Iranian Agriculture News Agency

کارشناسان صنعت طیور:

نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در بدترین زمان ممکن برگزار می‌شود

اعتراض نمایندگان بخش خصوصی مبنی بر زمان برگزاری نمایشگاه مربوط به صنعت دامپروری، به‌دلیل مسائل قرنطینه‌ای و امکان انتقال آلودگی از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر است.

نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در بدترین زمان ممکن برگزار می‌شود

اعتراض نمایندگان بخش خصوصی مبنی بر زمان برگزاری نمایشگاه مربوط به صنعت دامپروری، به‌دلیل مسائل قرنطینه‌ای و امکان انتقال آلودگی از منطقه‌ای به منطقه‌ دیگر است.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز نمایندگان بخش خصوصی صنعت طیور در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از زمان برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان از مسئولان مربوطه خواستند تا نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در این راستا گفت: با وجود اینکه مدت‌ها قبل تشکل‌ها در مورد زمان برگزاری این نمایشگاه به مراجع ذی‌ربط تذکر داده بودند، اما واکنش‌ها نسبت به این جریان سریع و به موقع نبود و اکنون هیچ تغییری در زمان آن صورت نگرفته است.

غلامعلی فارغی، با اشاره به اینکه مسئله آنفلوآنزای پرندگان اکنون در کشور مانند سال‌های گذشته وجود ندارد، افزود: بنابراین نباید با اقدامات نسنجیده، کاری کرد که بحران آنفلوآنزا و خسارت‌های چندین میلیارد تومانی دوباره به صنعت آسیب بزند. زیرا این نمایشگاه، فرصتی می‌شود برای جولان ویروس بیماری‌های خطرناک و خسارت‌آفرینی چون آنفلوآنزای پرندگان.

به گفته وی، البته این بیماری تنها از لحاظ اقتصادی فعالان را درگیر کرده و برای سلامتی انسان‌ها مشکلی به وجود نخواهد آورد. بنابراین مطرح کردن آن در عموم جامعه، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه با تشویش اذهان عمومی، کاهش مصرف مرغ را به دنبال خواهد داشت. بنابراین در نهایت سلامت جامعه از نظر کمبود پروتئین‌های مورد نیاز تهدید می‌شود.

فارغی معتقد است پیش از این مسئله هجوم ویروسی مانند آنفلوآنزا از طریق مرغان وحشی مهاجر، چندان مورد توجه نبود، اما اکنون این موضوع بسیار جدی و غیرقابل انکار است. به همین دلیل تمام نگرانی نمایندگان بخش خصوصی از این منبع سرچشمه می‌گیرد که رفت و آمد شرکت‌کنندگانی که از استان‌های مختلف در این رویداد حضور پیدا می‌کنند، عامل بیماری را از منطقه‌ای به منطقه دیگر سرایت ندهد.

وی عنوان کرد: بر این اساس، به اعضا اعلام شده که در حد لزوم، از حضور در این نمایشگاه خودداری کرده و تعداد افرادی که به ازای هر شرکت در غرفه‌ها حاضر می‌شوند، تا حد ممکن کاهش یابد. زیرا خطر شیوع مجدد آنفلوآنزا از بین نرفته و این بیماری به‌ویژه در روزهای سرد سال، آماده انتشار است. بنابراین انتظار می‌شود حضار با رعایت اصول قرنطینه‌ای و زیست محیطی، شرکت در نمایشگاه دام، طیور و آبزیان را به خاطره‌ای تلخ تبدیل نکرده و برای روزهای بعد از آن پشیمانی به بار نیاورند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


منافع ملی را فدای منافع شخصی نکنیم

در ادامه، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی، گفت: به هیچ عنوان نباید منافع ملی را فدای منافع شخص یا فرد خاص کرد، اما متاسفانه این اتفاق با برگزاری نمایشگاه دام، طیور و آبزیان در حال وقوع است و کسی نمی‌تواند زمان آن را تغییر دهد. زیرا مجری آن، هزینه‌ها را انجام داده و حاضر نیست از این اقدام کوتاه بیاید.

عطاءالله حسن‌زاده، اظهار کرد: حتی اگر برگزاری نمایشگاه به اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، اما لازم است این‌گونه رویدادها با همفکری و همراهی تشکل‌های مربوطه به مرحله اجرا برسد. زیرا حداقل 70 درصد مخاطبان این رویداد، از صنعت طیور بوده و حجم افرادی که از فارم‌های مختلف در نمایشگاه شرکت می‌کنند، قابل توجه است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به بیماری‌های مسری که در دام و طیور وجود دارد، برگزاری نمایشگاه در فصل اردیبهشت از تمام فصول مطلوب‌تر باشد. بدون شک در آن زمان میزان شرکت‌کننده‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنانش، ضمن انتقاد از نوسانات شدید قیمت در بازار نهاده‌ها ادامه داد: امروز تمام دغدغه تولیدکننده تامین نهاده و تعادل بخشی بین هزینه‌هاست. زیرا اکنون با افزایش حدود 20 درصدی نرخ نهاده‌ها دست مرغدار بسته شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه قیمت مرغ در بازار کشورهای دیگر بین 2.5 تا سه دلار است، اما همیشه واکنش‌ها به موضوع افزایش نرخ این محصول در ایران منفی بوده و اجازه نمی‌دهند قیمت این محصول واقعی پیدا کند. این در حالی است که قیمت تمام شده مرغ زنده بین چهارهزار و 800 تا پنج هزار تومان است./

V-960912-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید