Iranian Agriculture News Agency

پروفسور دانشگاه گولف بررسی می کند

خروج از مزرعه و کمبود جذابیت بخش کشاورزی برای نسل جوان/ 4 کشور الگوی پروژه مطالعاتی پروفسور کانادایی

خروج جوانان از کشاورزی و کمبود جذابیت این بخش برای نسل جوان، اغلب مورد مطالعه قرار گرفته است. اما اکنون این مساله، موضوع مطالعه پروفسور شارادا سرینیوسان، شده است، در حالی که مطالعه ای 4 ساله با بودجه 285 هزار دلاری را در 4 کشور در حوزه کشاورزان جوان آغاز کرده است.

خروج از مزرعه و کمبود جذابیت بخش کشاورزی برای نسل جوان/ 4 کشور الگوی پروژه مطالعاتی پروفسور کانادایی

خروج جوانان از کشاورزی و کمبود جذابیت این بخش برای نسل جوان، اغلب مورد مطالعه قرار گرفته است. اما اکنون این مساله، موضوع مطالعه پروفسور شارادا سرینیوسان، شده است، در حالی که مطالعه ای 4 ساله با بودجه 285 هزار دلاری را در 4 کشور در حوزه کشاورزان جوان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از " University of Guelph " ، پروفسور شارادا سرینیوسان، عضو کرسی پژوهشی جنسیت، عدالت و توسعه در دانشگاه گولف ( University of Guelph )، می گوید : "پرسش بسیاری از محققان و سیاست گذاران این است که چرا جوانان از مزرعه خارج می شوند و هرگز به آن‌جا باز نمی گردند؟"

سرینیوسان و تیمش مشتاق هستند که بدانند، چگونه جوانان می توانند در کشاورزی بمانند، یا چگونه این بخش می تواند به اندازه کافی برای آن ها جذاب باشد تا به سمت کشاورزی روی آورند - به معنای دیگر نزدیک کردن جوانان به بخش کشاورزی به جای گریزان شدن آن ها از این بخش.

بنابراین قرار است تا این موضوع را در کانادا، چین، هند و اندونزی بررسی کنند. کشورهایی که به باور سرینیوسان، دارای الگوهای مشابهی برای مسیرهای جوانان به سمت کشاورزی و خروج آن ها هستند.

سرینیوسان که تخصص وی در حوزه جنسیتی است، تبعیض و خشونت را از عوامل خروج جوانان می داند. این درحالی است که تحقیقات جدید خود را با الهام از مشاهدات چند سال پیش انجام می دهد؛ به طوری که وی در هند، با جوانانی دیدار کرده که تمایل داشتند کشاورزی انجام دهند، هرچند اشتغال آن ها ممکن بود مانع جستجوی آن ها برای یافتن همسر شود."


سرینیوسان، استاد دپارتمان جامعه شناسی و انسان شناسی می گوید: "از سوی دیگر، می بینم که جوانان نمی خواهند در حومه ساکن باشند، همه آن ها می خواهند آن‌جا را ترک کنند و این یک بحران است."

پس از این مشاهدات، پروفسور سرینیوسان نیاز داشت تا نسبت به این موضوع که چگونه می توان جوانان را به کشاورزی علاقه مند کرد، درک عمیق تری پیدا کند - از این رو از زمان پیوستن به دانشگاه گولف در سال 2013 روی این موضوع تحقیق کرده است.

سرینیوسان می گوید: "فرصتی پیش آمد تا بتوانم با جوانانی که کشاورزی می کنند، صحبت کنم. این تحقیق درباره جوانانی است که در کشاورزی مشغول به کار هستند و تلاش می کنند تا مشتافانه به عنوان کشاورز شناخته شوند."

همچنین از مشکلات مهم خروج از کشاورزی، عدم اطمینان در مورد مالکیت زمین برای افرادی است که تمایل دارند به این بخش روی بیاورند.


این درحالی است که اغلب در برابر جوانانی که عاشق کشاورزی هستند و می خواهند آن را دنبال کنند، موارد نامنصفانه ای وجود دارد. در عین حال از جمله چالش های کشاورزی مسایل مالی است. سرینیوسان می گوید: "همچنین مسایل آب و هوایی ازعوامل اضطراب در این بخش محسوب می شود و در عین حال دستیابی به زمین برای جوانانی که می خواهند در مزرعه بمانند، از جمله چالش ها است."


از سوی دیگر، موانع آموزشی و فرهنگی، از عواملی است که جوانان را از دنبال کردن کشاورزی منصرف می کند، چراکه احساس اعتبار و یا مطلوبیت کمتری نسبت به زندگی شهری در آن ها ایجاد می شود.

وی می گوید:"از آنجایی که نظام آموزشی روی مسایل شهری تمرکز دارد، می تواند باعث تَرک افراد از کشاورزی شود."

اما با وجود عوامل بازدارنده، بسیاری از جوانان می خواهند مزرعه داشته باشند، این در حالی است که استراتژی های حفظ یا جذب آن ها برای زندگی در مزرعه در چهار کشور آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

سرینیوسان معتقد است که مساله نخست و مهمتر از همه، نتیجه این تحقیق قطعا باید سیاست محور باشد و مساله برون رفت از مهاجرت نمی تواند مورد توجه قرار گیرد تا زمانی که کشاورزی به اولویت مهم دولت تبدیل نشود."

این درحالی است که شغل های خوب در محیط های بزرگ شهری برای جوانان به سختی پیدا می شود، اما چه بسا وجود فرصت های کشاورزی برای آنان بیشتر باشد.

این پروفسور دانشگاه یادآور شد:"با توجه به اشتغال بالقوه در کشاورزی، به نظر من در بلندمدت، می تواند مهمترین معیار سیاست باشد برای این که کشاورزی را به عنوان یک گزینه شغلی در نظر بگیریم. "

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید