Iranian Agriculture News Agency

معاون بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه میتکس 2017 و در حضور خبرنگاران مطرح کرد:

دفاع از سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از دانش فنی برای توسعه صنایع بسته‌بندی گوشت/ واردات رسمی یک میلیون تن برنج از ابتدای امسال

معاون بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی از واردات رسمی یک میلیون تن برنج در شش ماه امسال خبر داد و گفت: میل مصرف‌کنندگان نسبت به برنج ایرانی افزایش یافته، اما یکی از تهدیدهای برنج داخلی آسیب‌پذیر شدن آن به‌دلیل اختلاط با سایر چیزها است.

دفاع از سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از دانش فنی برای توسعه صنایع بسته‌بندی گوشت/ واردات رسمی یک میلیون تن برنج از ابتدای امسال

معاون بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی از واردات رسمی یک میلیون تن برنج در شش ماه امسال خبر داد و گفت: میل مصرف‌کنندگان نسبت به برنج ایرانی افزایش یافته، اما یکی از تهدیدهای برنج داخلی آسیب‌پذیر شدن آن به‌دلیل اختلاط با سایر چیزها است.

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌اکبر مهرفرد صبح امروز در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی گوشت و فرآورده‌های گوشتی حلال METEX 2017 در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط نامطلوب بسته‌بندی در صنایع تبدیلی چه تمهیداتی برای این مسئله در نظر گرفته شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل رعایت موازین بهداشتی و بسته‌بندی در تولید، برداشت، ‌انتقال و در نهایت بسته‌بندی پایانی است و ما اکنون در زمینه میوه و سبزیجات و بسته‌بندی آن‌ها مشکلاتی داریم و برای آن که ضایعات این محصولات کمتر شود، باید فکری به حال آن کنیم.

وی بیان کرد: البته در حوزه گوشت و فرآورده‌های گوشتی این محصولات با تکنولوژی نوین در کشور عرضه می‌شود و نیاز است تا با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و دانش فنی کار را توسعه دهیم؛ چرا که بسیاری از برندها اکنون تحول خود را از بسته‌بندی شروع کرده‌اند و سعی می‌کنند در بسته‌بندی‌های جدید مدت ماندگاری محصولات‌شان را بالا ببرند.

مهرفرد در جریان بازدید از نمایشگاه میتکس ادامه داد: امروز یکی از شرکت‌ها نوعی از بسته‌بندی گوشت تازه را ارائه کرده که بین 20 تا 25 روز قابلیت نگهداری گوشت تازه را دارد که اگر چنین فناوری قابل فراگیری با قیمت مناسب فراهم باشد، بسیار خوب است.

وی با تأکید بر اینکه ایران اگرچه در حوزه بسته‌بندی چندان پیشرفته نیست، اما مراحل ابتدایی را هم طی نمی‌کند، عنوان کرد: باید سعی کنیم که در راستای امنیت غذایی جهان بهتر حرکت کنیم.

معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی درباره آمار واردات برنج طی شش ماه گذشته یادآور شد: حدود یک میلیون تن برنج در این شش ماه به کشور وارد شده است و اکنون در دوره ممنوعیت واردات برنج هستیم.

خبرنگاران از مهرفرد پرسیدند که ظاهراً واردات رسمی برنج نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته که وی این‌گونه پاسخ داد که این مسئله به دلیل آن است که بخشی از واردات غیررسمی برنج کنترل شده است.

وی تأکید کرد: ما مدام بازار برنج را پایش و کنترل می‌کنیم که یکی کنترل قیمت برنج در بازارهای داخلی و یکی دیگر کنترل نامحسوس در مورد میزان واردات است؛ چراکه حمایت از تولید برنج داخلی در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در عین حال مصرف‌کنندگان برنج ایرانی بیشتر شده‌اند.

مهرفرد اضافه کرد: یک نکته‌ای هم برنج داخلی را تهدید می‌کند و آن هم آسیب‌پذیریی‌هایی است که به دلیل اختلاط برنج داخلی با دیگر انواع برنج‌ها انجام می‌شود.

وی درباره کشف محموله‌های قاچاق برنج اظهار بی‌اطلاعی کرد و خاطرنشان ساخت: معمولاً کالاهای مختلفی توسط دستگاه‌هایی همچون نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا کشف می‌شود، اما آمار موثقی در این زمینه ندارم.

معاون حجتی درباره واردات میوه از سایر کشورها به ایران نیز به‌صراحت اظهار کرد: ما از هیچ کشوری واردات میوه نداریم و اگر بحثی در مورد واردات کیوی از نیوزیلند مطرح شده است، یک شرکت نیوزیلندی با نام زیس‌پری با کشاورزان ما در قالب تعاونی برای توسعه بازار همکاری‌هایی را آغاز کرده که این به معنای تنظیم بازار و ورود دولت برای واردات از کشورهای خارجی نیست و تاکنون هم هیچ‌گونه محموله کیوی حتی خارج از فصل وارد ایران نشده است.

مهرفرد درباره وضعیت صادرات سیب‌ و سیب‌هایی که اکنون در برخی باغ‌ها روی زمین ریخته است، گفت: ما مشوق‌هایی را برای صادرات سیب در نظر گرفته‌ایم که نمونه آن سیاست تعرفه‌ای در قبال صادرات سیب و واردات موز است که همین سیاست باعث شد سال گذشته 300 هزار تن سیب از سردخانه‌ها خارج و صادر شود.

وی بیان کرد: امسال نیز خرید تضمینی سیب را در دستورکار قرار داده‌ایم که سازمان تعاون روستایی از یک ماه پیش خرید تضمینی سیب درجه سه را به قیمت هر کیلوگرم 350 تومان در دستورکار قرار داده است، تا برای تولید کنسانتره استفاده شود.

مهرفرد ادامه داد: در عین حال اینکه می‌گویند سیب باغداران روی زمین مانده درست نیست؛ چراکه سال گذشته خیلی بار آمد نبوده و سیب زیادی برای صادرات نداشته‌ایم که دپو شده باشد.

خبرنگاران از معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی پرسیدند، پس تصاویر منتشرشده از سیب‌های روی زمین باغ‌ها چیست که وی با لبخندی پاسخ داد: باغدار که نمی‌تواند سیب را با چسب به درخت بچسباند و در هر صورت سیب رسیده قبل از جمع‌آوری روی زمین می‌ریزد./

S-960822-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید