Iranian Agriculture News Agency

حمل و نقل کالا و انتقال کالاهای تجاری ایران، ترکیه و قطر آسان می‌شود

ایران امیدوار به فرجام خوش امضای موافقت‌نامه 3 جانبه/ افزایش 724 درصدی صادرات سبزیجات و میوه‌های ترکیه به قطر

توافقنامه ترکیه، ایران و قطر راه حمل و نقل و انتقال کالاهای تجاری بین این سه کشور را تسهیل می‌کند.

ایران امیدوار به فرجام خوش امضای موافقت‌نامه 3 جانبه/ افزایش 724 درصدی صادرات سبزیجات و میوه‌های ترکیه به قطر


توافقنامه ترکیه، ایران و قطر راه حمل و نقل و انتقال کالاهای تجاری بین این 3 کشور را تسهیل می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پس از اینکه ترکیه، ایران و قطر روز یکشنبه (26 نوامبر 2017 و برابر با پنجم آذر 96) توافقنامه ای را برای تسهیل حمل و نقل و انتقال کالاهای تجاری امضا کردند، نگاه ها به رفع موانع تجاری ارسال محصولات صادراتی ایران به ویژه محصولات کشاورزی که ارسال سریع و با قیمت تمام شده پایین تر آن ها از اهمیت مضاعفی برخوردار است، خوشبین شده است.

به گزارش ایانا از سایت "فرش پلازا"، در این توافقنامه توسط وزیر اقتصاد ترکیه نیهاد زیبکجی، وزیر صنعت و تجارت ایران، محمد شریعتمداری و وزیر اقتصاد و تجارت قطر، شیخ احمد بن جاسم آل ثانی، امضا شده و از سوی سه کشور و در تهران، پایتخت ایران به امضا رسیده است، بخش های دریایی و حمل و نقل زمینی استفاده خوبی خواهند برد و همچنین به افزایش روابط تجاری کمک خواهد کرد.

این توافق همچنین یک گروه کاری به نمایندگی از سه کشور ایجاد می کند، به طوری که سه جلسه ارزیابی سالانه برگزار خواهد کرد.

این درحالی است که ترکیه از یکم مه تا 15 ژوئن به قطر سبزیجات و میوه ها به ارزش 380 میلیون دلار صادر کرده است؛ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 724 درصدی را نشان می دهد.

همچنین این کشور از آغاز بحران خلیج فارس و طی دو هفته، مسیر هوایی را برای اتصال دوحه و آنکارا راه اندازی کرده و بیش از 5 هزار تن مواد غذایی به قطر از طریق 71 فروند هواپیمای مسافربری حمل کرده است.

همچنین در ادامه، دو کشور چندین موافقت نامه را برای حمل کالاهای زمینی و دریایی از طریق ایران و از طریق دریای سرخ و سپس خلیج فارس امضا کردند.

گفتنی است، از 5 ژوئن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، پس از قطع روابط دیپلماتیک با قطر به دلیل حمایت از تروریسم، که البته دوحه انکار کرده، تحریم هایی روی مسیر های دریا، هوایی و زمینی قطر اعمال کرده اند.


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید