Iranian Agriculture News Agency

ابلاغ وام اشتغال روستائیان تا دهم آذر به بانک‌ها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری درباره تسهیلات روستاییان گفت: وام اشتغال روستائیان از طریق بانک‌های عامل کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، 23 آبان ماه بود که سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح تسهیلات ارزان‌قیمت به اشتغال روستایی گفت: از هفته آینده پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل آغاز می‌شود، در این باره طرح یک‌هزار تعاونی در هزار روستا را ارائه کرده‌ایم.

اعتبارات لازم برای اجرای طرح روستا تعاون بخشی از اعتبارات تسهیلات اشتغالی بود. در 22 آبان ماه نیز هیأت دولت آیین‌نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی را ابلاغ کرد.

در آن ابلاغیه مؤسسه عامل بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق های کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اعلام شد. همچنین دستگاه بخشی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور عشایر ایران و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تعیین شدند.

دامنه شمول این آیین‌نامه شامل فعالیت‌های اقتصادی بخش غیردولتی با اولویت رسته‌های اقتصادی پراشتغال در مناطق هدف اجرای طرح، اعم از ایجادی، تکمیلی و توسعه شامل موارد زیر است:

الف ــ کشاورزی شامل زارعت، دام و طیور، باغداری، شیلات، گلخانه، گیاهان دارویی، خدمات تجاری، خدمات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، خدمات ماشینی کردن (مکانیزاسیون) کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و منابع طبیعی شامل جنگلکاری، پرورش نهال و غیره.

ب ــ معادن کوچک شامل کلیه معادن به‌جز معادن بزرگی که در جدول موضوع بند (ب) ماده (2) آیین‌نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیت ها و بنگاه‌های اقتصادی با هریک از سه گروه اقتصادی مصرح در ماده (2) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های اصل چهل و چهارم قانون اساسی موضوع تصویب نامه شماره 115320 بابت 43181ک مورخ 1388.6.7 مشخص شده‌اند.

پ ــ فعالیتهای خدماتی شامل خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اصناف، آموزش، گردشگری، ورزشی، فرهنگی و هنری، حمل‌ونقل، انبارداری، بیمه‌ای، بهداشتی و درمانی، بازیافت و انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره.

ت ــ صنایع دستی و فعالیت های فرش دستباف و کلیه فعالیت های مربوط به آن و سایر صنایع دستی.

ث ــ تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت.

تبصره ــ شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فعالیت های موضوع این ماده فعالیت می‌کنند نیز مشمول استفاده از مزایای این آیین‌نامه هستند.

اما امروز سید ابوالفضل رضوی درباره این وام بیان کرده است: طرح دو فوریتی مجلس برای استفاده از اعتبارات یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی با نرخ سود صفر درصد به‌همراه آورده بانک‌ها با نرخ 18 درصد به ارائه تسهیلات با معدل 9 درصد است.

وی ادامه داد: ارائه این تسهیلات با نرخ سود 6 درصد برای روستائیان غیرمرزی و با نرخ سود 4 درصد برای روستائیان مرزی است.

وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی این تسهیلات تصویب شده، گفت: باید سهم استان‌ها براساس معکوس درآمد خانوار، جمعیت خانوار و نرخ بیکاری هر استان مشخص شود.

معاون توسعه روستایی افزود: براساس تحقیقات و در نظر گرفتن موارد ذکرشده استان سیستان و بلوچستان بیشترین دریافت تسهیلات و استان قم به‌دلیل دارا بودن کمترین جمعیت روستایی میزان کمتری از این تسهیلات را دریافت می‌کند.

رضوی ادامه داد: وام های تعلق‌گرفته به بخش کشاورزی 45 درصد، صنایع و معادن 10 درصد، بخش گردشگری 10 درصد، فناوری 15 درصد، صنایع دستی 10 درصد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی 10 درصد می‌باشد.

وی گفت: در شهرهای زیر 10 هزار نفر سرمایه در گردش 10 درصد خواهد بود.

رضوی با بیان اینکه این طرح در دهه اول آذرماه اجرایی می‌شود و به همه استان‌ها دستورالعمل لازم ارائه می‌شود افزود: متأسفانه زلزله زمان جلسات ما را جابه‌جا کرد و ما در هفته آینده سه‌شنبه دستورالعمل را نهایی می‌کنیم.

وی درخصوص وثائقی که برای ارائه این وام‌ها دریافت می‌شود، گفت: وثائق را آسان می‌گیریم و این وثائق شامل خود محل طرح، سند مسکونی یا ملکی روستائیان و یا صندوق‌های ضمانت است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری افزود: میزان وامی که به هر نفر ارائه می‌شود مقدار ثابتی نیست و این وام به‌میزان اشتغال پایدار و نوع طرح از صد میلیون تومان تا دو میلیارد تومان است.

تسهیلات روستائیان یک سال تنفس دارد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: تسهیلاتی که به روستائیان و عشایر با نرخ سود 6 و 4 درصد ارائه می‌شود تا یک سال تنفس دارد و تا دو سال بازگشت ندارد.

ابوالفضل رضوی در جمع خبرنگاران و نمایندگان شهرهای مختلف افزود: نبود درآمد به‌اندازه کافی (40 درصد درآمد خانوار شهری)، نبود شغل برای جوانان تحصیل‌کرده روستایی، تبعیض در ارائه خدمات به روستائیان، نبودن وثائق مورد نیاز وام‌های بانکی از طرف روستائیان از مهم‌ترین مشکلات روستائیان بود.

وی ادامه داد: این مشکلات سبب می‌شد تا جوانان تحصیل‌کرده روستایی به شهرها مهاجرت کنند. ​ارائه تسهیلات با کارمزد پایین برای ایجاد انگیزه و اشتغال در روستائیان بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها مانند خراسان رضوی 20 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، افزود: قبل از این دستورالعمل برای ارائه وام به روستائیان با کمک بنیاد مستضعفان وام با کارمزد 8 درصد نیز می‌دادیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در آیین‌نامه اجرایی دستورالعمل ارائه تسهیلات با کارمزد پایین سه شاخص مورد توجه بود که نسبت معکوس درآمد خانوار روستایی، تعداد جمعیت روستایی و نرخ بیکاری روستایی مورد توجه بود.

رضوی افزود: در تقسیم استانی برای ارائه تسهیلات به استان سیستان و بلوچستان بیشترین میزان تسهیلات و به استان قم به‌دلیل داشتن جمعیت کمتر روستایی کمترین میزان تسهیلات تعلق گرفته است.
وی گفت: قبل از دهم آذر دستورالعمل اجرایی را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم.

رضوی افزود : هر طرحی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شود باید 4 امضا از مدیرکل تعاون روستایی، رئیس برنامه و بودجه شهرستان، مدیرکل روستایی استان و دستگاه مربوطه را که موافقت خود را اعلام کرده‌اند به‌همراه داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و صندوق کشاورزی بانک‌ها صندوق‌های عامل اجراکننده این طرح هستند. فقط روستایی‌ها و عشایری‌ها باید از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه این وام‌ها یک سال تنفس دارد، افزود: سقف اعتبارات از طریق این طرح 2 میلیارد تومان و کف آن 300 میلیون تومان تعیین شده است که البته با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود قابل تغییر است.
رضوی گفت: شرکت‌های تعاونی و سهامی خاص در اولویت قرار دارد. برای تک تک دهستان‌ها به توافق رسیدیم تا یک ناحیه صنعتی ایجاد کنیم.

رضوی گفت: زلزله امسال نشان داد مرکز خدماتی برای دهستان‌ها از واجبات است چون ایران در کمربند زلزله قرار دارد.

تسهیلات زلزله‌زدگان هفته آینده اعلام می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش درخصوص ارائه تمهیدات ویژه مناطق زلزله‌زده افزود: اطلاعات مربوط به مناطق زلزله‌زده در هفته آینده از سوی آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید