Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در بخش مکانیزاسیون از ابتدای سال تاکنون/ افزایش سرمایه‌گذاری مکانیزاسیون به 1100 میلیارد تومان تا پایان سال

بعد از گذشت هشت ماه از ابتدای سال، سرمایه‌گذاری در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی، به 600 میلیارد تومان رسیده است.

سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در بخش مکانیزاسیون از ابتدای سال تاکنون/ افزایش سرمایه‌گذاری مکانیزاسیون به 1100 میلیارد تومان تا پایان سال

بعد از گذشت هشت ماه از ابتدای سال، سرمایه‌گذاری در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی، به 600 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در جلسه مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون سرمایه گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی به 600 میلیارد تومان افزایش یافته که از این مقدار، نزدیک به 100 میلیارد تومان مربوط به آورده کشاورزان و مابقی تسهیلات بانکی است.

کامبیز عباسی، با اشاره به اینکه حدود 510 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، افزود: در همین مدت 11 هزار دستگاه ادوات کشاورزی و 6 هزار و 100 دستگاه تراکتور و کمباین وارد مزارع کشور شده که 520 کمباین برداشت غلات، تنها از کارخانه اراک به کشاورزان تحویل داده شده است. این اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌شود.


کاهش سطح زیر کشت را جدی نگیرید

وی نگرانی تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی از کاهش سطح زیرکشت مزارع را بی‌مورد دانست و عنوان کرد: کل کاهش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی تاکنون حدود 600 هزار هکتار بوده است؛ آن هم در مزارعی که امکان استفاده از ماشین‌های اینچنینی را نداشته است. به همین دلیل کشت و کار در این زمین‌های کوچک، نه صرفه اقتصادی دارد و نه توجیهی برای مصرف آب. بنابراین نباید این موضوع را به کاهش تقاضا برای خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی ربط داد.

عباسی معتقد است باید کارخانه‌ها به فکر تنوع و به کار بردن تکنیک‌های بیشتری باشند. وزارت جهاد کشاورزی هم همواره از این دست کارخانه‌ها حمایت کرده و بیشترین پیگیری‌های شخص وزیر، حول محور مکانیزاسیون می‌چرخد. اگر هم تقاضا کاهش می‌یابد، باید دلایل آن را در کیفیت، تعداد و تنوع محصولات جست‌وجو کرد.


لزوم بازویرایش در دستورالعمل‌های بانک کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، با بیان اینکه بانک کشاورزی بهترین گزینه برای اخذ تسهیلات مربوط به کشاورزی است، گفت: اگرچه بانک‌هایی به غیر از بانک کشاورزی نیز می‌توانند به مزارع مختلف، تسهیلات بدهند، اما بدون شک هیچ بانکی مانند کشاورزی نمی‌تواند مشکلات و مسائل عرصه کشت و کار را درک کند. با این حال، به نظر می‌رسد این بانک نیز به بازویرایش در دستورالعمل‌هایش نیاز دارد تا به مراجعه‌کنندگان خود مانند دیگر بانک‌ها نگاه نکند. به عبارتی اصلاح آیین‌نامه‌ها می‌تواند مطابق با شرایط کشاورزان تنظیم شود.

عباسی، اظهار کرد: به عنوان مثال، تعداد تسهیلاتی که پست بانک برای مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار داده، از تعداد انگشتان دست تجاوز نکرده است. با این حال، وزارت جهاد کشاورزی از بهره‌بردارانی که از تسهیلات مختلف استفاده می‌کنند، حمایت خواهد کرد؛ این تسهیلات از هر بانک، موسسه یا صندوقی باشد، تفاوتی ندارد.

به گفته این مقام مسئول، بازنگری در قوانین بیمه هم بسیار ضروری است. زیرا یکی بودن حق بیمه شخص ثالث برای تراکتور و ماشین‌های داخل شهر، موضوعی است که به هیچ عنوان با شرایط کار روی این دستگاه‌ها همخوانی نداشته و باید اصلاح شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


جایگزینی ماشین‌های فرسوده، طی پنج سال

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: قرار است با همکاری وزارت صنعت، طی پنج سال، ماشین‌های فرسوده تعویض شوند و دستگاه‌های جدید و پرکاربردتر جای آنها را بگیرند. طی این مدت باید 70 هزار دستگاه تراکتور و کمباین جایگزین شده و لازم است کشاورزان هم در این مسیر همکاری کنند.

به گفته وی، تمام صرفه‌جویی‌ها برای جایگزینی ماشین‌های فرسوده برآورد شده و تقاضای مشوق از حوزه‌های ذی ربط نیز صورت گرفته است. معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم طرح مورد نظر را به سازمان مدیریت ارسال کرده و آن سازمان نیز طرح را تا مراحل نهایی پیش برده است. بنابراین به نظر می‌رسد، این طرح از سال 97 آغاز و تا پنج سال ادامه داشته باشد. پس از آن نیز جایگزینی ادوات فرسوده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عباسی تاکید کرد: این موضوع هم به نفع کشاورزان در راستای افزایش بهره‌وری است و هم رونق را برای کارخانجات سازنده این تجهیزات به ارمغان خواهد آورد.


تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات تجهیزات مورد نیاز

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به حذف ارز مبادله‌ای برای واردات برخی ادوات مربوط به کشاورزی گفت: حدود پنج تا هفت درصد ماشین‌آلاتی که در داخل تولید نمی‌شوند، باید از طریق واردات نیاز آنها را تامین کرد. این در حالی است که به تازگی وزارت صنعت تصمیم به حذف ارز مبادله‌ای برای آنها گرفته است.

عباسی افزود: این موضوع به هیچ عنوان به نفع کشاورزی و امنیت غذایی کشور نیست و در نهایت بین 20 تا 25 درصد هزینه کشاورزان را برای خرید تجهیزات افزایش خواهد داد؛ بنابراین لازم است که در این باره اقدامات لازم انجام شود.


غنا به ماشین‌های کشاورزی نیاز دارد

این مقام مسئول، با بیان اینکه در سفر به کشور غنا شش‌هزار هکتار از زمین‌های آن کشور در قالب کشاورزی فراسرزمینی توسط ایران اجاره شد، ادامه داد: با اینکه 10 درصد طلای دنیا در این کشور قرار دارد و کشاورزان آن تولید کننده بزرگ کاکائو هستند، اما در زمینه مکانیزاسیون بسیار ضعیف بوده و تقاضای شدیدی برای خرید ماشین‌آلات و ادوات مدرن دارند؛ بنابراین می‌توان به کشور غنا به عنوان یک بازار گسترده نگاه کرد و برنامه صادرات به آن منطقه را چید.


دولت علاقه‌ای به امور تصدی‌گری ندارد

رئیس توسعه مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: نباید از دولت توقع داشت تا به خرید ماشین‌آلات اقدام کند. زیرا اساساً دولت علاقه‌ای به ورود به امور تصدی‌گری ندارد. در هیچ کجای دنیا هم این اتفاق نمی‌افتد. این بازار تنها توسط عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود.

عباسی در پایان با تاکید بر اینکه باید تسهیلات را به نرخ ترجیحی بهتر در اختیار کشاورزان قرار دهیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، سرمایه‌گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی به یک‌هزار و 100 میلیارد تومان برسد./

V-960910-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید