Iranian Agriculture News Agency

تمدید غیرمنتظره مجوز پخش گلایفوزیت در سطح اتحادیه اروپا

موافقت آلمان با مجوز پخش علف‌کش گلایفوزیت، مانع ائتلاف سیاسی/ اعتراض‌های شدید احزاب آلمان به تصمیم فردی وزیر کشاورزی

تصمیم فردی وزیر کشاورزی آلمان در موافقت با تمدید مجوز پخش علف‌کش گلایفوزیت به مانعی بر سر راه ائتلاف بزرگ برای تشکیل دولت بدل شده است. سوسیال دمکرات‌ها از "سلب اعتماد شدید" نسبت به دولت آنگلا مرکل سخن می‌گویند.

موافقت آلمان با مجوز پخش علف‌کش گلایفوزیت، مانع ائتلاف سیاسی/ اعتراض‌های شدید احزاب آلمان به تصمیم فردی وزیر کشاورزی



تمدید غیرمنتظره مجوز پخش گلایفوزیت در سطح اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۷ نوامبر با موافقت وزیر کشاورزی آلمان صورت گرفت، به مانعی بر سر راه مذاکرات ائتلاف بزرگ میان سوسیال دمکرات‌ها و اتحاد احزاب مسیحی بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از دویچه وله، تصمیم فردی وزیر کشاورزی آلمان در موافقت با تمدید مجوز پخش علف‌کش گلایفوزیت به مانعی بر سر راه ائتلاف بزرگ برای تشکیل دولت بدل شده است. سوسیال دمکرات‌ها از "سلب اعتماد شدید" نسبت به دولت آنگلا مرکل سخن می‌گویند.

گلایفوزیت یک سم شیمیایی برای کشتن علف‌های هرز در مزارع و باغ‌ها است. طرفداران محیط زیست گمان زیان‌بار بودن این ماده سمی برای انسان و طبیعت را دارند.

محصولات حاوی این ماده علف‌کش از جمله با نام تجاری "راندآپ" در بازار عرضه می‌شود. در ایران این ماده از طریق چین وارد می‌شود.

تمدید غیرمنتظره مجوز پخش گلایفوزیت در سطح اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۷ نوامبر با موافقت وزیر کشاورزی آلمان صورت گرفت، به مانعی بر سر راه مذاکرات ائتلاف بزرگ میان سوسیال دمکرات‌ها و اتحاد احزاب مسیحی بدل شده است.

باربارا هندریکس، وزیر کنونی محیط زیست آلمان از حزب سوسیال دمکرات با انتقاد شدید از کریستیان اشمیت، وزیر کشاورزی از حزب سوسیال مسیحی را متهم کرده که به توافق ائتلافی متعهد نمانده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

حزب سوسیال دمکرات مخالف استفاده از این ماده علف‌‌کش است، اما وزیر کشاورزی بدون توافق با وزارت محیط زیست، در کمیسیون اتحادیه اروپا رأی به تمدید مجوز پخش گلایفوزیت داده است.

وزیر کشاورزی در دفاع از رأی خود می‌گوید که «با موافقت آلمان گامی مهم در راستای حفاظت از گیاهان و جانوران برداشته شده است.» او معتقد است که حتا بدون موافقت آلمان هم تمدید مجوز پخش این ماده علف‌کش به تصویب می‌رسید.

استفاده از ماده سمی گلایفوزیت در کشاورزی مدت‌هاست که موضوع مناقشه اتحادیه اروپا بوده است. در نخستین رأی‌گیری در سطح اتحادیه اروپا که در ۹ نوامبر صورت گرفت، آلمان رأی ممتنع داده بود، زیرا وزارت محیط زیست که یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی است، مخالف تمدید مجوز گلایفوزیت بوده است.

از آنجا که در دور اول رأی‌گیری، تمدید مجوز به اکثریت لازم دست نیافته بود، روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در کمیسیون تجدیدنظر بار دیگر رأی‌گیری شد و این بار وزیر کشاورزی آلمان بدون توافق با وزیر محیط زیست رأی به تمدید مجوز داده است.


وزیر محیط زیست: آلمان باید رأی ممتنع می‌داد

باربارا هندریکس، وزیر محیط زیست، که همانند دیگر وزیران مسئولیت وزارتخانه خود را تا تشکیل دولت جدید برعهده دارد، با ناخشنودی تمام می‌گوید که دو ساعت پیش از تشکیل جلسه‌ی کمیسیون تجدیدنظر اتحادیه اروپا، با وزیر کشاورزی تماس گرفته و تأکید کرده که او همچنان مخالف تمدید مجوز گلایفوزیت است.

خانم هندریکس افزود: «طبیعی بود که آلمان می‌بایستی در جلسه کمیسیون تجدیدنظر رأی ممتنع می‌داده است.» او می‌گوید، با اینکه اشمیت، وزیر کشاورزی با ارسال اس‌ام‌اس این مخالفت را تأیید کرده است، از قرار معلوم همزمان نمایندگان وزارت کشاورزی آلمان در بروکسل دستوری مبنی بر موافقت با تمدید مجوز دریافت کرده بودند.

وزیر محیط زیست آلمان می‌گوید: «کسی که علاقه مند به اعتمادسازی با طرف گفت‌وگوی خود باشد، نمی‌تواند این چنین رفتار کند.»

اعتراض‌های شدید احزاب آلمان به تصمیم فردی وزیر کشاورزی

آندره‌آ نالس، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات در بوندستاگ آلمان از "اعتمادشکنی سنگین" در دولت آلمان سخن می‌گوید. او گفت، با توجه به تصمیم فردی وزیر کشاورزی، معلوم نیست که آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان اصولا عنان دولت را در دست دارد یا خیر.

دو حزب سبزها و دمکرات‌های آزاد نیز ناخشنودی شدید خود را از این تصمیم فردی وزیر کشاورزی بیان کرده‌اند. رئیس فراکسیون لیبرال‌ها می‌گوید که صدراعظم و رئیس دفتر او باید سریع اعلام موضع کنند که "آیا از این تصمیم مطلع بوده‌اند یا خیر و این نقض مقررات چه پیامدهایی باید داشته باشد".

رئیس فراکسیون حزب سبزها نیز از دولت مرکل خواسته است روشن کند چه کسی چه دستوری را به نمایندگان آلمان در کمیسیون مربوطه اتحادیه اروپا داده است.

نهادهای حفاظت از محیط زیست می‌گویند که ماده گلایفوزیت می‌تواند سرطان‌زا باشد. از سوی دیگر این ماده خاک مزارع و باغ‌ها را آلوده کرده و نسل بسیاری جانوران و حشرات را از میان می‌برد.

با این حال تحقیقات کارشناسی متعددی در طول سالیان گذشته در این زمینه صورت گرفته که به نتایج متفاوتی رسیده‌اند./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید