Iranian Agriculture News Agency

موعد پرداخت بدهی ماهیگیرانی که در چنگال دزدان دریایی گرفتار شده‌اند، سر آمده است

صیادان دربند دزدان‌دریایی، اسیر نزول‌خواران شدند

جامعه فردا: تاجر ونیزی و چارپایه‌های کنار بندر را به یاد دارید؟ در ساز و کاری نهادینه شده، صیادان و صاحبان شناورها، برای خرید شناور و ادوات صید به ناچار از نزول‌دهنده‌هایی که در نزدیکی اسکله چابهار می‌ایستند، پول نزولی می‌گیرند. پس از آن نزول‌دهنده‌ها در انتظار می‌نشینند تا ماهی‌هایی را که صیادان با خود می‌آورند ارزان‌تر بخرند؛ صیادان برای خرید و تعمیر ادوات صید ۳۰۰ میلیون تومان پول نزولی می‌گیرند و پس از بازگشت از دریا باید چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان بابت بدهی خود بپردازند.
به گفته یک فعال کارگری صیادی، «ماهیگیرانی که از آب‌های فراساحلی بازگشته‌اند، بدهی‌های خود را تسویه کردند. بسیاری از صیادان چابهاری که مجبورند ماهی‌های خود را بابت بدهی ارزان‌تر بفروشند، گله دارند ولی برای به آب زدن چاره‌ای جز دریافت پول نزولی نیست.»
نزدیک به ۳ ماه از یورش دزدان دریایی سومالی به شناور صیادی ایرانی در آب‌های آزاد می‌گذرد و در طول این مدت به جز چند تماس تلفنی و ارسال چند عکس، خبر دیگری از این ماهیگیران نیست و خانواده‌های این صیادان هم در بی‌خبری و بدون سرپرست، وضعیت نامطلوبی را تجربه می‌کنند.
دیروز یکی از فعالان صیادی چابهار گفته که موعد پرداخت بدهی ماهیگیرانی که در چنگال دزدان دریایی گرفتار شده‌اند، سر آمده است. او افزوده: «طلبکارانی که پولشان را می‌خواهند، چک‌ها و وثیقه‌ها را به رخ ما می‌کشند و هر روز می‌پرسند خبری از رفیقانتان نشد؟»
او افزود: «خانواده‌های صیادان گرفتار شده در دست دزدان دریایی بی‌سرپرست رها شده‌اند و به‌جز کمک‌های ناچیز همسایه‌ها و اقوام حامی دیگری ندارند و فرزندانشان هم در حال ترک تحصیل هستند، زیرا توان پرداخت هزینه ندارند. در مقابل با توجه به مکاتباتی که با وزارت امورخارجه در این خصوص داشتیم هنوز هیچ جوابی به ما نرسیده است.»
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید