Iranian Agriculture News Agency

در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی مطرح شد

حجتی: راه‌اندازی استارت‌آپ‌های کشاورزی را پیگیری می‌کنیم/ صرفه‌جویی ۵.۶ میلیارد مترمکعبی آب کشاورزی با افزایش ۶.۴ درصدی راندمان آبیاری/ افزایش 3 درصدی نرخ سالانه مرغ در طول دولت یازدهم/ عرضه موفق دو محصول جو و ذرت در بورس کالا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: راندمان آبیاری از ۳۷ درصد آغاز دولت یازدهم به ۴۳.۴ درصد در زمان حاضر بهبود یافته و ۵.۶ میلیارد مترمکعب در مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی صرفه‌جویی یا بهتر مصرف شده است.

حجتی: راه‌اندازی استارت‌آپ‌های کشاورزی را پیگیری می‌کنیم/ صرفه‌جویی ۵.۶ میلیارد مترمکعبی آب کشاورزی با افزایش ۶.۴ درصدی راندمان آبیاری/ افزایش 3 درصدی نرخ سالانه مرغ در طول دولت یازدهم/ عرضه موفق دو محصول جو و ذرت در بورس کالا



وزیر جهاد کشاورزی گفت: راندمان آبیاری از ۳۷ درصد آغاز دولت یازدهم به ۴۳.۴ درصد در زمان حاضر بهبود یافته و ۵.۶ میلیارد متر مکعب در مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی صرفه جویی و یا بهتر مصرف شده است.


به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به تولید ۲.۲ میلیون تن برنج در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به مصرف ۳.۲ میلیون تنی برنج در کشور تنها به ۸۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن واردات نیاز بود که این میزان در چهار ماه ابتدای امسال توسط تجار وارد شده است.

وی افزود: به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی ثبت سفارش جدید واردات برنج متوقف شده و با رصد قیمت ها، بازار برنج مدیریت و تنظیم و تصمیمات جدید اتخاذ می شود.

تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در کشور به صورت زنجیره ای

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در دنیا تولیدکنندگان از مزرعه فراتر رفته اند و به بازار نزدیک شده اند، بر لزوم تشکیل زنجیره های تولید با محوریت تشکل ها تاکید کرد و گفت: هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ در کشور به صورت زنجیره ای انجام می شود و این مساله در ثبات و پایداری تولید و قیمت ها موثر بوده است.

حجتی تاکید کرد: در لبنیات فاصله تولید تا مصرف باید کم شود و در این زمینه تعاونی ها نقش مهمی دارند.

عقب ماندگی تاریخی در نهادسازی و خدمات پس از تولید از جمله حمل و نقل و سردخانه

وی با اشاره به این که در نهادسازی و خدمات پس از تولید از جمله حمل و نقل و سردخانه عقب ماندگی تاریخی داریم، تصریح کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جموری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه اندازی استارت آپ ها به منظور کاهش فاصله تولید تا مصرف را پیگیری می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که قیمت برخی محصولات غذایی از ابتدای دولت یازدهم کمتر از تورم افزایش یافته است، یادآور شد: در این مدت قیمت گوشت مرغ جمعا ۱۵ درصد یعنی سالی سه درصد افزایش یافته است.

حجتی با بیان این که شیرخام به قیمت سه سال پیش خریداری می شود، این امر را اجحاف به دامداران دانست و در مورد تخم مرغ گفت: نزدیک به ۲۵ درصد مرغ تخم گذار کشور بر اثر آنفلوانزای پرندگان از بین رفت، ولی با این وجود تولید و بازار را مدیریت شده است.

وی با اشاره به این که دام سبک کشور در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله تغییر نظام شبانی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: گوشت قرمز منجمد رشد قیمت پایینی داشته ولی از آنجایی که ذائقه مردم به مصرف گوشت گرم گرایش دارد، گوشت مورد نیاز از کشورهای آسیای میانه و در مواردی با هواپیما از استرالیا تامین می شود.

نظام دامپروری در دام سبک در حال تغییر از شبانی به سیستم های متمرکز

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که نظام دامپروری در دام سبک در حال تغییر از شبانی به سیستم های متمرکز و بسته است،اظهار کرد: در سال های اخیر گله های مادری دو و چندقلوزا از نژادهای بز و گوسفند با قابلیت پرورش در مناطق گرمسیری و سرردسیری تامین شده است.



حجتی، قیمت های جهانی محصولات کشاورزی را با نوسان توصیف و تصریح کرد: همچون سایر کشورها با نظاماتی همچون تعرفه ها نسبت به حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از اجحاف به مصرف کنندگان اقدام می کنیم.

وی یادآور شد: در برخی محصولات واسطه ای همچون ذرت که در تولید گوشت مرغ و لبنیات مصرف دارد با اختصاص ارز تولید را پایدار کرده و قیمت ها را پایین نگه می داریم.

وزیر جهاد کشاورزی امسال را سال آور سیب عنوان کرد و با اشاره به این که سیب باکیفیت باغداران خریداری و در سردخانه ها ذخیره سازی شده است در مورد فیلمی که در خصوص سیب های کنار جاده در فضای منتشر شده است، اظهار کرد: این سیب ها از نوع درجه ۳ و ۴ است که به مصرف کارخانه های کنستانتره می رسد و برای خریدار، نگه داری آن ها در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین از گذشته به همین صورت جمع آوری و به کارخانه ها حمل می شده است.

بسته شدن مرز شلمچه، اتفاقات شمال عراق و افزایش ناگهانی تعرفه ها به عراق

حجتی با اشاره به این که امسال در هلو با افزایش تولید رو به رو بوده ایم بر ضرورت توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی تاکید کرد و گفت: بسته شدن مرز شلمچه، اتفاقات شمال عراق و افزایش ناگهانی تعرفه ها صادرات هلو به عراق را با مشکل رو به رو کرد.

وی با بیان این که کشورهای OECD و اروپایی سالانه میلیاردها دلار به بخش کشاورزی خود یارانه می دهند و آمریکا در برنامه ۱۰ ساله پرداخت سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی این کشور را تصویب کرده است،خاطرنشان ساخت: با وجود همه محدودیت ها، دولت سرمایه گذاری های بی سابقه ای در زیربناها و منابع آب و خاک انجام داده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از آنجا که سالانه هزاران تن موز به کشور وراد می شود، هر کس که سیب، پرتقال و کشمش صادر کند می تواند از تعرفه ترجیحی برای واردات موز استفاده کند که این نوعی یارانه صادراتی محسوب می شود.

حجتی یادآور شد: دوسال پیش هم که با مازاد تولید سیب زمینی رو به رو بودیم، برای صادرات هر کیلوگرم سیب زمینی ۱۵۰ تومان یارانه صادراتی پرداخت شد.

رایزنی برای برای پیوستن به پیمان کشورهای اوراسیا

وی با بیان این که تمام کشورهای دنیا در پیمان های منطقه ای برای انجام صادرات و واردات عضویت و از تعرفه های ترجیحی برخوردارند، گفت: بازرگانی محصولات کشاورزی با پیمان های منطقه ای میسر می شود و برای پیوستن به پیمان کشورهای اوراسیا در حال رایزنی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که آمار محصولات کشاورزی از جمله گندم و چغندرقند و نیشکر وزنی شده و آمارها از کارخانه ها گرفته می شود،اذعان داشت: تولید شکر از ۱.۱ میلیون تن در سال ۹۲ با رشدی بیش از ۶۰ درصدی به ۱.۸ میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و اگر کارخانه های قند در قطب های تولید و مناطق گرمسیری داشتیم با توسعه کشت پاییزه چغندرقند می توانستیم خودکفایی در شکر را همچون گندم پشت سر یگذاریم.

حجتی با اشاره به این که استفاده بهینه از آب به فرهنگ عمومی کشاورزان تبدیل شده است، گفت: راندمان آبیاری از ۳۷ درصد آغاز دولت یازدهم به ۴۳.۴ درصد در زمان حاضر بهبود یافته و ۵.۶ میلیارد متر مکعب در مصرف آب در اختیار بخش کشاورزی صرفه جویی و یا بهتر مصرف شده است.


پیگیری طرح تعادل بخشی در ۶۱۰ دشت در کشور تا پایان برنامه ششم

وی با اشاره به این که امسال ۲۵۰ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری به غیر از طرح های آب و خاک مناطق خوزستان، سیستان و شمال غرب کشور اجرا می شود، اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه طرحی تحت عنوان تعادل بخشی در ۶۱۰ دشت در کشور پیش بینی شده که این طرح با همکاری مشترک وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، کشاورزان و معنونین اجرا می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که برای تعادل بخشی هر دشت باید نسخه ای جداگانه پیچید، تصریح کرد: کشاورزان برای پایداری تولید و حفظ سرمایه های خود به مصرف بهینه آب توجه دارند و این موضوع به فرهنگ عمومی کشاورزان تبدیل شده است.

ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان مغایرتی با قانون انتزاع ندارد

حجتی درباره نظرات برخی نمایندگان مجلس در خصوص ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان اظهار کرد:۸۰ هزار نانوایی در کشور در قالب صنف و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند بنابراین با توجه به این که وزارت جهاد کشاورزی در تامین گندم مسئولیت دارد و آن ها در تولید نان، مغایرتی با قانون انتزاع ندارد.

عرضه موفق دو محصول جو و ذرت در بورس کالا
وی با بیان این که بخش کشاورزی خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور است، از برنامه دولت برای کاهش تصدی گری در خرید تضمینی و توزیع نهاده ها و واگذاری امور به تشکل ها خبر داد و گفت: عرضه دو محصول جو و ذرت در بورس کالا به دلیل محدودیت تولید با موفقیت همراه بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که عرضه گندم دو استان کشور در بورس کالا به صورت پایلوت اجرا ولی به علت حجم زیاد با مشکلاتی همراه بوده است،تصریح کرد: نمی گذاریم نگرانی برای تولیدکنندگان به وجود آید.

حجتی در مورد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری گفت: قیمت ها در دبیرخانه شورای اقتصاد در حال بررسی است و با توجه به بحث بودجه ۹۷، امیدوارم این موضوع بعد از تصویب بودجه در دولت در دستور کار قرار گیرد.

وی بیمه محصولات کشاورزی را بیمه ای حمایتی عنوان کرد و با توجه به این که سرمایه کشاورزان در معرض انواع مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد، اذعان داشت: بیمه کشاورزی انحصاری نیست، بلکه نگاه بنگاه ها برای سرمایه گذاری اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی از تلاش برای پرداخت به موقع جبران خسارت ها خبر داد و گفت: مطالبات سال گذشته بیمه کشاورزان به طور کامل پرداخت شده است. /

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید