شده و در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار گرفته است که این اعداد در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌نظیر است./

M-960918-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید