Iranian Agriculture News Agency

قامت شکسته روستا



شهروند| کشاورزی کرمانشاه متحمل خسارت ٨٠٠‌میلیارد تومانی شده است. زلزله یکشنبه‌شب هفته گذشته آن‌گونه که دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی برآورده کرده، خسارت سنگینی را به کشاورزی استان کرمانشاه وارد کرده است. این میزان خسارت تا این‌جای کار در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و ١٩٦٠ روستا در مناطق آسیب‌دیده، برآورد شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس هم در گفت‌وگو با «شهروند» عنوان می‌کند که با توجه به بضاعت کم روستاییان و کشاورزان، باید برای جبران خسارت‌های وارده برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود و با توجه به این‌که مناطق زلزله‌زده در کشت پاییزه قرار دارند، باید هرچه سریع‌تر جبران خسارت انجام شود تا کشاورزان و روستاییان با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه نشوند.
اما بخشی از خسارات زلزله کرمانشاه هم مربوط به دامداری‌هاست. پیش‌بینی مسئولان دامپزشکی کرمانشاه این است که ٣٠‌درصد از دام‌های مناطق زلزله‌زده تلف شده است. البته در شرایطی که حدود ٤‌هزار خانوار عشایری در مناطق غربی استان کرمانشاه یعنی مناطق زلزله‌زده اسکان دارند و بیشترین خسارت را هم شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی متحمل شده‌اند که ٥٠‌میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت‌های وارده به عشایر استان اختصاص یافته است.
هرچند که در روزهای اخیر خبرهایی در مورد کمبود دامپزشک در مناطق زلزله‌زده در فضای مجازی منتشر شد، اما آن‌گونه که داریوش جهان‌پیما، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی به «شهروند» توضیح می‌دهد کمبود دامپزشک در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و هنوز عملیات دفن لاشه‌ها و واکسیناسیون دام‌ها و ضدعفونی جایگاه‌ها ادامه دارد.
مسئولان می‌گویند ٥٥ گروه دامپزشکی برای انجام عملیات ضدعفونی، درمان و نظارت بر تدفین بهداشتی دام‌های تلف شده از سایر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اعزام شده‌اند و ٣٠ دستگاه بیل مکانیکی و سایر ادوات هم برای تدفین دام، پیگیری تأمین علوفه و کمک به ساخت جایگاه موقت دام به مناطق زلزله شده ارسال شده است.
به گفته خسرو شهبازی، در بحث دفن تلفات دام ١٤ اکیپ دامپزشکی از شهرستان‌ها در مناطق زلزله‌زده، کار بیرون کشیدن تلفات و دفن بهداشتی آن را انجام می‌دهند. این درحالی است که در ٥٠٠ روستای استان کرمانشاه دام‌ها بر اثر زلزله تلف شده‌اند که براساس برآورد اولیه این تلفات شامل ١٩٧‌هزار رأس دام سبک و ٣٨٠٠ رأس دام سنگین است.
٥ پیشنهاد وزارت کشاورزی
برای مناطق زلزله‌زده
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی تاکنون نزدیک به ٧‌هزار و ٩٥٠‌میلیارد ریال معادل ٧٩٥‌میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان کرمانشاه برآورد شده است.
براساس بررسی‌های میدانی توسط بخش کشاورزی و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمانشاه، ٤٠‌درصد این خسارت‌ها مربوط به تاسیسات، ساختمان‌ها و اماکن دامی، انبارهای علوفه، صنایع تبدیلی و تکمیلی و تأسیسات پرورش ماهی است. ٤٠‌درصد دیگر هم به تأسیسات و منابع آبی مانند ایستگاه پمپاژ آب، سیستم‌های آبیاری، چاه و خطوط انتقال آب و استخرهای ذخیره آب و ٢٠‌درصد نیز به تلفات دام سبک و سنگین ماهی، طیور و زنبورعسل مربوط می‌شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی می‌گوید پیشنهادهای ارایه شده وزارت جهاد کشاورزی به دولت برای جبران خسارت و احیای کشاورزی در مناطق زلزله‌زده شامل تأمین ٤‌هزار ‌میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای ساخت و مرمت اماکن دامی و انبار علوفه، ساختمان‌ها، زیربناها و سازه‌های آبی خسارت دیده در بخش کشاورزی است.
تأمین ٣هزار ‌میلیارد ریال تسهیلات ارزانقیمت برای بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده، تأمین ٢‌هزار‌ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای برای جبران بخشی از خسارت ناشی از تلفات دام و طیور و زنبورعسل و حمایت از آسیب‌دیدگان با هدف احیای تولید و تأمین سه ساله نهاده‌ها و استمهال تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از دیگر پیشنهادهای وزارت جهاد کشاورزی به دولت است.
به گفته موسوی، وزارت جهاد کشاورزی، بخشودگی سه ساله آب بهای زمین‌های کشاورزی پایاب سدهای رودخانه‌ها مرزی در مناطق زلزله‌زده و تأمین بار مالی و توزیع رایگان ٢‌هزار تن جو به دامداران خسارت دیده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را برای تصویب در دولت به وزارت کشور پیشنهاد کرده است.
اولویت در بازسازی
بخش‌های آسیب‌دیده کشاورزی
اما علی‌محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: خسارت‌هایی که توسط دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی برآورد شده، باید توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور اطلاع داده شود و این سازمان هم باید خسارت‌ها را بررسی و تأیید کند و به سازمان برنامه ارایه بدهد و سازمان برنامه هم بایستی خسارت‌های بخش کشاورزی را جهت تصویب به دولت ارایه بدهد و دولت هم از محل اعتباراتی که پیش‌بینی شده، نسبت به جبران و تأمین خسارت‌های وارده اقدام کند.
به گفته شاعری از آن‌جا که در مناطق زلزله‌زده، فصل کشت پاییزه است باید دولت هرچه سریع‌تر اعتبارات لازم را برای جبران خسارات وارده تأمین کند تا کشاورزان و روستاییان هم بعد از بازگشت زندگی‌شان به حالت عادی، نسبت به کشت و تولید محصولات اقدام کنند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید آن دسته از تأسیسات بخش کشاورزی که دچار خسارت شده باید از محل اعتبارات ‌سال ٩٦ جبران خسارت شود و در مورد بخش دیگری از خسارت‌ها هم باید بانک کشاورزی و بقیه بانک‌های عامل، به کمک بشتابند.
به گفته او حتی در مورد وام‌های سررسید شده کشاورزان و روستاییان زلزله‌زده هم باید مهلت مناسبی به این افراد داده شود تا فشار اقتصادی مضاعفی از این جهت به آنان وارد نشود.
شاعری با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای جبران خسارات بخش کشاورزی استان کرمانشاه و به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود و با برآوردهایی که در مورد خسارت دامداری، چاه‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و تأسیسات مربوط به فرآیند تولید انجام شده، دولت هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی آنها اقدام کند.
کمبود دامپزشک شایعه است
درحالی خسارت‌های بخش دامی در کرمانشاه قابل توجه است که خبرهایی که این روزها در فضای مجازی در مورد کمبود دامپزشک در مناطق زلزله‌زده منتشر می‌شود هم نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. این درحالی است که داریوش جهان‌پیما، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با «شهروند»، کمبود دامپزشک در مناطق زلزله‌زده را شایعه می‌داند و می‌گوید: همچنان عملیات دفن لاشه‌ها و واکسیناسیون دام‌ها و ضدعفونی جایگاه‌ها در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد و ممکن است تا پایان هفته هم عملیات دامپزشکان ادامه داشته باشد.
به گفته جهان‌پیما نیازها و کمبودهای کرمانشاه در حوزه دامپزشکی از طریق استان‌های معین جمع‌آوری و دام‌های تلف شده هم معدوم می‌شوند. ضمن این‌که واکسیناسیون جمعیت زنده دامی برای جلوگیری از شیوع بیماری درحال انجام است اما تا حالا هیچ گزارشی در زمینه شیوع بیماری در مناطق زلزله‌زده ارایه نشده است.
او تأکید می‌کند که دفن بهداشتی لاشه‌ها، ضدعفونی کردن جایگاه‌ها، سم پاشی اماکن دامی و درمان دام‌های زخمی از اقداماتی است که باید دامپزشکان در این مرحله برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها انجام دهند. البته در کنار جمع‌آوری و معدوم کردن دام‌های تلف شده، واکسیناسیون دام‌های زنده در مناطق زلزله‌زده برای پیشگیری از بیماری‌هایی مثل شاربون،‌ هاری، کزاز و غیره درحال انجام است.
این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی می‌گوید بعد از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، ستادی در سازمان دامپزشکی تشکیل شده تا براساس ضوابط و پروتکل‌های موجود در مناطقه زلزله‌زده بتوان این استان را مدیریت کرد.
به گفته جهان‌پیما نیازها و کمبودها و تجهیزات مورد نیاز استان کرمانشاه در زمینه دامپزشکی از طریق استان‌های معین مانند همدان، کردستان و آذربایجان تأمین می‌شود و این استان‌های معین همه توان خود را از نظر مالی، تجهیزاتی و نیروی انسانی در خدمت مناطق زلزله‌زده قرار داده‌اند.
در همین زمینه نادر پرور، مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه هم با اشاره به استقرار ٦٥ اکیپ دامپزشکی در مناطق زلزله‌زده توضیح داده که سه اکیپ دامپزشکی که از طرف اداره کل دامپزشکی استان کردستان و ٣ اکیپ از استان همدان، ٥ اکیپ از لرستان و ٦ اکیپ خدمت‌رسان از استان ایلام متشکل از سه اکیپ عملیاتی، یک اکیپ درمان، یک اکیپ پشتیبانی و یک اکیپ مدیریتی در مناطق زلزله‌زده حضور دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید