Iranian Agriculture News Agency

احداث 300 هکتار گلخانه برای ارتقای آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب



افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب در بخش تولید محصولات کشاورزی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید به شمار می رود که در نتیجه آن علاوه بر اصلاح و بازسازی 80 هکتار گلخانه، معادل 300 هکتار گلخانه جدید نیز احداث و به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایرنا، وزارت جهادکشاورزی پس از شروع به کار دولت دوازدهم در نخستین گام اقدام به تدوین برنامه چهار سال آینده بخش کشاورزی و منابع طبیعی در چارچوب اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی کرد.
همچنین بنا به ضرورت تدارک کشت پاییزه و رفع چالش‏های ساختاری، بیش از 57 هزار هکتار سامانه‏ های نوین آبیاری اجرا و تحویل بهره‏ برداران شد و عملیات بیش از 151 هزار هکتار شروع و در دست اجرا قرار گرفت.
علاوه بر آن در سطحی بیش از 16 هزار هکتار شبکه‏ های آبیاری و زهکشی در مناطق خوزستان و ایلام و در سطح 4200 هکتار در منطقه سیستان و 38 هزار هکتار در مناطق مرزی به مورد اجرا گذاشته و آماده تحویل شده است.
برای حمایت از کشت پاییزه که به منظور کاهش مصرف آب انجام می شود، توسعه کشت نشایی نیز ترویج و مورد حمایت واقع شد که در سطح 3 هزار هکتار عملیات آب و خاک و در سطحی بیش از 11 هزار هکتار تجهیز و نوسازی در اراضی آبخور سدها و همچنین مرمت و بازسازی 90 کیلومتر از قنوات در کشور انجام شده است.
در زمینه کشاورزی حفاظتی نیز در سطح یک میلیون و 700 هزار هکتار برنامه کشاورزی حفاظتی با استفاده از ماشین‏های مخصوص، کم خاک‏ورزی تناوب کشت، حفظ بقایای گیاهی با رعایت کلیه اصول کشاورزی حفاظتی انجام شده است.

* تولید بیش از 50 هزارتن انواع بذر گواهی شده
در زمینه انجام فعالیت‏های پشتیبانی تولید بیش از 50 هزار تن انواع بذور گواهی شده با هدف مقاوم‏سازی محصول و ارتقای کیفیت و افزایش تولید در واحد سطح تامین و در اختیار تولیدکنندگان محصولات زراعی قرار گرفته و قرارداد نظارت بر تولید 40 هزار تن بذور استاندارد، منعقد شده است.
علاوه بر آن بیش از 900 هزار تن انواع کودهای کشاورزی نظیر کود اوره، پتاسیم، سوپر فسفات و غیره تدارک شده و تأمین و تحویل بیش از 1500 دستگاه ماشین‏آلات کارنده با ایجاد خط اعتباری توسط دولت تأمین و تحویل کشاورزان شده است.
در همین دوره عملیات پوشش بیمه‏ای محصولات اساسی زراعی و باغی نیز با رویکرد کاهش ریسک کشاورزان انجام شده و برای مبارزه با انواع آفات و بیماری‏های محصولات، در سطحی بیش از 600 هزار هکتار با روش شیمیایی و در سطحی بیش از 300 هزار هکتار به صورت غیر شیمیایی عملیات مبارزه با آفات در کشور اقدام شده است.
علاوه بر آن در زمینه حمایت از شرکت‏های دانش‏بنیان کشاورزی چندین قرارداد با سازمان‏های تحقیقاتی بین‏المللی جهت انتقال دانش نوین منعقد شده است.

* خرید 9 میلیون تن گندم
با خرید حدود 9 میلیون تن گندم از سوی دولت دوازدهم، نیاز کشور به گندم در سال‌ جاری نیز در داخل تامین شده است.
به منظور کاهش تصدی‏ گری‏های دولت در مدیریت بازار، بورس کشاورزی فعالیت‏های متنوعی را در مرکز و برخی از استان‏ها در 100 روز اخیر تجربه کرده که شامل عملکرد بخش محصولات کشاورزی از قبیل گندم، جو، برنج، شکر، ذرت، کنجاله سویا و سایر محصولات است که در دولت دوازدهم در قالب بیش از 764 هزار تن از طریق 3538 قرارداد بوده است.
این عملکرد از نظر مقداری 11.4 درصد سهم از کل بازار بورس کالا و از نظر ارزش معادل 6.4 درصد کل بازار و حدود 14 درصد کل قراردادهای بازار بورس کالا را به خود اختصاص داده است.

* تولید 1500 ماهی پرورش در قفس
در زمینه افزایش تولید آبزیان و به منظور حفاظت از ذخایر آن در دریای شمال بیش از 350 میلیون قطعه انواع بچه ماهی رهاسازی شده و بیش از 27 هزار تن میگوی پرورشی و بیش از 1500 تن ماهی پرورشی در قفس‏ های دریا تولید شده است.
در زمینه حمایت از تولید انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر خام، نیازهای کشور در داخل انجام و پایش و مدیریت کلان بازار آن انجام شده است.

* اجرای عملیاتی های فنی در حوزه دریاچه ارومیه
درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و اجرای عملیات در حوضه‏های آبخیز، فعالیت‏های جنگل‏کاری، احیاء و غنی‏سازی جنگل‏ها، اجرای طرح تنفس جنگل‏های شمال، تثبیت شن‏های روان و مهار کانون‏های بحران فرسایش بادی، انجام عملیات بیولوژیک برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و توسعه و بهره‏ برداری از کشت گیاهان دارویی در مراتع و مزارع و همچنین در حوزه احیای دریاچه ارومیه عملیات فنی تداوم یافته است.
طی 100 روز اخیر برای بخش امنیت غذایی کشور احداث، اصلاح و نوسازی گلخانه‌ها در مجموع 824 هکتار، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در 156 هزار و 800 هکتار، حمایت از توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در 72 هزار هکتار و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی 81 هزار هکتار پیگیری شد.
پرداخت خسارت معوق (عملکرد بیمه) به میزان پنج هزار میلیارد ریال، تأمین 490 هزار تن انواع بذور گواهی‌شده برای محصولات کشاورزی، توزیع 3764 دستگاه تراکتور و کمباین، توزیع 5600 دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی، تأمین یک میلیون و 152 هزار تن کود شیمیایی، پشتیبانی برای تولید 12 میلیون و 474 هزار تن گندم از دیگر اقدامات وزارت جهادکشاورزی در دولت دوازدهم به شمار می رود.
این وزارتخانه پشتیبانی برای تولید 5 میلیون و 41 هزار تن شیر خام، پشتیبانی برای تولید 419 هزار تن گوشت قرمز ، پشتیبانی برای تولید یک میلییون و 128 هزار تن گوشت طیور، پشتیبانی برای پرورش ماهی در قفس در دریا به میزان 24 هزارتن، پشتیبانی برای صید و آبزی‌پروری 270 هزارتن انواع ماهیان، پشتیبانی برای صادرات 2 ملیون و 525 هزار تن محصولات کشاورزی و پشتیبانی برای صادرات بیش از 2 میلیارد دلار محصولات کشاورزی را در اولویت خود قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید