Iranian Agriculture News Agency

ایانا به مناسبت سفر هیأت تجاری ایران به اتریش منتشر می‌کند؛

نگاهی به توانمندی‌ها و نیازهای بازار کشاورزی و صنایع غذایی اتریش/ روند افزایشی خرید انواع آجیل و میوه‌های خشک/ تمایل رو به ازدیاد مصرف‌کنندگان به شیوه زندگی سالم و غذاهای کم‌کالری/ رشد بازار محصولات ارگانیک

هیأت ایرانی در راستای مناسبات اقتصادی اواخر هفته جاری عازم اتریش شده‌اند. در حالی که سفر رؤسای اتاق‌های سراسر کشورمان به اتریش که جمعی از فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کشورمان نیز شامل آن می‌شود، می‌تواند در نوع خود رویدادی مهم و قابل توجه در توسعه روابط اقتصادی دو کشور به‌شمار رود. در گزارش زیر خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نگاهی انداخته به پتانسیل‌ها و نیازهای بازار کشاورزی و مواد غذایی اتریش.

نگاهی به توانمندی‌ها و نیازهای بازار کشاورزی و صنایع غذایی اتریش/ روند افزایشی خرید انواع آجیل و میوه‌های خشک/ تمایل رو به ازدیاد مصرف‌کنندگان به شیوه زندگی سالم و غذاهای کم‌کالری/ رشد بازار محصولات ارگانیک


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - ترجمه: فرحناز سپهری

هیأت ایرانی در راستای مناسبات اقتصادی اواخر هفته جاری عازم اتریش شده اند. در حالی که سفر روسای اتاق‌های سراسر کشورمان به اتریش که جنعی از فعالان حوزه صنایع غذایی نیز مشمول آن می شود، می تواند در نوع خود رویدادی مهم و قابل توجه در روابط اقتصادی دو کشور به شمار رود. در همین راستا و برای آشنایی بیشتر، خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نگاهی انداخته به پتانسیل ها و نیازهای بازار کشاورزی و مواد غذایی اتریش که می تواند در ارزیابی های فعالان اقتصادی کشورمان که به همین مناسبت جویای گشایش روابط تجاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی هستند، راه گشا باشد :

بررسی اجمالی

در سال 2015، واردات کل بخش کشاورزی، آبزیان و جنگلداری اتریش 14.9 میلیارد دلار آمریکا و صادرات آن 15.4 میلیارد دلار امریکا بود. در مجموع 85 درصد از کل محصولات کشاورزی از اتحادیه اروپا وارد و در عین حال 75 درصد کالاهای صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل داده شد. این در حالی است که می توان از آلمان و ایتالیا به عنوان مهم ترین معامله گران تجاری اتریش، نام برد. منبع: اداره آمار اتریش / اطلس تجارت جهانی (1 )

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از سایت " Export.gov" ، از سوی دیگر، هزینه مصرف مواد غذایی و نوشیدنی مصرف کنندگان اتریشی در سال های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است. به طوری که رشد هزینه مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی بین سال های 2011 تا 2015 در حدود 7.9 درصد برآورد شده است .

همچنین با توجه به اقتصاد نسبتا ضعیف، مصرف کنندگان تمایل دارند به سمت مخارج غیر ضروری و محصولات با قیمت پایین تر روی بیاورند. این درحالی است که پیش بینی می شود هزینه مصرف اتریشی ها برای مواد غذایی و نوشیدنی ها (غیر الکلی و مشروبات الکلی از جمله دخانیات) در سال 2015 به میزان 3،112 دلار امریکا به ازای هر فرد، یعنی 13.3 درصد کل هزینه مصرف کننده باشد. از سویی سهم هزینه های مواد غذایی و آشامیدنی نسبتا پایدار است. منبع : Euromonitor (2)

لازم به یادآوری است که بر اساس نظرسنجی های انجام شده، مصرف کنندگان اتریشی معمولا ترجیح می دهند غذاهای با کیفیت بالا، منطقه ای و پایدار استفاده کنند؛ با این حال، زمانی که الگوهای واقعی خرید پیش می آید، قیمت، برای بیشتر افراد عامل اصلی خرید محسوب می شود. جمعیت رو به رشد از جمله افزایش شمار پناهجویانی که به دنبال پناهندگی و درآمد بالاتر هستند، انتظار می رود که مصرف افراد بیشتر از سال های گذشته باشد. برای رویدادهای خاص، اکثر مردم، حتی افرادی که دارای کمترین درآمد هستند، تمایل دارند که برای محصولات "منحصر به فرد" بیشتر هزینه کنند. علاوه بر این، بخش های با درآمد بالا و بازارهای پرطرفدار (که به طور مرتب غذاهای با قیمت بالا را خریداری می کنند) در حال رشد هستند .

این درحالی است که رژیم سنتی اتریش بر اساس گوشت خوک، آرد گندم و سبزیجات استوار است و محصولاتی همچون کیک و نان ها بخش مهمی از رژیم غذایی آن ها را تشکیل می دهد. غذاهای اتریشی می توانند بسیار غنی باشند، به طوری که تمایل مصرف کنندگان به شیوه زندگی سالم و غذاهای کم کالری رو به افزایش است .

باید به این نکته اشاره کرد، محصولات بیوتکنولوژی (تراریخته، دستکاری شده ژنتیکی یا GMOs) از تصویر منفی در میان مردم اتریش برخوردار است و این محصولات در فروشگاه های خرده فروشی اتریش یافت نمی شود. درحالی که برخلاف محصولات زراعی و محصولات غذایی تراریخته، بازار محصولات کشاورزی ارگانیک و منطقه ای به طور مداوم در حال رشد است، به طوری که هزینه مصرف کنندگان اتریشی بر روی مواد غذایی ارگانیک به طور پیوسته افزایش می یابد، درحالی که در سال 2015، حدود 8 درصد از تمام خرید مواد غذایی تازه ( به جز محصولات نان و کیک) در اتریش، ارگانیک بود. از سویی، اتریش دارای رتبه هفتم جهان در هزینه سرانه برای خرید محصولات ارگانیک است. منبع: انجمن بازاریابی امریکا (3) FIBL (4)

همچنین مصرف کنندگان اتریشی تحت تاثیر دولت و سازمان های غیر دولتی اتریش، نسبت به مسائل زیست محیطی آگاهی دارند. در حالی که بازار رو به رشد برای تولید محصولات تولیدی "پایدار" وجود دارد. در واکنش به این روند، زنجیره های خرده فروشی مواد غذایی برچسب های خصوصی ایجاد کرده اند که گواهینامۀ غذایی "پایدار" را تأمین می کنند. علاوه بر این، یک روند قوی برای خرید محصولات تولید شده منطقه ای وجود دارد .

میوه خشک (خشکبار) و مغزها

تقاضای مصرف کنندگان اتریشی برای غذاهای سالم/ طبیعی روبه افزایش است. این درحالی است که واردات آجیل و میوه های خشک در اتریش روند مداوم رو به رشد را نشان می دهد. این محصولات اغلب در بخش فرآوری مواد غذایی و به عنوان مواد تشکیل دهنده شیرینی و غلات صبحانه استفاده می شود. همچنین میوه های خشک و آجیل به عنوان یک میان وعده نیز مورد استفاده قرار می گیرند. تولید میوه های خشک و آجیل اتریش بسیار محدود به محصولات محلی مانند سیب، گلابی و گردو است. از سویی، تقاضا برای محصولات میوه های خشک و آجیل ارگانیک / پایدار رو به افزایش است .

در سال 2015، واردات میوه های خشک و آجیل از ایالات متحده به ارزش 22.4 میلیون دلار امریکا بود. از سوی دیگر، سهم بزرگی از مصرف غلات، میوه های مخلوط شده اتریش از آلمان به دست می آید جایی که این مواد پردازش (فرآوری) و بسته بندی شده و سپس به اتریش صادر می شود و آلمان و ترکیه بزرگ ترین تامین کنندگان این گونه محصولات برای اتریش به شمار می روند .

پس از آلمان، ایتالیا و ترکیه، ایالات متحده مهم ترین تامین کنندگان آجیل به اتریش هستند. در این میان بادام مهم ترین محصول این دسته کالاها و ایالات متحده تامین کننده اصلی بادام به اتریش است. محصولات دیگر با پتانسیل فروش خوب عبارتند از گردو، پسته، گردوی آمریکایی، فندق، کشمش، آلو، زردآلو و کرنبری (5 ).

گوشت گاو

گرچه اتریش صادر کننده گوشت گاو است، اما تقاضا برای بخش گوشت گاو بدون هورمون (6) و با کیفیت بالا وجود دارد، به طوری که از 2010 تا 2015 واردات گوشت گاو از ایالات متحده تقریبا چهار برابر افزایش یافته است .

در سال 2015، ارزش واردات گوشت گاو اتریش از ایالات متحده امریکا به 6.8 میلیون دلار امریکا رسید. این درحالی است که گوشت گاو از گاوهای تحت درمان با هورمون از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مجوز ورود به بازار اتریش را ندارند .

ماهی و غذاهای دریایی

بازار اتریش با وجود دارابودن فرصت ها در مقیاس کوچک، اما موقعیت پر سودی را برای بخش ماهی و غذاهای دریایی ارائه می دهد. مصرف ماهی در اتریش در حال افزایش است، چرا که مصرف کنندگان غذاهای دریایی را با یک رژیم غذایی مدرن سالم در ارتباط می دانند. تولید محلی ماهی، محدود به ماهی های آب شیرین مانند ماهی قزل آلا و کپور است. درحالی که تولید ماهی اتریش فقط حدود 5 درصد از مصرف ماهی اتریش را شامل می شود. از آنجایی که اتریش یک کشور محصور در خشکی است، بنابراین تمام ماهیان دریایی، صدف و سخت پوستان (مانند میگو و خرچنگ) را باید وارد کند و تامین کنندگان عمده آن آلمان، هلند، ایتالیا و دانمارک هستند .

همچنین مصرف غذاهای دریایی در حال افزایش است. دلیل روند رو به رشد آن نیز، افزایش سطح زندگی، افزایش آگاهی در زمینه سلامتی و تعداد روزافزون رستوران های غذاهای دریایی است. به طوری که مصرف سرانه ماهی اتریشی ها از 6 کیلوگرم در سال 2003 به حدود 8 کیلوگرم در سال 2014 افزایش یافت .

به طوری که در سال 2015، ارزش واردات ماهی و غذاهای دریایی اتریش از ایالات متحده آمریکا به 1.6 میلیون دلار امریکا رسید. در عین حال عمده محصولات دریایی غذای امریکا از طریق آلمان وارد اتریش می شود. در این میان بهترین فرصت برای صادرات ماهی و غذاهای دریایی ایالات متحده عبارتند از: ماهی سالمون، خرچنگ، میگو، خاویار، گربه ماهی و گوش ماهی .

فرصت ها

اگر چه غذاها و نوشیدنی ها از اتریش، آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا، قفسه های خرده فروشی اتریش را تحت کنترل خود دارند، اما فرصت های خوبی برای محصولات کشورهای صادر کننده نیز وجود دارد، برای نمونه مواد غذایی و نوشیدنی مورد نظر مشتریان در این کشور، مهم ترین واردات کشاورزی بوده که عمدتا از ایالات متحده آمریکا تامین شده است. در سال 2015، بخش مصرف کنندگان، 65.8 میلیون دلار امریکا و 55 درصد از کل واردات کشاورزی، ماهی و جنگلداری از ایالات متحده را به خود اختصاص داد. (منبع: اطلس تجارت جهانی )

فرصت های بازار برای محصولات ایالات متحده شامل آجیل، میوه های خشک / میوه های فرآوری شده، غذاهای حیوانات خانگی، آب میوه ها، میان وعده ها، مواد غذایی دریایی، گوشت گاو با کیفیت بالا بدون هورمون یوده است. این درحالی است که محصولاتی که به عنوان "پایدار" یا ارگانیک به بازار عرضه می شوند، اغلب دارای مزیت رقابتی هستند .

پی نوشت :

1- Global Trade Atlas: در زمینه گردآوری داده های تجاری بین المللی فعالیت می کند و دولت ها و شرکت ها در سراسر جهان به (GTA مراجعه می کنند . GTA بر پایه 20 سال اطلاعات تاریخی، جامع ترین پایگاه داده آمار تجارت جهانی به شمار می رود .

2- Euromonitor International : پیشگام مستقل در جهان در زمینه تحقیقات استراتژیک بازار است و در لندن قرار دارد .

3- American Marketing Association: AMA Marketing

4- موسسه تحقیقات کشاورزی ارگانیک، یکی از بزرگ ترین مراکز اطلاعات و تحقیقات ارگانیک جهان است. مؤسسه تحقیقات کشاورزی ارگانیک دارای شعبه در سوئیس، آلمان و اتریش است .

5- این میوه‌ها خوراکی و ترش هستند. کرنبری‌ها در امریکا و کانادا به شکل تجاری کشت می‌شوند، میوه‌هایشان به صورت تازه مصرف می‌شوند یا از آن ها برای تهیه آب‌میوه، سس، مربا، و خشکبار (کرنبری خشک) استفاده می‌شود .

6- hormone-free beef (HQB)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید