Iranian Agriculture News Agency

مصطفوی: مایلی‌کهن با پاشازده دشمنی داشت

بعد از گذشت بیش از بیست سال هشتم آذر هنوز هم برای فوتبال ایران معنا و مفهوم متفاوتی دارد.

به گزارش "ورزش سه" تیم ملی فوتبال ایران در 8 آذر 1376 در یک بازی حساس و خاطره انگیز توانست استرالیا را در ملبورن با نتیجه دو بر دو متوقف کرده و به جام جهانی 98 فرانسه برود. مسابقه ای که احتمالا هر ایرانی حداقل یک بار آن را دیده است. داریوش مصطفوی در آن زمان رئیس فدراسیون فوتبال ایران بود و قبل از بازی های پلی آف جام جهانی محمد مایلی کهن را از کار برکنار کرد و والدیر ویه رای برزیلی را به جای او آورد.

تیم ملی با اضافه شدن چند بازیکن به مصاف ژاپن رفت و در یک بازی نفس گیر و نزدیک حذف شد اما در مرحله بعد و در جدال با استرالیا توانست جواز حضور در جام جهانی را بگیرد. مصطفوی درباره آن مسابقه گفت:« متاسفانه بعضی ها از منافع ملی درک درستی ندارند. این که اگر یک رئیس فدراسیون تلاش کند که یک داور به ضرر تیمش سوت نزند را می گویند طرف رشوه داده است. دکتر چانگ( منظور چانگ مونگ مدیرسرشناس کره ای و نایب رئیس فیفا است) که مدیر بزرگترین کمپانی های تجاری و صنعتی است همیشه 5 میلیون دلار همراه داشت و به دبیران و روسای فدراسیون هدیه می داد چرا که قصد داشت در انتخابات به موفقیت برسد. به نظرم من دنیا، دنیای لابی گری است و ما هم لابی تمیز داریم و هم کثیف اما الزاما هر لابی بد نیست.»


او ادامه داد:« مگر می شود که فدراسیون با بودجه 45 میلیون تومان به جام جهانی برود. هیچ تیمی کمتر از 15،20 میلیون دلار هزینه نکرده بود اما صعود ایران به جام جهانی کار خدا بود هرچند من هم به عنوان رئیس فدراسیون تمام تلاشم را برای موفقیت تیم انجام دادم.»


داریوش مصطفوی همچنین درباره داور مسابقه و حضور ساندروپل که رابطه خوبی با او داشت گفت:« بله در انتخاب ساندروپل تاثیر داشتم چرا که می خواستند یک داور صرب را برای این بازی بگذارم. آن زمان صرب ها در یوگسلاوی مسلمانان بوسنی را می کشتند و من نمی توانستم اجازه بدهم داوری از کشوری بازی را قضاوت کند که با مسلمانان در جنگ است. »


او افزود:« مگر من رئیس فدراسیون وظیفه ای به غیر از حفظ منافع فوتبال مملکتم دارم. این که هاوالانژ را به ایران آوردم و اخطارهای 5 بازیکن دو اخطاره تیم ملی بخشیده شد، اتفاق بدی بوده است؟ استیلی، خداداد، منصوریان، باقری و سعداوی دو اخطاره بودند اما اخطارهایشان بخشیده شد و این کار کوچکی نبود.»


مصطفوی درباره اینکه چقدر در حضور برخی بازیکنان مثل پاشازاده که به تیم ملی دعوت نمی شدند در بازی برابر استرالیا نقش داشته گفت:« بله من در حضور پاشازاده نقش داشتم چرا که دیدم مایلی کهن و مربیان قبلی با این بچه دشمن هستند. چرا؟ چون روابط عمومی اش قوی نبود، چون التماس نمی کرد، می گفتند نباید در تیم باشد. من هم وقتی مایلی کهن را عوض کردم دستور دارم پاشازاده در تیم حضور داشته باشد و همه دیدند که چقدر این کار درست بود.»


رئیس فدراسیون فوتبال ایران در مورد 8 آذر 76 گفت:« جالب است بدانید که من را به عنوان رئیس فدراسیون ممنوع الخروج کردند و نگذاشتند به استرالیا بروم به این دلیل که دلشان نمی خواست این تیم به جام جهانی برود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید