Iranian Agriculture News Agency

گرجی در جمع خبرنگاران:

البرز، پایتخت کشاورزی ایران شود/ اراضی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران را به هر قیمتی حفظ می‌کنم

با توجه به آنکه البرز، قابلیت تبدیل شدن به پایتخت کشاورزی ایران را دارد، مسئولان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ظهر امروز در اولین نشست خبری خود که در محل ساختمان مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد،‌ در جمع خبرنگاران با اشاره به 112 سالگی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: این مجموعه در سال 1306 به مدرسه عالی فلاحت تبدیل شد که با تشکیل و راه‌اندازی دانشگاه تهران، زیرمجموعه این مرکز قرار گرفت.

منوچهر گرجی با اشاره به وجود چهار دانشکده، یک گروه مستقل پژوهشی بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: در آینده‌ای نزدیک قرار است که بخش نانو نیز در این مرکز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار هزار و 200 دانشجو در رشته‌های مختلف در این مرکز در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: از این میزان 50 درصد مشغول به تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکترا هستند.

تحصیل دوهزار دانشجوی کارشناسی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه 650 نفر از دانشجویان در مقطع دکترا، یک‌هزار و 350 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از دوهزار نفر در مقطع کارشناسی در پردیس کشاوزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند.

گرجی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه توسعه بخش کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان البرز تصریح کرد: در این کارگروه‌ها پردیس حضوری فعال دارد و اقدامات لازم را برای حفظ و نگهداری از اراضی مربوطه انجام می‌دهد.

از بین رفتن اراضی حاصلخیز کشاورزی به مملکت ضرر می‌زند

وی با اشاره به وجود اراضی مطلوب و حاصلخیز کشاورزی در این پردیس یادآور شد: از بین رفتن این اراضی حاصلخیز کشاورزی، به مملکت ضرر می‌رساند که مسئولان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

گرجی تأکید کرد: در حال حاضر در کشور ایران 18 میلیون اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود که طبق بررسی‌ها مشخص شده است که به ازای هر انسان دوهزار متر زمین وجود دارد، در واقع 10 درصد از این اراضی درجه یک حساب می‌شوند که با این وجود برای هر نفر تنها 200 متر زمین حاصلخیز در کشور وجود دارد.

به هر قیمتی شده جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را می‌گیرم

رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اظهار داشت: طی 60 سال گذشته پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران 150 هکتار از اراضی کشاورزی خود را برای احداث مترو، سالن ورزشی، مصلی، مدرسه، ایستگاه مترو، راه‌آهن و... اختصاص داده است و در صورت تکرار این روند ریه تنفسی کلانشهر کرج طی چند سال آینده از بین خواهد رفت.

وی همچنین گفت: برخی از دستگاه‌ها خواهان تغییر کاربری اراضی کشاورزی این مرکز هستند اما به هر قیمتی که شده است این اراضی را حفظ می‌کنم و نمی‌گذارم که به بخش کشاورزی کشور لطمه‌ای وارد شود.

البرز به پایتخت کشاورزی کشور تبدیل شود

گرجی در ادامه سخنان خود با اشاره به کسب رتبه نخست از سوی استان البرز در بخش‌های مختلف کشاورزی در سطح کشور افزود: در این زمینه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به مسئولان مربوطه پیشنهاد داده است تا استان البرز را به پایتخت کشاورزی کشور تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود موسسات کشوری و بین‌المللی تحقیقاتی به خصوص در بخش کشاورزی در کلانشهر کرج و این استان، این ظرفیت هم‌اکنون در البرز وجود دارد که به یاپتخت کشاورزی کشور تبدیل شود./

خبرنگار: مهشید رضایی

V-910330-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید