Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی

طرح جامع گیاهان دارویی با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت کشور، انجمن طب سنتی ایران و مراکز آموزشی، تحقیقاتی، دانشگاهی تدوین می‌شود/ فراخوان اجرای طرح‌های تحقیقاتی بابونه، آویشن و گل سرخ

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: تولید استاندارد، فرآوری، بازاریابی و تحقیقات محصول‌محور از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی است.

طرح جامع گیاهان دارویی با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت کشور، انجمن طب سنتی ایران و مراکز آموزشی، تحقیقاتی، دانشگاهی تدوین می‌شود/ فراخوان اجرای طرح‌های تحقیقاتی بابونه، آویشن و گل سرخ

مجری طرح ملی گیاهان دارویی گفت: تولید استاندارد، فرآوری، بازاریابی و تحقیقات محصول محور از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی است.

به گزارش ایانا از مرکز تحقیقـــات و آمـــوزش کشـاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، پیمان یوسفی آذر که در حاشیه پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در کارگاه تخصصی گیاهان دارویی و طب سنتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در جمع محققین سخن می گفت اظهار کرد: بدون هیچ گونه اغراقی می توانم بگویم که کل خطه آذربایجان شرقی از لحاظ اقلیمی و تنوع گیاهی در خاورمیانه نمونه است، آذربایجان یکی از بهترین مناطق اقلیمی کشور از لحاظ بارندگی ، آب و هوایی و تنوع گیاهی است که توپوگرافی موجود در منطقه این تنوع را دو چندان کرده است از این رو آذربایجان می تواند به عنوان یک باب منطقه ای در حوزه گیاهان دارویی عمل کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در چند دهه اخیر صحبت از گیاهان دارویی زیاد بوده و مردم ایران به صورت سنتی با گیاهان دارویی همدلی و آشنایی دارند، خاطرنشان کرد: اما در گذشته این امر در برنامه ای مدون اتفاق نیفتاده بود و خوشبختانه مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی اهتمام ویژه به این امر دارند و تدبیر وی بر این بود که در وزارتخانه یک بخش ویژه برای این امر باشد.

یوسفی آذر ادامه داد: ما موفق شدیم ضمن اخذ موافقت مرکز ملی گیاهان دارویی از سازمان امور استخدامی کشور به حوزه ساختاری و تشکیلاتی این بخش سرو سامان دهیم.

وی با اشاره به این که پس از اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه مسئول مستقیم تولید است، مسئول مستقیم تنظیم بازار و فرآوری نیز هست، اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه گیاهان دارویی، بازار است و ساماندهی بازار گیاهان دارویی از جمله اولویت های ماست.

یوسفی آذر اضافه کرد: در این زمینه تهیه طرح جامعی با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت کشور، انجمن طب سنتی ایران، مراکز آموزشی، تحقیقاتی، دانشگاهی حتی پدافند غیر عامل کشور در دستور کار ما قرار دارد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی در ادامه با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی گفت: برنامه اول ما تولید استاندارد است ما در این طرح نظام جامع گواهی دهی را تنظیم کرده ایم ، در حال حاضر بازار وجود دارد ولی باید تولید ما مطابق استاندارد بازار باشد و همچنین باید مزارع الگویی ایجاد شود.

وی افزود: دومین برنامه ما فرآوری است و سومین برنامه و مهم ترین حلقه، آموزش در حوزه بازاریابی است.

یوسفی آذر چهارمین برنامه را تحقیقات محصول محور اعلام و تاکید کرد: تحقیقات باید محصول محور و خدمت محور باشد و تحقیقی که خروجی اش، زنجیره ارزش گیاهی را مشخص کند آن تحقیق محصول محور است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به این که زعفران آذربایجان شرقی که از نظر رنگ، طعم، بو و درجه مرغوب ترین زعفران کشور است از محققین خواست در حوزه بازار و زنجیره ارزش گونه های گیاهان دارویی از جمله بابونه، آویشن و گل سرخ تحقیق کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید