کد خبر: ۵۰۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶- ۱۷:۲۶
استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد
استاد دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری20 سال سابقه فعالیت خود در حوزه بهبود کیفیت هوا، گفت: با وجود آن که در حال حاضر در حوزه مقابله با آلودگی هوا، قوانین و آئین نامه ها و برنامه های خوب و جامعی وجود دارد، اما نادیده گرفتن علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی و غفلت از این حوزه ها، نقص برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.


استاد دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری20 سال سابقه فعالیت خود در حوزه بهبود کیفیت هوا، گفت: با وجود آن که در حال حاضر در حوزه مقابله با آلودگی هوا، قوانین و آئین نامه ها و برنامه های خوب و جامعی وجود دارد، اما نادیده گرفتن علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی و غفلت از این حوزه ها، نقص برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

به گزارش ایانا از محیط زیست، یوسف رشیدی استاد دانشگاه در دومین روز نشست توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به دو پروژه مشترک اجرا شده با سوئد و ژاپن برای سنجش وضعیت آلایندگی و کاهش آلایندگی ناشی از خودروها مربوط به بیست سال قبل، گفت: تقریبا سه سال پس از آن پژوهش ها، برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران تدوین شد.

رشیدی ادامه داد: در گام نخست این برنامه و در سال 2000، اقداماتی برای استانداردسازی در حوزه های مرتبط صورت گرفت و به طور نمونه موفق به حذف سرب از سوخت شدیم.

وی افزود: پس از آن در سال 2014 و به منظور افزایش کیفیت اجرای طرح های بهبود کیفیت هوا، مطالعه ای در خصوص ویژگی و منبع و منشاء ذرات آلاینده انجام دادیم و برنامه های جدیدی در این حوزه تدوین کردیم.

معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست به برخی از چالش های برنامه های مقابله با آلودگی هوا هم اشاره کرد و گفت: عدم رعایت استانداردهای تعیین شده یا عدم پایبندی به نصب  DPF(فیلتر جاذب ذرات معلق) از سوی خودروسازان نمونه ای از همین چالش ها است.

این استاد دانشگاه اشاره ای هم به پیشرفت ها و دستاوردهای اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا داشت و افزود: کاهش گوگرد موجود در گازوئیل از 7 هزار  ppm به 50 ppm از جمله دستاوردهای خوب اجرای برنامه های مقابله با آلودگی هوا است.

رشیدی ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز بر سیستم حمل و نقل به منظور کاهش آلودگی هوا در تهران و بسیاری از کلانشهرها و شهرهای کشور، تصریح کرد: کاهش سفرهای درون شهری از طریق توسعه دولت الکترونیک، بهبود زیرساخت ها و توسعه حمل و نقل عمومی، الزام به نصب DPF (فیلتر جاذب ذرات معلق) در خودروها، اجرای ضوابط سختگیرانه برای تردد خودروهای فرسوده و برنامه ریزی جدی و دقیق برای خروج و اسقاط خودروهای فرسوده از چرخه تردد، ارتقاء کیفیت سوخت، اجرای استانداردهای سختگیرانه برای خودروهای تولیدی و وارداتی برخی از برنامه های ضروری در این حوزه است.

وی با یادآوری این موضوع که امروز آلودگی صوتی نیز همچون آلودگی هوا فراگیر و وسیع شده است، خاطرنشان کرد: تنها با تدوین و تصویب قوانین و برنامه ها نمی توان با آلودگی مقابله کرد.

رشیدی گفت: با وجود آنکه در حال حاضر در حوزه مقابله با آلودگی هوا، قوانین و آئین نامه ها و برنامه های خوب و جامعی وجود دارد اما نادیده گرفتن علوم اجتماعی و مسائل فرهنگی و غفلت از این حوزه ها، نقص برنامه های مقابله با آلودگی هوا است و برای برداشتن گام عملی با استفاده از قوانین، باید از دانش متخصصان حوزه های اجتماعی و فرهنگی بهره بگیریم.

 نشست شش روزه توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از  سه شنبه 30 آبان ماه در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرده و تا یکشنبه 5 آذرماه ادامه می یابد.
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
عناوین مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: