Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی: تسهیلات کشاورزی باید قرض‌الحسنه باشد/ ایجاد سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی تغییر کاربری محسوب نمی‌شود/ پیگیری راه‌اندازی کارخانه‌های قند در مناطق گرمسیری با توجه به توسعه کشت پاییزه

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تسهیلات بخش کشاورزی باید با نرخ سود پایین و در حد قرض‌الحسنه باشد و دولت هم بر اجرایی شدن این امر اصرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی: تسهیلات کشاورزی باید قرض‌الحسنه باشد/ ایجاد سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی تغییر کاربری محسوب نمی‌شود/ پیگیری راه‌اندازی کارخانه‌های قند در مناطق گرمسیری با توجه به توسعه کشت پاییزه


وزیر جهاد کشاورزی گفت: تسهیلات بخش کشاورزی باید با نرخ سود پایین و در حد قرض الحسنه باشد و دولت هم بر اجرایی شدن این امر اصرار دارد.

به گزارش ایانا، محمود حجتی امروز سه شنبه در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز اظهار کرد: بخش کشاورزی به دلیل ماهیت و رقابتی که با سایر بخش ها دارد باید تسهیلات ارزان قیمت مصرف کند و ما هم پیگیر تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه ای به تولید کنندگان هستیم.

وی افزود: مشکلات بانکی و مالی تاکنون مانع از تحقق این امر شده است.

وزیر جهاد کشاورزی حمایت و سرمایه‌گذاری دولت یازدهم در حوزه کشاورزی به ویژه شبکه های آب و خاک را در طول تاریخ کشاورزی ایران بی سابقه خواند و خاطرنشان کرد: ظرف چهار سال اخیر ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به حوزه مکانیزاسیون اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه امسال جدا از ردیف بودجه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی، نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار فقط برای سیستم های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است، بر ادامه تخصیص این تسهیلات در سایر زمینه ها مانند مکانیزاسیون و سیستم کشت تاکید کرد.

حجتی با اشاره به این که رقم ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار با نرخ سود کم ظرفیت جدیدی برای توسعه مناطق روستایی و عشایری است گفت: حدود ۴۵ درصد این اعتبار به فعالیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه روستا و عشایر اختصاص یافته است.

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه شبکه های آبیاری اذعان داشت: طی چهار سال اخیر در مناطق مرزی به منظور بهره وری آب، ۲۲۷ هزار هکتار توسعه شبکه های نوین آبیاری صورت گرفته که ۹۸ درصد آن مربوط به سیستم های نوین آبیاری می باشد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آب و خاک خوزستان و ایلام نیز حدود ۲۸۰ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسید و در طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله سیستان نیز تا پایان امسال ۲۰ هزار هکتار عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: امسال در سطح ۹۰ هزار هکتار سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار در مزارع توسط کشاورزان اجرا شده و ۱۵۰ هزار هکتار دیگر هم در دست اجرا است.

حجتی اظهار کرد: این در حالی است که در دوره های پنج ساله قبل متوسط عملکرد سیستم های نوین آبیاری ۲۰ هزار هکتار تا۵۰‌‌ هزار هکتار بود.

وی درباره حل مشکل کاهش آب سفره های زیر زمینی در دشت های کشور تصریح کرد: نوشتن یک نسخه واحد برای ۶۱۰ دشت کشور، راه حل مشکل آب های زیر زمینی نیست و هر دشت با توجه به ویژگی ها و میزان برداشت آب نسخه خودش را می خواهد.

این مقام مسئول افزود: هر نسخه برای دشت های کشور باید با کمک بهره برداران مناطق صورت گیرد و در این صورت ملزم به اجرای آن خواهند شد.

وی با اذعان به اینکه با کمک علم، دانش، فناوری و تکنولوژی های نوین و اشتراک منافع می توان آب محدود را درست مصرف کرد، گفت: هر چند تقاضا برای تولید مواد غذایی افزایش پیدا کرده، اما اثر بخشی تکنولوژی و دانش، بیشتر از تقاضا است و آب را هم می‌توان بهینه مصرف کرد.

حجتی سیر تعادل بخشی آب سفره های زیر زمینی در دشت ها تاکید ورزید و اذعان داشت: راه حل این مسئله، بهره گیری از علم و فناوری است.

وی استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه گلخانه ها و تغییر فصل کشت را از دیگر اقدام های بخش کشاورزی به منظور صرفه جویی در آب عنوان کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که استقبال کشاورزان از بذور اصلاح شده خوب بوده است، گفت: در گذشته یکی از مشکلات ما بذر سیب‌زمینی بوده، اما امروز این مسئله حل شده و در مورد بذر گواهی شده گندم نیز تولید آن به دو برابر سال ۹۲ رسیده که نشانه پیشرفت است.

وی انتقال بخشی از تولید سبزی و صیفی از فضای گلخانه‌ای را از دیگر حرکت ها و سیاست ها به منظور صرفه جویی در مصرف آب دانست.

حجتی با اذعان به اینکه در راستای صرفه جویی آب کشت بهاره محصولاتی مانند چغندرقند به کشت پائیزه منتقل شده است، اعلام کرد: ظرف چند سال اخیر سطح کشت چغندر بهاره از ۲۲۷ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بعد از تولید مشکلات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: ما به دنبال راه اندازی کارخانه های قند در مناطق گرمسیری با توجه به توسعه کشت پائیزه چغندر هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با طرح این پرسش که چرا چغندرکاران و یا دامداران خودشان کارخانه قند و یا فرآوری شیر ندارند، تصریح کرد: با ایجاد صنایع غذایی، سردخانه ها، بسته‌بندی و سایر خدمات، کشاورزان می توانند ارزش افزوده را در محیط روستا نصیب خود کنند.

وی تصریح کرد: ایجاد سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی تغییر کاربری محسوب نمی شود و ما تسهیلات و موافقت اصولی آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم و اگر کارکنان وزارتخانه در انجام این وظایف کوتاهی کند با آن برخورد می کنیم.

حجتی بر رفع مشکلات پس از تولید و رساندن محصولات به بازارهای داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: کشاورزان ما نباید نگران محصولات خود باشند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید