Iranian Agriculture News Agency

جشنواره انتخاب قوچ برتر نژاد کردی در سقز برگزار شد

جشنواره انتخاب قوچ برتر نژاد کردی با حضور جمعی از کشاورزان و دامداران شهرستان سقز برگزار شد.

جشنواره انتخاب قوچ برتر نژاد کردی در سقز برگزار شد

جشنواره انتخاب قوچ برتر نژاد کردی با حضور جمعی از کشاورزان و دامداران شهرستان سقز برگزار شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در این جشنواره که در سالن سابق جهاد کشاورزی سقز برگزار شد، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان گفت: شناساندن گوسفند کردی به‌عنوان اکوتیپ برتر منطقه از اهداف جشنواره بوده است.

محمدنافع علایی‌نیا، معرفی برترین‌های قوچ‌های اصیل گوسفند کردی، ترویج روش‌های علمی و کاربردی درباره اصلاح نژاد و جلوگیری از آمیخته‌گری بدون برنامه با نژادهای مختلف را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

وی ایجاد بستر لازم به‌منظور پذیرش نوآوری در میان دامداران برای اعمال روش‌ها و مهارت‌های صحیح علمی دامپروری در سطح منطقه و ایجاد زمینه لازم به‌منظور تبادل اطلاعات و تجربیات بین تولیدکنندگان و مسئولان را از دیگر اهداف جشنواره عنوان کرد.

خالد جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز اظهار کرد: یک میلیون و 330 هزار رأس گوسفند قوچ برتر نژاد کردی در کردستان وجود دارد که شهرستان سقز به‌دلیل مراتع مناسب، از قطب‌های اصلی این نوع گوسفند است.

همچنین علی‌اکبر ورمقانی، فرماندار سقز با اشاره به اینکه کشاورزی، زیربنایی‌ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه کشاورزی باعث شناسایی و معرفی ظرفیت‌های این حوزه می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورزی مردمی‌ترین بخش اقتصادی است و مستعد پیشرفت و شکوفایی بیش از پیش است.

ورمقانی ادامه داد: توجه به اقتصاد روستاها باعث تثبیت شغل، کمک به افزایش تولید، کاهش مهاجرت و افزایش مهاجرت معکوس از شهر به روستا خواهد شد.

کارشناسان در این جشنواره بر تشریح مزایای نگهداری و پرورش این نژاد برای جلوگیری از نفوذ سایر نژادهایی که شرایط لازم را با وضع منطقه ندارند و در بلندمدت می‌تواند موجبات آفت دامپروری را فراهم کنند تأکید کردند.

گوسفند نژاد کردی جزو آن دسته از نژادهایی است که به‌عنوان یک دام چندمنظوره مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوای منطقه پرورش آن از دیرباز بیشترین میزان اشتغال بهره‌برداران روستاهای سطح استان را به خود اختصاص داده است.

دست و پای کشیده و قدرت بالا، افزایش وزن زیاد و مصرف غذای کمتر، مقاوم در برابر بیماری‌ها و سرما و گرما، قدرت تولید مثل بالا و بازده مناسب لاشه، سازگاری با آب و هوای سرد و نیمه‌خشک و مقاوم نسبت به شرایط محیطی، صرفه اقتصادی و کمک به ایجاد اشتغال مولد در روستاها از ویژگی‌های گوسفند نژاد کردی است.
این نوع نژاد گوسفند دارای چهار دسته " په ر"، سور په ر یا چه رمگ سوور، چار و که ژال یا عینه کی است.

شهرستان سقز دارای 294 هزار دام سبک و 46 هزار دام سنگین است که سالانه 34 هزار و 587 تن شیر و چهارهزار و 300 تن گوشت تولید می‌شود.

این جشنواره در دو رده سنی و دو تیپ دشت و کوهستان برگزار شد و در پایان از بین 55 قوچ شرکت‌کننده به صاحبان شش قوچ برتر جوایزی اهدا شد.

سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید