Iranian Agriculture News Agency

گزارش تصویری

این جشنواره ترکیه، پنج قرن قدمت دارد...

هرساله و معمولاً در ایام نوروز و شروع فصل بهار (21 تا 24 ماه مارس میلادی) جشنواره پرشکوه و مفرحی در شهر مانیسای ترکیه واقع در 18 کیلومتری شمال شرقی ازمیر برگزار می‌شود که حدود پنج قرن قدمت دارد.

این جشنواره ترکیه، پنج قرن قدمت دارد...

هرساله و معمولاً در ایام نوروز و شروع فصل بهار (21 تا 24 ماه مارس میلادی) جشنواره پرشکوه و مفرحی در شهر مانیسای ترکیه واقع در 18 کیلومتری شمال شرقی ازمیر برگزار می‌شود که حدود پنج قرن قدمت دارد.

این مراسم که جشنواره معجون مِسیر مانیسا ( Manisa Mesir Macunu Festivali ) نام دارد، یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین جشن‌های ملی مردم و کشور ترکیه است که از زمان حکومت سلاطین عثمانی به یادگار مانده است. حدود پنج قرن پیش، حفصه سلطان ( Hafsa Sultan )، همسر سلطان سلیم اول و مادر سلطان سلیمان اول (سلطان سلیمان اعظم)، در شهر مانیسا، به بستر بیماری افتاد. به حکیم حاذق شهر ( Merkez Efendi ) که رئیس مدرسه مسجد سلطان آن شهر نیز بود، دستور داده شد تا چاره‌ای بیندیشد. او با استفاده از 41 نوع گیاه دارویی و ادویه و افزودنی، معجونی خمیری شکل ساخت و نزد حفصه سلطان فرستاد. پس از چند روز و با استفاده از این معجون، بهبودی و سلامتی به همسر و مادر سلاطین بزرگ و پرقدرت آن زمان امپراطوری عثمانی بازگشت و به میمنت و مبارکی این اتفاق، دستور داده شد هرساله و در آغاز فصل بهار، این اکسیر حیات‌بخش، تهیه و در اختیار عموم مردم شهر گذاشته شود.






هم‌اکنون این جشنواره که سمبل اتحاد و اتفاق و مایه نزدیکی و همدلی ملت ترکیه را فراهم کرده، هر سال باشکوه‌تر از سال قبل و با مشارکت مردم از اقصی‌نقاط کشور برگزار می‌شود. رسم بر این است که حداقل 14 نفر از خانم‌های بسیار زبده و ماهر در ساخت این معجون و سه تا شش تن در تهیه و توزیع آن نقش و نظارت دارند. پس از اتمام مراحل تهیه و ساخت، حداقل 28 نفر از امامان مساجد، جهت تبرک، نیرودهی و شفابخشی آن اکسیر حیات‌بخش دست به دعا و نیایش به درگاه خدا بر داشته و سپس این معجون خمیری شکل در کاغذها و زرورق‌های رنگی و بسیار شادی پیچیده شده و از گنبدها و مناره‌های مسجد سلطان شهر مانیسا به سوی مردم انداخته می‌شود. ترک‌ها معتقدند که چشیدن حتی تکه‌ای کوچک از این معجون متبرک، باعث سلامتی، طول عمر، افزایش رزق و روزی، گشایش مشکل ناباروری و یا یافتن شغل بهتر می‌شود.














در کنار این مراسم، کارناوالی پرشکوه با آرایش و پوشش و ادوات و وسایل مخصوص آن دوران امپراطوری عثمانی به راه می‌افتد. گروه‌های مختلف موسیقی به نواختن آهنگ‌های سنتی می‌پردازند و نمایش‌های خیابانی متعددی برگزار می‌شود.











در سال 2012 میلادی، این جشنواره در زمره میراث فرهنگ معنوی سازمان یونسکو به ثبت رسید. در چند سال گذشته، گروه‌های فرهنگی و هنری برخی از کشورهای منطقه نیز در این جشنواره شرکت کرده و به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع و نمایش پوشش و فرهنگ زندگی مردمان سرزمین خود می‌پردازند. در پایان مراسم، همگی شرکت‌کنندگان برای سلامتی، سربلندی، عزت و ماندگاری ملت و کشور ترکیه دست به دعا و نیایش برمی‌دارند.











انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید